6 КЛАС
Тема 2. Я і музика
Урок 17
Тема уроку. Тональність, тоніка. Розучування пісні “Веселкова пісня” О. Жилінського. Слухання музики.
Українська народна пісня “За городом качки пливуть” в обробці М. Леонтовича
Мета уроку: закріпити з дітьми поняття тональність і тоніка на зразках музичних творів; розвивати вокально-хорові навички та музично-ритмічний слух; виховувати у дітей любов до української народної пісні.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: нотний текст пісні, магнітофон, фортепіано,
Хід уроку
I. Організація класу до уроку.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
II. Розспівування та закріплення нового матеріалу.
Діти погляньте на уривок пісні, який написаний на дошці. Я вам його проспіваю кілька разів, а ви визначте на слух, що змінюється при цьому (Виконую уривок на тих самих словах, але змінюю висоту звучання).
(У першому уривку пісня починається від звука до, який є тонікою у тональності до мажор, у другому – від звука ре, що є тонікою нової тональності). Давайте дамо визначення тональності
Тональність – це висота звуків ладу, яка залежить від висотного положення тоніки.
Тоніка – це І основний ступінь ладу.
Назва тональності визначається назвою тоніки і ладу.
Завдання “Доспівай тоніку”.
Діти сольфеджують і самостійно закінчують мелодію.
ІІІ. Розучування пісні.
1. Сьогодні ми вивчимо з вами пісню О. Жилінського “Веселкова пісня”. Я вам ЇЇ проспіваю, а ви скажете, чому пісня має назву “Веселкова”.
Художній показ пісні.
Веселкова пісня
Слова В. Гутник
Музика О. Жилінського
Понад світом-дивосвітом
Веселка іскриться,
Будем дбати, шанувати
Прадавні криниці:
Ярославові поради,
Кобзареве слово,
Честь козацької громади,
Солов’їну мову.
Приспів.
Хай у кожному серці,
Наче сонячна мрія,
Заспіває веселка
На добро і надію!
2. Бесіда за прослуханим музичним твором.
– Чому пісня має таку назву?
– Який характер пісні, її темп?
– У якій тональності написана пісня? Чому?
(Починається від звука ре і ре закінчується).
– Який знак при ключі?
(Сі бемоль).
– Отже, тональність ре мінор, але частково переходить у фа мажор.
Настройка, спів звукоряду ре мінор та тонічний тризвук.
3. Розучую пісню по фразах за нотним текстом, звертаючи увагу на ритмічний малюнок пісні, а також на чистоту інтонування.
IV. Слухання музики.
1. Бесіда про творчість М. Леонтовича та відомості про його життєвий шлях. Після чого наголошую, що це український композитор і основою його творчості являються обробки українських народних пісень для хору.
Чи знаєте, що таке обробки? Тоді пісня наповнюється звуковими прикрасами та барвами, змінюється динаміка емоційної подачі змісту, з’являються нові мотиви та підголоски.
Яскравим прикладом такого принципу видозмінення є обробка українською народної пісні “За городом качки пливуть”, яку ви зараз послухаєте і визначите характер цієї пісні.
2. Слухання твору
3. Характеристика прослуханого.
– Який зміст тексту пісні?
– Чи підтримує мелодія текст?
– Який характер мелодії, її темп?
Це сатиричний твір, бо висміюється показна заможність і пихатість, тому мелодія пісні весела, жвава, танцювального характеру.
V. Підсумок уроку.