Урок 51. РЕПРОДУКТИВНА ТА ТЕРИТОРІАЛЬНА ПОВЕДІНКА
Як павич розпустив хвоста…
Приказка
Мета уроку: розглянути особливості репродуктивної і територіальної поведінки та їхню роль у житті тварин. Розвивати логічне мислення. Виховувати культуру спілкування.
Основні поняття: репродуктивна поведінка, шлюбна поведінка, залицяння, батьківська поведінка, територіальна поведінка, мічення території.
Обладнання і матеріали: відеофрагменти репродуктивної та територіальної поведінки тварин, малюнки, фото.
Тип уроку: засвоєння
План-схема уроку
Етап уроку | Час (хв) | Форми і методи діяльності вчителя | Результат діяльності |
1. Організаційний етап | 1 | Організація класу. Розминка “Епіграф” | Налаштування на продуктивну працю |
II. Актуалізація опорних знань | 5 8 | Фронтальне опитування. Вправа “Назви і відгадай” | Повторення вивченого, підготовка до продовження вивчення теми |
III. Мотивація навчальної діяльності | 2 | Відеофрагменти | Зацікавлення і первинне сприйняття матеріалу |
IV. Засвоєння нових знань | 10 | Пояснення вчителя з використанням малюнків підручника. Презентація міні-проектів | Сприйняття та засвоєння матеріалу теми. Осмислення учнів у результаті взаємонавчання |
6 | |||
V. Узагальнення і систематизація знань | 3 3 3 | Робота з текстом. Складання схеми. Робота з термінами | Узагальнення і систематизація знань з теми, виділення головного |
VI. Підсумки | 3 | Вправа “Ключовий момент” | Визначення ключових моментів уроку |
VII. Домашнє завдання | 1 | Репродуктивне, робота з підручником | Засвоєння матеріалу теми |
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка “Епіграф”. Чому людину, яка хизується або залицяється, порівнюють з павичем? Яке значення гарного пір’я на хвості в павича?
II. Актуалізація опорних знань.
1. Фронтальне опитування учнів за запитаннями: На які групи поділяють форми поведінки тварин? Які різновиди індивідуальної поведінки тварин ви знаєте? Наведіть приклади індивідуальної поведінки тварин. Що називають репродуктивною поведінкою, яке її значення? Яку поведінку можна віднести до соціальної? Назвіть соціальних тварин.
2. Вправа “Назви і відгадай”: учні протягом 5 хв працюють у четвірках, наводячи приклади різних форм поведінки. Потім по черзі зачитують приклади; учні класу вказують, до якої форми належить озвучений приклад поведінки і записують до відповідного стовпчика.
Наприклад:
Індивідуальна
Вовк винюхує сліди пораненої козулі (дослідницька харчова).
Кішка вилизує своє хутро та хутро кошеняти.
Репродуктивна
Лелеки звили гніздо на стовпі біля будинку.
Навесні собаки утворюють групи для пошуку партнерів.
Соціальна
Молодий рій бджіл із царицею покинув вулик.
Мама-кішка навчає кошеня ловити горобців.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Відеофрагменти шлюбної та територіальної поведінки (на прикладі прайдів левів, родини хижих, табуна копитних тощо), обговорення їх.
IV. Засвоєння нових знань.
1. Пояснення вчителя з використанням підручника: А) репродуктивна поведінка (с. 199-202); шлюбна поведінка, залицяння; батьківська поведінка; Б) територіальна поведінка (с. 202-205); мічення території; конфліктна поведінка для захисту меж своєї території.
2. Презентація міні-проектів учнів на теми: “Шлюбна поведінка тварин”, “Турбота про потомство”, “Територіальна поведінка тварин”.
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Робота з текстом. Прочитайте (прослухайте) текст. Проаналізуйте поведінку тварин, укажіть, до якого типу поведінки вона належить. Визначте її доцільність:
У річці Ніл живе рибка хаплохроміс багатоколірний, самки і самці якої дуже цікаво турбуються про потомство. Розпочинається турбота із захоплення ділянки дна самцем. Для цього самець лягає на дно, б’є хвостом по воді, кружляючи на одному місці, аж доки в піску не утвориться ямка, тоді він вирушає за самкою. Щойно знайде її, починає “танцювати” і боком-боком повільно пливе перед нею, схиливши голову донизу під кутом 30-60 градусів до горизонталі в напрямку ямки і веде за собою подругу. Потім вони кружляють по колу над місцем кладки. Самка відкладає на дно ямки ікринки, самець її одразу запліднює. Як тільки відкладе останню ікринку, самка одразу ж “ковтає” їх одну за одною. Набивши ікрою повний рот, вона ховається в зарості й залишається там непорушно. Майже два тижні самка нічого не їсть і тільки періодично перевертає в роті ікру, щоб вона краще розвивалась. Самці нелегко. Від голоду в неї підтягується живіт, западають боки, роздувається голова. Та раптом на світ з’являються личинки. Перші дні вони проводять у роті матері, і якщо хтось насмілюється вискочити з нього, мати вирушає в погоню і знову “ковтає” його. Через певний час малеча наче горох з дірявого мішка вискакує з рота матері, куди ще зможе ховатися в разі небезпеки перші 4-5 днів. Після цього малеча покидає маму назавжди.
2. Складання схеми до тексту (етапів територіальної поведінки та репродуктивної поведінки):
A) самець готує територію для кладки, робить ямку;
Б) самець веде до вибраного місця самку;
B) рибки рухаються по колу, окреслюючи територію “гнізда”;
Г) самка відкладає ікру, самець її одразу запліднює;
Д) самка одразу вміщує ікру в рот;
Е) виношування ікри в роті самкою триває два тижні;
Є) вихід “малюків” з рота матері;
Ж) захист “малюків” протягом 4-5 днів;
З) перехід “малюків” до самостійного життя.
3. Робота з термінами: репродуктивна поведінка, шлюбна поведінка, залицяння, батьківська поведінка, територіальна поведінка, мічення території.
VI. Підсумки.
Підбиття підсумків з використанням вправи “Ключовий момент”: учні називають найцікавіший, на їхню думку, момент уроку.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 46, 47.