Розділ IV ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА УКРАЇНИ XX СТ.
ТЕМА 1. ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО
§22.Художня культура “розстріляного Відродження”. Український авангард
Український авангард
Двадцяті роки XX ст. характеризуються складністю і суперечливістю художньо-естетичних тенденцій, творчих пошуків. В Україні організовувалися різні творчі об’єднання художників, до складу яких входили як художники-реалісти, так і художники модерністських та імпресіоністичних уподобань. Точилася гостра боротьба художників – реалістів із представниками
Казимир Малевич – художник-авангардист, один із засновників супрематизму і кубофутуризму, педагог, теоретик мистецтва. Брав участь у виставках, де представляв свої роботи, написані в стилі неопримітивізму (“Селяни в церкві”, “Збір урожаю”) та кубофутуризму (“Англієць у Москві”).
Д. Бурлюк. Весна в селі
К. Малевич. Три жінки на дорозі
Г. Нарбут. Сторінка “Української абетки”
К. Малевич. Англієць у Москві
О. Богомазов. Сінний ринок. Київ
Олександр Богомазов – визначний теоретик українського авангарду, блискучий педагог, автор трактату “Живопис і Елементи”, в якому викладено роздуми про суть живопису та його вплив на глядача.
Яскравою сторінкою в українському мистецтві є творчість художника Георгія Нарбута. Його цілком справедливо називали одним із найвидатніших графіків сучасності. Як знавець українського стародавнього мистецтва і геральдики, Г. Нарбут виконав безліч гербів, ілюстрував або оформлював книги “Малоросійський Гербовник”, “Герби гетьманів Малоросії”, “Старовинна архітектура Галичини”, “Стародавні садиби Харківської губернії”, розробив проекти Державного Герба і Печатки Української держави. Г. Нарбут – автор перших українських банкнот і поштових марок.
Визначним досягненням Нарбута й усієї української графіки є “Українська абетка”, в якій художник досяг граничної простоти й водночас вишуканості композиції, малюнка й кольору. У вирішенні літер абетки Г. Йарбут об’єднав досягнення української рукописної та друкованої книги і західноєвропейських майстрів шрифту.