Мета:
– навчальна: повторити, узагальнити й поглибити знання про структуру тексту, види зв’язку речень у тексті, тему й основну думку;
– розвивальна: удосконалювати творчі вміння працювати з текстом, визначати тему й основну думку висловлювання, знаходити мовні засоби зв’язку речень у тексті, ділити текст на абзаци;
– виховна: спонукати до осмислення значення рідної мови в соціально-політичному житті народу.
Соціокультурна лінія: Я і українська мова й література.
Внутрішньопредметні зв’язки:
– Текст
Тип уроку: урок повторення набутих знань з елементами узагальнення.
Перебіг уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бліцопитування
– Що називається текстом? (Текст – це група речень, об’єднаних між собою темою, основною думкою та граматично.)
– Назвіть основні ознаки тексту. (Пов’язаність речень за змістом; наявність основної думки та її розвиток; певна послідовність речень.)
– За допомогою яких мовних засобів зв’язуються частини тексту? (За допомогою займенників,
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАННЯ УРОКУ
IV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
V. ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Виконання творчих завдань, спрямованих на повторення й поглиблення вивченого
Творче спостереження з елементами аналізу
Прочитати висловлювання. Довести, що це текст. Дослідити, що виражає заголовок – тему чи основну думку. Знайти в тексті ключове речення, що виражає основну думку. Проаналізувати структуру тексту: виокремити зачин, основну частину й кінцівку.
РІДНІЙ МОВІ – ШАНА ВСЕНАРОДНА
Кожне з українських стародавніх міст могло б претендувати на те, щоб сказати перше слово на честь рідної мови: будь то Київ, чи Харків, чи Львів.
Будь-яке з міст. Адже багатющу, багатобарвну мову нашу творила вся Україна, усе суцвіття наших міст і сіл. Спільно, упродовж віків витворювало велику духовність українського народу. Отже, хоч початок кладе Полтава, але сподіваюсь, що прекрасне та патріотичне це свято невдовзі розіллється по всій Україні, почують його і Дніпро, і Карпати, Полісся й степи чорноморські. Свято мови має стати всенародним, воно того заслуговує (О. Гончар).
Знайдіть лексичні і граматичні засоби зв’язку речень у тексті, скориставшись таблицею.
Лексичні засоби зв’язку | Граматичні засоби зв’язку |
Синоніми Повтор слова Уживання займенників Спільнокореневі слова Уживання родових назв замість видових Загальні назви замість власної Близькі за змістом слова | Вставні слова Сурядні чи підрядні сполучники Неповні речення |
Вибірково-розподільна робота (в парах)
Прочитати заголовки текстів. Розподілити їх на ті, що визначають: а) тему; б) основну думку. Свій вибір обгрунтувати.
1. Вірте в Україну! 2. Наш Шевченко. 3. З історії української вишивки. 4. Таїнства природи. 5. Рай, якого не знайдеш в Україні. 6. Бережімо багатства природи. 7. За що цінують хліб? 8. Мамині страви. 9. Українець, що здивував світ. 10. Не бійтесь заглядати у словник! 11. У пошуках слова.
VI. ПІДСУМКИ УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Дібрати й виписати з творів художньої літератури два зразки текстів:
А) з послідовним зв’язком речень; б) з паралельним зв’язком. Підкреслити лексичні й граматичні засоби зв’язку речень у тексті.