РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА
Тема 6. ХАРЧУВАННЯ І ТРАВЛЕННЯ
УРОК 43. Травлення в ротовій порожнині
Освітня мета: розкрити значення механічної і хімічної обробки їжі в ротовій порожнині, навчити розпізнавати органи ротової порожнини, ознайомити учнів із властивостями ферментів слини, з рефлекторною регуляцією слиновиділення.
Основні понятті і терміни: привушні, піднижньо-щелепні, під’язикові залози, лізоцин, слиновидільний центр, безумовне і умовно рефлекторне слиновиділення, ковтання.
Обладнання: таблиця “Схема будови
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
I. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда за запитаннями).
– Що таке травлення?
– Що таке поживні речовини?
– Що таке ферменти?
– Назвіть основні частини травного каналу.
– Які функції системи органів травлення?
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Органи ротової порожнини та їх функції. (Розповідь учителя з елементами бесіди, використанням таблиці і складанням схеми.)
Функції
– аналіз їжі на смак;
– подрібнення;
– зволоження;
– формування харчової грудочки для подальшого просування її по стравоходу;
– часткове розщеплення4складних вуглеводів.
2. Зуби, їхній різновид, будова, склад і функції. (Розповідь учителя з використанням таблиці і складанням схеми).
3. Хвороби зубів і їх профілактика. (Повідомлення учнів.)
4. Слинні залози. Склад слини та її значення у травленні. (Розповідь учителя з використанням малюнка підручника і складанням схеми.)
За добу в людини виділяється 1,0-1,5 л слини. Лізоцин – це речовина, яка сприяє заживленню ран слизової оболонки ротової порожнини і знешкоджує мікроорганізми.
5. Властивості ферментів слини. (Виконання лабораторної роботи.)
Лабораторна робота №4
Тема. Дія ферментів слини на крохмаль.
Мета: вивчити умови і властивості ферментів.
Інструктивна картка
1. Опустіть один клаптик накрохмаленого бинта у розчин йоду.
2. На другому клаптику накрохмаленого бинта сірником, на кінці якого накручено вату, змочену слиною, написати слово “птіалін”.
3. Складіть цей бинт і потримайте його в долонях 10-15 хв., після цього також опустіть його в розчин йоду.
4. Порівняйте результати дослідів.
5. На основі проведеної роботи зробіть висновки про умови активності ферментів слини.
6. Рефлекторна регуляція слиновиділення. (Бесіда із складанням схеми “Безумовний слиновидільний рефлекс”).
1. Рецептори язика.
2. Слиновидільний центр довгастого мозку.
3. Слинні залози.
4. Смаковий центр кори великих півкуль головного мозку.
7. Ковтання. (Розповідь вчителя).
III. Закріплення знань учнів. (Бесіда за запитаннями).
– Чому хліб у роті стає солодким, якщо його довго жувати?
– Назвіть слинні залози.
– Які ферменти є у слинні?
IV. Домашнє завдання.
Вивчити параграф підручника.