Урок 66
Тема. Роль дієслів (без уживання терміна) у мовленні. Зв’язок дієслів з іменниками в реченні. Доповнення тексту. Вимова й написання слів килим, парасолька
Мета: закріпити знання про слова, які називають дії предметів; навчитися правильно вимовляти і писати слова килим, парасолька; розвивати спостережливість, працелюбність, повагу до народної творчості.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 5)
– Про що була загадка? (Про ковзани)
–
– Змініть ці слова так, щоб вони відповідали на питання що робить? (Що робить? – Креше, ріже, залишає)
III. Повідомлення теми й мети уроку
– Сьогодні ми з’ясуємо, чи могла б існувати наша мова без слів – назв дій та як ці слова залежать від слів – назв предметів. Також навчимося правильно вимовляти й писати слова килим, парасолька.
IV. Робота над вивченням нового матеріалу
1. Хвилинка чистопису
– Запишіть каліграфічно рядок:
Рл ек ла спекла.
– Доберіть слова з кожним буквосполученням.
– Усно складіть з одним із них речення. (Рекс – наш вірний пес.)
2. Колективна робота з підручником (вправа 6)
– Прочитайте вірш.
– Чому в бобра “добра багато”? (Бо він дні і ночі охоче робив: сіяв, віяв, косив, молотив.)
– Випишіть назви дій. Знайдіть серед них чотири слова з однаковою кількістю звуків. (Робив, косив, сіяв, віяв, молотив)
– Складіть звукову модель слова сіяв: = О = О _
– Як ви розумієте прислів’я?
– Як дбаєш, так і маєш.
– Хто як робить, так тому й родить.
3. Гра “Розсекречення шифрувальника” (вправа 7)
Словникова робота.
– Доповніть текст, замінюючи малюнки словами так, щоб вони зв’язувалися з іншими словами в реченнях.
– А тепер випишіть назви дій, які відповідають на питання що зробила? (Поламалась, витерла, спекла)
– Із якими словами в реченні вони зв’язані? (Поламалась парасолька, витерла пил, витерла Наталочка, спекла мама, спекла пиріг)
– Парасольку, діти, було винайдено в Давньому Китаї. Спочатку вона виготовлялася із натурального шовку і захищала тільки від пекучого сонця. А згодом створили матеріал, який не пропускає воду. Тепер ми використовуємо парасольку, в основному, для захисту від дощу.
Отож ще раз прочитайте в рамочках слова килим, парасолька і запам’ятайте їх написання.
4. Фізкультхвилинка
V. Закріплення вивченого матеріалу
Самостійна робота за варіантами (вправа 8)
– Прочитайте речення і скажіть, скільки їх. (Два)
– Установіть зв’язки між словами в реченнях.
I варіант – перше речення;
Землю красить сонце.
Сонце (що робить?) красить; красить (що?) землю
II варіант – друге речення.
Людину красить праця.
Праця (що робить?) красить; красить (кого?) людину
(Двоє учнів виконують це завдання на дошці.)
– З якими словами пов’язані слова, що називають дію предмета? (Сонце, землю; людину, праця)
– Що вони називають? (Предмети)
– Який висновок із цього можна зробити? (Слова – назви дій у реченні зв’язуються зі словами – назвами предметів.)
– Давайте об’єднаємо ці два речення в одне за допомогою слова а. Прочитайте утворене речення. (Землю красить сонце, а людину красить праця.)
– Яке слово повторюється в утвореному реченні? (Красить)
– Опустіть це слово в другій частині речення й запишіть утворене. Перед а поставте кому.
– Ще раз прочитайте і запам’ятайте це прислів’я. (Землю красить сонце, а людину – праця.)
VI. Підсумок уроку
– Що нового ви дізналися про слова – назви дій? (Слова – назви дій у реченнях найчастіше зв’язуються зі словами – назвами предметів).
Наведіть приклади.
– Правопис яких слів сьогодні запам’ятали? (Килим, парасолька)
– Складіть із ними речення. (Китайці винайшли парасольку від сонця. У моїй кімнаті великий пухнастий килим.)
VII. Домашнє завдання з інструктажем
Вправа 9.