Звукоряд, спів вправ. Робота над піснею “Їхав козак за Дунай”. Слухання музики. М. Лисенко “Радуйся, ниво неполитая”

5 КЛАС

Тема 1. Музика і мистецтво слова.

Урок 4

Тема уроку. Звукоряд, спів вправ. Робота над піснею “Їхав козак за Дунай”. Слухання музики. М. Лисенко “Радуйся, ниво неполитая”

Мета уроку: закріпити з дітьми поняття “звукоряд”, дати визначення кантати; розвивати вокально-хорові навички та музично-ритмічний слух; виховувати інтерес до музики українських композиторів.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: магнітофон, аудіо-запис, музичний інструмент, портрет М. Лисенка.

Хід уроку

I. Організація

класу до уроку.

1. Музичне вітання.

2. Оголошення теми уроку.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

– Діти, почувши тему уроку, ви згадали, що про звукоряд ви вчили у молодших класах. Гадаю, що вам не важко буде дати визначення цього поняття. Отже, то що таке звукоряд?

Звукоряд – це послідовне розміщення звуків за висотою у висхідному чи нисхідному порядку.

– А тепер проспіваємо звукоряд “до мажор” вверх та вниз.

– А чи пам’ятаєте ви поспівочку про звукоряд? Я вам її нагадаю, а ви послухайте.

Звукоряд

 Звукоряд, спів вправ. Робота над піснею Їхав козак за Дунай. Слухання музики. М. Лисенко Радуйся, ниво неполитая

III. Роботу над піснею можна

розпочати з нагадування мелодії пісні.

– Діти, я заграю мотив пісні, а ви назвете її?

(Це уривок з пісні “Їхав козак за Дунай”, яку ми почали вивчати на минулому уроці).

– Давайте виконаємо 5 разом і продовжимо вивчати далі.

Працюю над чистотою інтонування, диханням, дикцією.

– Вивчивши пісню загалом, чи звернули ви увагу на 5 лад?

– Перша частина твору звучить у мінорі, а друга – у мажорі. То ж добре вслухайтеся, хто цього не зауважив.

– А тепер виконаємо пісню “В ролях”: хлопці будуть виконувати слова козака, а дівчата – дівчини. (Бажаючих опитую на оцінку).

IV. Музично-ритмічні рухи.

V. Слухання музики варто розпочати з

1. Розповіді про Миколу Лисенка.

М. Лисенко – це український композитор, засновник української класичної музики. Народився він на Полтавщині, а вчився у Києві, Ляйпцігу та Петербурзі. Впродовж усього життя композитор збирав українські народні пісні, дописував їх, включаючи у свої твори. Під час перебування у Петербурзі у нього склалися добрі стосунки із студентами Академії мистецтв. Коли Микола Віталійович прощався з Петербургом, студенти влаштували йому проводи. Усі хористи заспівали могутніми голосами народний гімн в обробці Лисенка “Гей, не дивуйте, добрії люди!”. Це був тисячний хор, який заглушив гамір Невського проспекту. Чимало творів композитор написав на слова Т. Шевченка, а саме музику до “Кобзаря”. Сьогодні ви послухаєте один із цих творів – кантату “Радуйся, ниво неполитая”. Це твір для хору, оркестру та соліста. Такий твір називається кантатою.

Сьогодні ви, діти, послухаєте п’яту частину кантати “Оживуть степи, озера”. Музика в цьому творі не тільки підсилює сюжет, а й доповнює його, надаючи змісту нових ознак.

2. Бесіда за прослуханим твором.

– Які засоби музичної виразності використав композитор?

– Які почуття викликав у вас цей твір?

– Яке значення художнього слова у цьому творі? (Діти відповідають).

VI. Підсумок уроку.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


Звукоряд, спів вправ. Робота над піснею “Їхав козак за Дунай”. Слухання музики. М. Лисенко “Радуйся, ниво неполитая” - Плани-конспекти уроків по музиці


Звукоряд, спів вправ. Робота над піснею “Їхав козак за Дунай”. Слухання музики. М. Лисенко “Радуйся, ниво неполитая”