Урок 59. СПІВІСНУВАННЯ ОРГАНІЗМІВ В УГРУПОВАННЯХ. ВПЛИВ ЛЮДИНИ ТА ЇЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА ЕКОСИСТЕМИ. ЕКОЛОГІЧНА ЕТИКА
В озонову дірку подивився янгол: –
Господи, скажи їм, щоб вони схаменулись!
Л. Костенко
Мета уроку: сформувати уявлення про співіснування організмів в угрупованнях. Розглянути вплив людини та її діяльності на екосистему. Розвивати екологічне мислення та виховувати екологічну культуру.
Основні поняття: симбіоз, мутуалізм, коменсалізм, конкуренція, паразитизм. Екологічна етика, раціональне природокористування.
Обладнання
Тип уроку: засвоєння нових знань.
План-схема уроку
Етап уроку | Час (хв) | Форми і методи діяльності вчителя | Результат діяльності |
І. Організаційний етап | 2 | Організація класу. Розминка “Епіграф” | Підготовка до сприйняття матеріалу |
II. Актуалізація опорних знань | 3 10 | Перевірка домашнього завдання. Біологічний | Визначення рівня знань учнів з домашнього завдання |
III. Мотивація навчальної діяльності | 3 | Моделювання ситуації з життя | Формування правильної моделі поведінки учнів у побуті |
IV. Засвоєння нових знань | 10 | Пояснення вчителя з використанням матеріалу підручника. | Сприйняття та засвоєння матеріалу. |
5 | Презентація міні-проекгів учнів | Взаємонавчання учнів, розширення екологічних знань | |
V. Узагальнення і систематизація знань | 4 3 | Вправа “Впіймай помилку”. Вправа “Хижаки та жертви” | Виправлення хибних уявлень учнів. Узагальнення знань |
VI. Підсумки | 4 | Вправа “Т-схема” | Визначення ключових моментів у вивченому |
VII. Домашнє завдання | 1 | Репродуктивне, робота з підручником | Ефективне засвоєння матеріалу |
І. Організаційний етап.
1. Організація класу.
2. Розминка “Епіграф”. Прочитайте вислів української поетеси Ліни Костенко. Поясніть його.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Зачитування ланцюгів живлення, підготовлених учнями під час виконання домашнього завдання.
2. Біологічний диктант (вставте пропущене, закінчіть речення).
1. Екосистемою називають ___________. 2. Сукупність особин одного виду, яка займає певну територію та мешкає відносно відмежовано від інших особин свого виду, називається ___________. 3. Абіотичними факторами є ___________. 4. Фотоперіодизмом називають ___________. 5. Білий ведмідь за відношенням до тепла належить до ___________ тварин. 6. До нічних тварин належать ___________. 7. Заєць, гусениця, козуля займають трофічний рівень ___________. 8. Редуцентами в екосистемах є ___________. 9. Ланцюги живлення починаються з ___________. 10. Якщо тварини займають близькі екологічні ніші, то боротьба між ними ___________. 11. Зв’язки організмів в екосистемі за живленням називають ___________. 12. Під час переходу з нижчого трофічного рівня на вищий організми запасають лише ___________ енергії.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Моделювання ситуації з життя: учитель моделює ситуацію, у яку можуть потрапити учні. Вони розігрують цю ситуацію. Наприклад.
На вашій вулиці сусіди палять сміття. Відчувається неприємний запах, валить темний дим. Якими будуть ваші дії?
Під час прогулянки ви знайшли гніздо птаха з яйцями на землі. Як ви вчините?
Сім’я – батько мати та син – вирішують питання купівлі побутової техніки для родини. Яку техніку ви порекомендуєте вибрати? На що звернути увагу?
IV. Засвоєння нових знань.
1. Пояснення вчителя: зв’язки між організмами в екосистемах (внутрішньовидові та міжвидові); мутуалізм (жуйні тварини та інфузорії) (с. 233); коменсалізм (гієна та лев) (с. 234); паразитизм (п’явка та кінь) (с. 234); конкуренція (лисиця і вовк) (с. 234); хижацтво (павук і муха).
2. Презентація міні-проектів учнів на тему “Вплив людини на екосистеми”.
V. Узагальнення і систематизація знань.
1. Вправа “Впіймай помилку”.
Прослухайте текст. Знайдіть біологічні помилки та недоречності в тексті та неправильну екологічну поведінку.
На озері
Після уроків ми домовилися поїхати на озеро. Сіли із Сашком на скутер і гайда. Взяли рогатку, вудку, харчі. З голосним співом ми проїхали через ліс до озера. Там побачили табличку: “Тихо, гніздяться білі чаплі, птахи Червоної книги”. “Тут колонія білих чапель, – крикнув Ігор. – Пішли дивитися гнізда”. Між очеретом знайшли великі гнізда з іще теплими яйцями. Взяли в руки, потрясли. Підійшли до води. “Дивись скільки жаб, ну кидати камінці, хто влучить”, – запропонував Сашко. Пограли у веселу гру “влуч у жабу”. Потім розмотали вудку, хотіли порибалити. Риба чомусь не ловилась. Поїли, викинули пляшку у воду, а поліетиленовий пакет від їжі та залишки хліба залишили на березі, бо навіщо ж забирати сміття, якщо мурашки все з’їдять. Веселі й радісні поїхали додому.
2. Вправа “Хижаки та жертви”. Один учень називає хижака, інший – його потенційну жертву. Наприклад: яструб – жайворонок; сонечко – попелиця; лисиця – миша-полівка тощо.
VI. Підсумки.
Підбиття підсумків з використанням Т-схеми: в одну колонку учні записують те, що вони знали, в другу – те, про що дізнались.
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати § 53. Навести приклади різних форм співжиття тваринних організмів (паразитизму, коменсалізму, мутуалізму).