РОЗДІЛ III ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА УКРАЇНИ XIX СТ.
ТЕМА 2.МУЗИЧНА КУЛЬТУРА
§17. Народна музика: соціально – та родинно-побутові пісні. Значення творчості С. Гулака-Артемовського і М. Колачевського
Родинно-побутові пісні
Родинно-побутові пісні оспівують найважливіші події та явища з родинного життя селян, відображають їхні погляди, мораль. Серед родинно-побутових пісень можна визначити такі основні тематичні групи: пісні про родинне життя, про кохання, жартівливі, колискові, дитячі пісні та ін. Пригадайте, які родинно-побутові пісні ви
У піснях про родинне життя найбільше уваги приділялося розкриттю взаємин між чоловіком і жінкою та стосунків з іншими членами родини. Доля матері, особливо матері-вдови, є однією з найпоширеніших тем у родинно-побутових піснях.
Найхарактерніші риси пісень про кохання – лірична ніжність, мелодійність. Такі пісні зазвичай виконувались хором під час застілля на весіллях, родинах, хрестинах. Часто в піснях про кохання змальовувались пейзажі – квітучий вишневий садок (“Ой у вишневому садочку”), зоряна
Фестиваль української народної пісні
Етнографічний гурт “Лелека”
Колискові пісні виконувалися матір’ю чи іншими членами родини над колискою дитини. Головне їх призначення – заколисувати й заспокоювати немовля.
До дитячих пісень належала творчість самих дітей, а також твори, що виконувалися для дітей дорослими. Пісні для дітей середнього і старшого віку – це ігрові пісні, дражнилки, лічилки, небилиці, заклички, жартівливі пісні, прозові приповідки, скоромовки, загадки та казки, що співаються або ритмічно промовляються. Дитячі пісні характеризує поєднання тексту з елементами гри.
Жартівливими піснями супроводжувались весілля, вечорниці, вулиці, досвітки й звичайне дозвілля українців.