ПОВТОРЕННЯ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ПОГЛИБЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
§ 6 Текст. Структура тексту
Пригадаймо!
1. З яких структурних частин складається текст?
2. Для чого текст поділяють на абзаци?
3. Що таке тема тексту? Основна думка?
4. Чим забезпечується зв’язність тексту?
47
1. Прочитайте текст. Визначте його структуру: зачин, основну частину та кінцівку.
Стародавня служба інформації
У давні часи служба інформації між народами та державами, звичайно ж, була не така, як нині. Адже люди не знали ні радіо, ні телебачення, ні газет,
Повільно скрипіли гусячі пера. У монастирських келіях схилялися над пергаментом літописці-самітники, ретельно записували, які події і коли відбулися в їхніх землях. Гінці від Імператорів і князів сповіщали людей про похід на ворога чи про нові закони в державі. Ті новини завжди запізнювалися, а часом і не доходили до адресатів.
Кожна велика держава жила мовби на іншій планеті, куди лише вряди-годи з’являлися посланці інших світів. Вони привозили дивні звістки про те, що десь далеко є велика й міцна країна, а в ній живуть різні племена і є могутнє військо. У тих краях процвітають
Отака тоді була служба інформації. Мов старі немічні черепахи, повзли по землі новини і доки доповзали до далеких країн, то робилися ще старішими за тих черепах (www. bibliokid. if. uа збірник “Дванадцять місяців”).
2. Сформулюйте тему й основну думку тексту.
3. Доведіть, що наведений уривок є зв’язним завершеним текстом.
У тексті, крім теми, можна виділити мікротеми, тематичні речення, тематичні слова. Вони допомагають сформулювати пункти плану.
Текст поділяють на абзаци. Абзац – це перехід до викладу нової інформації. Кожен абзац починається з нового рядка.
48
1. Прочитайте текст. Визначте його тему й основну думку.
Три сестри, три Ярославни
Історій про долю Анни Ярославни – молодшої дочки Ярослава Мудрого, яка стала королевою Франції, – відомо чимало. А ось її сестер – Анастасію та Єлизавету – згадують значно рідше.
Руки старшої дочки Ярослава Мудрого попросив угорський король. Очевидно, він, одружившись з Анастасією. хотів зміцнити зв’язки Угорщини із сильною Руссю. До речі, його батько також був одружений з руською красунею. Весілля Анастасії відбулося в 1046 році. Угри отримали королеву, яка незабаром прийняла католицьку віру й підписувала державні документи під новим ім’ям Агмунда.
Другу свою дочку – Єлизавету – Ярослав Мудрий видав заміж за норвежця Гарольда. Щоправда, шлюбові передувала тривала, сповнена романтики історія.
Молодий норвежець закохався в Єлизавету під час своїх перших відвідин Києва. Руська княжна також покохала принца. Але Ярослав Мудрий погодився віддати норвежцеві дочку лише за умови, якщо той стане королем і прославиться лицарською звитягою.
Гарольд подався в мандри по світу. Служачи у візантійського імператора. він здійснив чимало подвигів. А ще Гарольд писав поезії, найпопулярнішою з яких стала пісня, присвячена Єлизаветі. Нарешті він досяг заповітної мрії – одружився з Єлизаветою. Проте їхнє подружнє життя було коротким. Уже в ранзі норвезького короля Гарольд вирушив на війну до Англії, де в одному з жорстоких боїв 1066 року загинув… А Єлизавета Ярославна вийшла заміж удруге і стала королевою Данії (За підручником “Історія України. 7 клас”, авт. Т. Ладиченко та ін.).
Анна Ярославна. (Гравюра). Кінець XVIII – початок XIX cт.
2. Заповніть у зошиті таблицю, визначивши в тексті тему, мікротеми, тематичні речення й тематичні слова.
Тема | ||
І мікротема | Перше тематичне речення | Тематичне слово |
II мікротема | Друге тематичне речення | Тематичне слово |
III мікротема | Трете тематичне речення | Тематичне слово |
IV мікротема | Четверте тематичне речення | Тематичне слово |
V мікротема | П’яте тематичне речення | Тематичне слово |
Це цікаво!
Речення в тексті мають зв’язок – послідовний або паралельний. При послідовному зв’язку кожне наступне речення є новим для попереднього: воно розширює вже відому інформацію. Нове і відоме чергуються в тексті.
Схема тексту з послідовним зв’язком речень
При паралельному зв’язку кожне з наступних речень, додаючи нову інформацію, розкриває тему тексту з різних боків. Усі речення рівноправні щодо розкриття теми тексту. Якщо вилучити будь-яке з них. певна інформація втратиться, але зв’язність тексту не порушиться.
Схема тексту з паралельним зв’язком речень
49
1. Прочитайте текст. Визначте тему та мікротеми тексту.
1. Поблизу Мелітополя розташована світова пам’ятка давньої культури – Кам’яна Могила 2. Її загальна площа становить майже 3 гектари, висота сягає 12 метрів, кількість плит пісковику перевищує 3000 штук. 3. У Кам’яній Могилі виявлено 65 гротів і печер із рідкісними малюнками. 4. На них добре видно зображення людини, диких і домашніх тварин, сцени полювання, танцю, чаклунства. 5. У заповідній горі поряд із наскельними малюнками збереглися барельєфи та кам’яна скульптура. 6. На них зображені дивовижний дракон, чудернацькі риби, лев, голови людей, загадкові фігури тощо.
2. Визначте, який зв’язок діє між пронумерованими реченнями.
Тема. Ми – друзі | |||
І мікротема | II мікротема | III мікротема | IV мікротема |
Я познайомився з (Олею, Андрієм…). | Такий доброзичливий і симпатичний хлопець (дівчина)! | Нам разом весело й цікаво. | Друзі пізнаються в біді. |
50
Складіть текст за таблицею