6 КЛАС
Тема 1. Музика як мова почуттів
Урок 12
Тема уроку. Сольфеджування вправи у розмірі 4/4. Робота над піснею “Музика землі” А. Житкевича. Слухання музики. “Пряля” та “Щедрик” в обробці М. Леонтовича
Мета уроку: закріплювати навички сольфеджування вправ у різних розмірах; розвивати ладо-тональнии слух та співацькі навички; виховувати у дітей вміння розуміти інтонаційно-образну мову музичних творів, любов до рідного краю.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: нотний текст пісні, фортепіано,
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
II. Розспівування та сольфеджування вправи.
1. Розспівування слід розпочати із співу на довгих нотах мажорного звукоряду.
2. Спів на стакато і легато.
3. Поспівка “Щедрик”.
Щоб правильно просольфеджувати вправу, потрібно розглянути її нотний запис.
– Назвіть ноти та їх тривалість.
– Який розмір вправи і що він означає?
– Як називаються долі чотиридольного розміру?
– Сольмізація та сольфеджування
III. Роботу над піснею продовжую, вивчаючи на всіх куплетах. Звергаю увагу на чистоту інтонування, правильний вступ на восьму ноту.
За характером пісня задушевна, лірична, отож, її потрібно співати легко, з почуттям любові до рідного краю.
IV. Слухання музики.
1. Розповідь.
Серед трагічних талантів України, життя яких обірвалось передчасно і болісно, згадується ім’я Миколи Дмитровича Леонтовича. Його творчість зосереджена навколо такого жанру, як обробки народних пісень, проте його “простенькі” обробки пісень здобули славу в усьому світі. Він прославив їх і підніс до рівня найвищого професійного мистецтва і обрядову пісню “Щедрик”, і побутову пісню про тяжку жіночу долю – “Пряля”, яку ви послухаєте, та десятки інших. Чому він є трагічним талантом? Тому що життя композитора обірвалось раптово і трагічно. Коли Микола Дмитрович гостював у батька – священика в селі Морківка, то на нічліг ввечері попросився переночувати якийсь незнайомий. А вночі підступно застрелив композитора і утік.
2. Слухання творів та їх характеристика.
Послухайте цих два твори і визначте інтонаційно – образну мову цих творів. Зверніть увагу, як у “Щедрику” дуже простий мотив із чотирьох нот набирає розвитку у багатоголосий виклад. Мотив цей повторюється у кожному куплеті, але у кожному композитор додає якусь нову барву, цікавий акцент. Спочатку заспівує один голос – сопрано, потім коло співаків розширюється. Нарешті пісня виконується в повному звучанні всіх голосів.
Контрастним до цього твору є обробка народної пісні “Пряля”. У ній розповідається про гірку долю молодої жінки, яка потрапила у чужу непривітну сім’ю за невістку. Зморена непосильною працею, вона виливає своє горе у журливій пісні.
– Як змінюється динаміка та хорова насиченість у різних куплетах пісні. (Діти слухають твори та висловлюють свої міркування).
3. Повторне слухання.
VI. Підсумок уроку.