МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ
& 16. СПОСОБИ ТВОРЕННЯ ДІЄСЛІВ
206. Прочитайте. Яким способом утворено кожне з дієслів? Від якої частини мови?
Казати – переказати | Білий – білити | Зима – перезимувати |
Йти – прийти | Обід – обідати | Син – усиновити |
Сміятися – розсміятися | Я – якати | Два – подвоїти |
Дієслова творяться від дієслів [креслити – підкреслити), іменників (вечеря – вечеряти), прикметників (синій
(три – потроїти), займенників (ти – тикати).
Найуживаніші способи творення дієслів такі:
– префіксальний: записати – писати, стиснути – тиснути;
– суфіксальний: учителювати – учитель, записувати – записати;
– префіксально-суфіксальний: покращувати – кращий, приспівувати – співати.
Складні дієслова найчастіше утворюються від складних іменників:
Вільнодумствувати – вільнодумство;
Добродіяти – від добродій.
207. Прочитайте. Визначте спосіб творення виділених дієслів.
1. Нещастя розкаже, що таке щастя. 2. Біду
– З’ясуйте, від яких частин мови утворено виділені дієслова.
208. Подані словосполучення замініть одним дієсловом. Яким способом утворене кожне з дібраних дієслів?
Зробити операцію; подзвонити по телефону; передати інформацію; надіслати телеграму; скласти протокол; накласти штраф.
209. Заповніть таблицю у зошиті.
Дієслово | Слово з твірною основою | Яким способом утворене | За допомогою яких значущих частин |
Приберегти Розумнішати Узаконити Освоїти |
210. Перепишіть, розставляючи пропущені розділові знаки. Визначте спосіб творення виділених дієслів.
1. Вже чуть як обертається Земля і обертається з Землею Україна… (М. Вінграновський). 2. Нас не розрідите на половини. Нас не покраєте серед пітьми. Ми присягаємо Є Україна! Ми присягаємо: Будемо ми! (А. Листопад). 3. Пізнай свій народ і себе в ньому умовляв Григорій Сковорода (Л. Красицька). 4. Почекай вечоре! Хай доспівається! (М. Павленко). 4. Хотілось би мені не біль і не тривоги а радість і любов в широкий світ нести (Г. Кривда).
– Визначте спосіб кожного з ужитих у реченнях дієслів.
Роздивіться фантастичний малюнок письменниці й художниці Марини Павленко, творчість якої ви вивчатимете цього року на уроках української літератури. Пофантазуйте: що і кого на ньому зображено?
Доберіть до малюнка назву. Обговоріть свої думки у класі.
ЗНАЮ І РОЗУМІЮ! ВІДЧУВАЮ І ДІЮ!
Запитання і завдання для самоперевірки
– Яка частина мови називається дієсловом? Спробуйте розповісти про початок вашого дня спочатку без уживання дієслів, потім з їх уживанням. Яка розповідь точніша й виразніша? Поясніть чому.
– Як розрізнити дієслова недоконаного і доконаного виду? Наведіть приклади. Складіть жартівливий діалог між дієсловом доконаного і дієсловом недоконаного виду, у якому кожне з дієслів доводить свої переваги в мовленні й мисленні людини.
– Які дієслова називають перехідними? Наведіть приклади.
– Як називається зміна дієслова за особами та числами?
– Навіщо дієслова поділяють на дієвідміни? За якими формами визначають дієвідміну дієслова? За якими значущими частинами?
– Які часи мають дієслова? У формі якого способу дієслово змінюється за часами? Наведіть приклади.
– Які способи дієслова утворюються за допомогою частки б (би)? хай, нехай?
– Як змінюються дієслова в теперішньому та майбутньому часі? У минулому?
– Які способи творення дієслів є найпоширенішими? Наведіть приклади дієслів, утворених цими способами.
– Якими членами речення можуть бути дієслова? Складіть речення, у якому дієслово знати (неозначена форма) є підметом, присудком, додатком. Складіть речення, у якому це ж дієслово в особових формах є присудком.
– Обговоріть з однокласниками гасло, подане на ілюстрації.