Повторения, узагальнення й поглиблення вивченого
§ 1. СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ Й РЕЧЕННЯ. ГОЛОВНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. ПРОСТЕ РЕЧЕННЯ
ПРИГАДАЙМО. 1. Чим словосполучення відрізняється від речення? 2. Які є головні й другорядні члени речення?
4
І. Прочитайте виразно вірш уголос. Яка картина постає у вашій уяві? Які почуття викликали у вас слова поета?
ДЖЕРЕЛО
Вечірній птах здійметься на крило,
Рясний туман впаде на дно долини,
І зацвіте цілюще джерело
Під золотим густим кущем ліщини.
Воно цвіте сталево в пору дня,
Воно цвіте
В його воді відбилась тінь коня,
І тінь зорі, і материні очі.
Так хочу знов, щоб щастя привело
Мене туди, де в тихих тінях гаю
Зодвіку б’є цілюще джерело –
Невтомне серце батьківського краю.
Вечірній птах здійметься на крило,
Рясний туман впаде на дно долини.
Там б’є і б’є невтомне джерело –
Живе і вічне серце Батьківщини.
Б. Стельмах
II. Доведіть, що виділені сполучення не є словосполученнями. Випишіть із тексту по одному словосполученню “прикметник + іменник”, “дієслово + іменник”, “дієслово + прислівник”, “дієслово
5
ПОСПІЛКУЙТЕСЯ. Із чого починається любов до Вітчизни?
6
ПОПРАЦЮЙТЕ В ПАРАХ. Доберіть по черзі до поданих словосполучень синонімічні (усно).
Вітер з моря, пісні Дніпра, хатинка лісника, матусина пісня, криниця дідуся, ліси Чернігівщини, квіти осені, подвір’я школи.
7
Прочитайте вголос подані речення, дотримуючись відповідної інтонації.
1. Ну й день! (Із захопленням). 2. Ну й день! (Із осудом). 3. Оце так новина! (Із захопленням). 4. Оце так новина! (Із розчаруванням). 5. Яка красуня! (Із замилуванням). 6. Яка красуня! (Зі зневагою).
І ТАКЕ БУВАЄ
Змагалися з бігу спортивні команди двох шкіл. Кращий бігун школи № 1 захворів. Команда відчувала наближення поразки. Раптом з натовпу вийшов якийсь хлопець.
– Куди тобі? – запитав його один із учнів.
– Куди тобі! – сказав інший.
Поясніть, який зміст було вкладено в ці дві однакові за лексичним складом конструкції і з якою інтонацією вони були вимовлені.
8
І. Спишіть речення. Підкресліть головні та другорядні члени. Скористайтеся таблицею “Члени речення”, розміщеною на форзаці підручника.
1. Дитинства теплий вітер з очей моїх сльозинку витер (О. Довгоп’ят). 2. Нап’юся ще солодкого настою тих молодих вишневих вечорів (Л. Костенко). 3. За грамотного не розписуйся (Нар. творчість). 4. Земля Вітчизни, квітни і живи (Л. Костенко). 5. Ліниво верби коси заплітали (Ю. Вавринюк).
ІІ. Визначте види речень за метою висловлювання та інтонацією.
III. Запишіть виділені слова фонетичною транскрипцією, поясніть їх написання.
9
Спишіть речення. Підкресліть головні та другорядні члени речення.
1. Маленька праця краща за велике безділля (Нар. творчість). 2. Цвіт опадав, сіявся легким пухом, торкався землі й стлівав (У. Самчук). 3. Дай, Боже, нам долю, дай миру та щастя (Ю. Вавринюк). 4. Тут стеблина кожна – звук із пісні, тут рослина кожна – чистий дзвін (Д. Іванов).
10
Відредагуйте словосполучення і запишіть правильно. З одним словосполученням складіть і запишіть просте речення. Скористайтеся поданою нижче рубрикою “Культура мовлення”.
Опановувати технікою, дякую вас, дорікати сестру, вибачте мене, притаманний для мене, оволодівати науку.
Культура мовлення
ПРАВИЛЬНО | НЕПРАВИЛЬНО |
Дякую (кому?) вам Вибачте (кому?) мені Опановувати (що?) знання Оволодівати (чим?) знаннями Дорікати (кому?) братові Притаманний (кому?) йому | Дякую вас Вибачте мене Опановувати знаннями Оволодівати знання Дорікати брата Притаманний для нього |