Розділ 4 ПСИХІЧНА І ДУХОВНА СКЛАДОВО ЗДОРОВ’Я
Самооцінка і поведінка людини. Упевненість і самовпевненість
Пригадай, що таке самооцінка.
Якою є самооцінка людини?
Успіхи людини в житті залежать від її самооцінки На твою поведінку, успішність, досягнення в навчанні впливає те, як ти ставишся до себе, як оцінюєш свої здібності.
Ти вже знаєш, що самооцінка буває реалістичною, заниженою і завищеною.
Люди із реалістичною самооцінкою доброзичливі. Вони дорожать думкою інших, правильно оцінюють свої можливості та здобутки,
Люди із заниженою самооцінкою часто невпевнені в собі, применшують свої досягнення. Вони нерішучі, бояться висловити власну думку й не відстоюють своїх прав. їм важче досягнути успіху та поставленої мети. Іншими словами – поводяться пасивно.
Люди із завищеною самооцінкою самовпевнені, вважають себе кращими за інших. Вони перебільшують власні досягнення й нехтують думкою інших. Такі люди поводяться агресивно, відстоюючи свої права, можуть ображати і принижувати оточуючих.
Об’єднайтеся в три групи.
Прочитайте уривки з оповідання
Ляля Іванова не просто собі Ляля Іванова, а онука відомого професора Іванова А Туся Мороз – просто собі Туся Мороз.
…Якось, коли дівчатка йшли зі школи, Ляля раптом зупинилася й сказала:
– Тусько, понеси мій портфель трохи. Будь ласка!
Туся почервоніла, але взяла портфель і понесла…
Іншим разом, коли Лялі треба було витерти дошку, вона сказала:
– Тусько, витри дошку… Будь ласка!
Туся багато разів хотіла відмовитися, хотіла навіть посваритися з Лялею, але не могла наважитися. Не вистачало духу.
І коли Таня Верба, чи Люба Присяжнюк, чи ще котрась із дівчаток казали обурено: “Чого це ти бігаєш, як цуценя?” -Туся тільки червоніла й опускала очі.
…Перед Новим роком у школі влаштували ялинку.
– Тусько! – примхливо сказала раптом Ляля. – Піди купи мандаринок. На тобі гроші!… Будь ласка!..
Туся, як завжди, почервоніла розгублено зиркнула на професора Іванова, який стояв неподалік, і кинулася до буфету.
Професор, який усе чув, теж розгубився – спершу почервонів, потім зблід. Нарешті узяв себе в руки, підійшов до Тані Верби і щось пошепки їй сказав. Таня кудись побігла.
Ляля стояла біля вікна поряд із Тусею і їла мандаринку. До них підійшла Надя Трав’янко й сказала:
– Лялько! Піди купи мені булочку! Так чогось їсти хочеться! На гроші. Будь ласка!..
Ляля глянула на Надю, потім на Тусю, густо почервоніла, хотіла щось сказати, але не сказала, взяла гроші й повільно пішла по коридору.
Її перестріла Люба Присяжнюк:
– Ой, Лялько! Ти в буфет? Купи мені шоколадку… Так чогось солоденького хочеться!.. Будь ласка!..
Ляля прикусила губу.
А до неї вже бігла Таня Верба:
– Лялюхо! А мені заварне. Чуєш? І прямо в зал принеси. Спасибі.
І не встигла Ляля І оком зморгнути, як дівчатка зірвалися і побігли в зал. Усі. Крім Тусі.
…З дверей школи на вулицю вийшла розхристана Ляля Іванова. А за нею дідусь-професор. Ляля йшла і гірко плакала. А дідусь рішуче рубав повітря рукою…
…Туся, як і раніше, ходить у гості до Лялі. Але Ляля вже ніколи не посилає її в буфет, не просить нести свій портфель і витирати за себе дошку…
Перша група. Проаналізуйте поведінку Лялі Іванової За якими ознаками можна стверджувати, ідо в неї завищена самооцінка? У чому проявляється її самовпевненість? Друга група. Проаналізуйте поведінку Тусі Мороз Чому дівчинка виконувала усі забаганки Лялі? Чи можна сказати, що в Тусі занижена самооцінка?
Третя група. Чому однокласниці вирішили провчити Лялю? Яку роль у цій історії відіграв дідусь?
Як ти розумієш вислів “Людино! Пізнай себе”?
Зазирни в себе! Від того, як ти оцінюєш свої можливості, залежать твої вчинки, успіхи, стосунки з іншими людьми.
Поведінка – дзеркало, у якому кожен показує своє обличчя.
Нерідко тобі доводиться боротися не лише із зовнішніми, а й внутрішніми ворогами – боягузством, невпевненістю, агресивністю, недовірою тощо.
Вправа “Кошик для сміття”
Запиши на аркуші паперу риси характеру, яких ти хочеш позбутися. Зімни аркуш і викинь у кошик для сміття.
Вам добре відомі літературні герої Колобок, Незнайко, Карлсон, Фарбований Лис. Доведіть, що однією з їх характерних рис була самовпевненість Кого З літературних героїв ви б ще додали до цього переліку? А хто запам’ятався вам своєю впевненістю в поведінці?
Прочитай, запам’ятай, використовуй поради
Як стати впевненою людиною
1. Умій відмовляти в ситуаціях, які принижують тебе.
2. Відмовся від фраз “Я не зможу”, “У мене нічого не вийде”, “Я не знаю”.
3. Не сприймай свої невдачі і поразки як належне, а успіх – як випадковість.
4. Не перебільшуй своїх недоліків. У кожної людини є негативні і позитивні риси. У чомусь ми перевершуємо інших, а в чомусь – поступаємось.
5. Не бійся помилятися; на помилках вчаться.
6. Поширюй коло спілкування. Пам’ятай, що приваблива посмішка і ввічливість допоможуть тобі.
7. Вирішуй свої проблеми, не уникай їх!
Вправа “Зрозумій мене без слів”
Самооцінку людини можна визначити за “мовою” тіла (жестами, мімікою та рухами).
* Ознаки (жести) впевненості: голова пряма, груди вперед, плечі розправлені, підборіддя підняте;
* ознаки (жести) пасивності: голова нахилена в бік чи вниз, спина сутула, погляд бігаючий;
* ознаки (жести) агресивності: голова задерта вгору, плечі підняті, погляд злий.
Об’єднайтесь у пари Почергово зобразіть жести людей з впевненою, пасивною та агресивною поведінкою.
– Які жести тобі найбільш близькі у повсякденному житті? Яку “мову” тіла ти обереш для спілкування з друзями та рідними?
1. Які види самооцінки тобі відомі?
2. Як пов’язана самооцінка людини з її поведінкою?
3. У чому полягає різниця між впевненістю і самовпевненістю?
Виготов візитку, напиши великими літерами своє ім’я. Укажи свої якості, уміння, звички, захоплення, якими ти пишаєшся.