РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА
Тема 1. ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА
УРОК 9. Регуляторні системи організму людини
Освітня мета: дати поняття про принцип дії нервової, ендокринної та імунної регуляції функцій організму; показати зв’язок організму з зовнішнім середовищем в узгодженні роботи органів і забезпеченні єдності процесів життєдіяльності.
Основні поняття і терміни: нервова регуляція, гуморальна регуляція, гіпоталамус, нервова система, залози внутрішньої секреції, імунітет, імунна регуляція.
Обладнання:
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Актуалізація опорних знань.
Порушення проблемних питань.
1. Яким чином в організмі людини клітини, тканини, органи і системи органів працюють як єдине ціле?
2. Як здійснюється реакція – відповідь організму на дію подразника?
3. Чим відрізняються рефлекси людини від рефлексів тварин?
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Способи регуляції функцій організму людини. (Розповідь з елементами бесіди, складанням схеми).
2. Гуморальна регуляція функцій, принцип її дії. Фактори гуморальної регуляції. (Розповідь, записи в учнівських зошитах).
Фактори гуморальної регуляції:
А) температура;
Б) pH середовища;
В) білки;
Г) гормони;
Д) метаболіти.
3. Залози зовнішньої, внутрішньої та змішаної секреції, їх функції. (Пояснення вчителя, складання схеми).
4. Принцип дії нервової регуляції функцій організму. Роль рефлексу в підтриманні життєдіяльності організму. (Бесіда на основі опорних знань учнів, складання схеми рефлекторної дуги).
1 – рецептори сухожилля;
2 – доцентрові нервові волокна;
3 – спинний мозок;
4 – відцентрові волокна;
5 – литко-ніжний м’яз
Схема дуги Ахіллового рефлексу
5. Взаємозв’язок нервової і гуморальної регуляції функцій. (Пояснення за схемою).
1 – нервова система;
2 – залоза внутрішньої секреції;
3 – клітини органів;
4 – кровоносна система.
Схема взаємозв’язку нервової і гуморальної регуляції
Стрілками показано, що нервова система впливає на клітини (5) і на залози внутрішньої секреції (6) безпосередньо. Залози внутрішньої секреції через кровоносну систему (7) впливають на нервову систему (8) і на клітини (9), крім того, хімічні речовини багатьох клітин також впливають на нервову систему (10).
6. Механізм дії імунної системи. Імунні реакції організму. Алергія. (Розповідь з елементами бесіди).
III. Закріплення знань учнів. Самостійна робота учнів із підручником.
1. Користуючись підручником, складіть порівняльну характеристику гуморальної та нервової регуляції. Оформіть у вигляді таблиці.
Гуморальна регуляція | Нервова регуляція |
2. Вкажіть, які функції виконує нервова система в організмі людини:
А) здійснює регуляцію роботи органів та систем органів та узгоджує їх діяльність;
Б) здійснює транспорт речовин;
В) забезпечує зв’язок організму з навколишнім середовищем;
Г) є фізіологічною основою процесів мислення, навчання, свідомості;
Д) керує активністю гуморальної ланки регуляції.
IV. Домашнє завдання.
Вивчити пропоновану тему із підручника. Підготувати повідомлення про шкідливий вплив паління, алкоголю, наркотиків на організм людини.