УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 3. ТЕКСТ, ЙОГО ОСНОВНІ ОЗНАКИ. СТРУКТУРНІ ОСОБЛИВОСТІ ТЕКСТУ. ВИДИ ЗВ’ЯЗКУ РЕЧЕНЬ У ТЕКСТІ. НАВЧАЛЬНЕ ЧИТАННЯ МОВЧКИ ТЕКСТУ-РОЗДУМУ ХУДОЖНЬОГО стилю

Мета:

    навчальна: повторити, систематизувати й узагальнити знання, уміння і навички щодо тексту; розвивальна: розвивати логічне мислення, вміння систематизувати та узагальнювати знання і практичні навички; виховна: виховувати почуття любові та вдячності до школи, вчителя, освіти.

Внутрішньопредметні зв’язки: мова і мовлення; синтаксис, пунктуація й орфографія.

Міжпредметні зв’язки: мова, література, соціокультура.

Тип уроку: систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Самодиктант

> Запишіть чотири рядки вірша одного з українських поетів. Виразно прочитайте.

> Яка його основна думка? До якого стилю належить цей текст?

Розмірковування над структурою тексту за допомогою запитань учителя

> Послухайте. Яка структурна частина тексту представлена? Яких ще бракує?

Чи знайоме вам те гостре, до фізичного болю гостре почуття нудьги за рідною країною, яким обкипає серце від довгого перебування на чужині? (За М. Коцюбинським).

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

Бесіда

    Що таке комунікативні вміння? Яке значення вони мають у житті людини? Якими комунікативними вміннями ви володієте добре?

СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК Робота з таблицею

> Заповніть таблицю на тему “Текст” і запишіть.

Ознаки тексту

Структурні частини тексту

Види зв’язку речень у тексті

Говоріння

> Користуючись таблицею, розкажіть про текст.

Аудіювання

> Послухайте текст і проаналізуйте його у відповідності до таблиці.

ПРИРОДА – КОЛИСКА ЛЮДСТВА

Людина давно ввійшла у чарівний храм довкілля. Мудра природа зустріла її приязно, розкриваючи обійми, віддаючи своє багатство, сподіваючись на дбайливе ставлення. Але саме сьогодні хочеться згадати слова Аристотеля, який говорив, що природа не середовище, де існує людина, а сутність усіх природних речей і явищ. Звичайно, саме природа покликана стати для людини рідною домівкою, що дає не лише життя і здоров’я, а духовну й душевну наснагу.

Життєвою потребою для людини є корисні копалини, родючі грунти, водоймища, ліси та свіже повітря. Щоб зберегти всі багатства природи для себе, люди мають пам’ятати, що це треба робити в першу чергу для самої природи, аби вона мала що віддавати.

Отже, природа – колиска людства, і трепетне ставлення до неї – наш святий обов’язок (3 журналу).

Письмо (коментоване)

> Які види зв’язку речень у цьому тексті? Назвіть словосполучення в останньому реченні. Розберіть виділене слово як частину мови.

ГОРОБИНА

Горобина і ялинка стояли поруч. Зовсім близенько одна до одної. І тому вони часто шепталися між собою. На ялинці росли глиці й шишки, а на горобині – листя й пучки жовтаво-червоних ягід. Прийшла осінь. Дихнула раз, другий. Пожовкли листочки горобини, і кожна ягідка зробилася ще червонішою. А ялинка зовсім не змінилася. Ялинка дивилась на свою подругу і милувалася нею. Яка-то вона гарна стала!

Та налетів осінній буйний вітер, загойдав горобину і почав зривати з неї листя. Посипалося воно жовтим, рясним дощем додолу. А ялинка не злякалася вітру. Наставила проти нього колючі голочки. Поколовся вітер і одлетів геть від ялинка. Не злякались вітру і маленькі ягоди-намистинки на горобині.

Міцно-міцно вони вхопилися за гіллячки, щільніше притиснулись одна до одної і від напруження стали вже темно-червоними (З журналу).

Читання (вголос)

> Прочитайте текст (за допомогою інтегративної дошки). Визначте його структуру.

ОКРАСА ТВОЄЇ ЗЕМЛІ

Дерево… Скільки краси і поезії в цьому слові. Народ склав безліч пісень, у яких навіки прославив і червону калину, і білоцвітну вишню, і струнку тополю, і кремезного дуба, і кучеряву вербу, і вічнозелену сосну. Якщо народ хотів створити образ, він порівнював чарівну дівчину з тополею. А козака з струнким явором чи дубом. Наш народ здавна кохається в природі, любить її, оберігає. Ставить людина хату, перш за все садить на городі деревину: вербу чи береста, а біля самих вікон нашої тати – вишню. Хата без садочка – не хата. Село без густих садів – не село.

Народ знає силу і цінність дерева, знає, що з дерева можна збудувати міст і корабель, млин і стіл, будинок і табуретку. Вчені-хіміки навчилися робити з деревної маси найкоштовніші вироби: чудові тканини, хутра, шкіру, добрива, ліки, підшипники.

Прикрашаймо ж землю свою, юні друзі, щодня, щогодини, без втоми і спокою. На нашій землі буде жити нове покоління. На нас будуть дивитися всі люди землі. Як на взірець для себе.

Хай же зводяться нові сади і ліси, гаї і левади – окраса твоєї землі! (З журналу)

Читання (мовчки)

> Прочитайте текст мовчки. До якого стилю він відноситься?

Який це тип тексту? Запишіть абзац, який вам найбільше сподобався.

…Коли я вперше приїхав з села до великого індустріального міста і зайшов на квартиру до відомого українського поета, то побачив у нього над робочим столом портрет посивілої жінки з глибокими розумними очима.

Мати? Ні. Видатний поет не був на неї схожим. І я після довгої розмови насмілився запитати:

– Хто вона, ця жінка?

Поет підвівся з крісла й тихо, але урочисто відповів:

– Моя перша вчителька.

Скільки минуло відтоді часу! Мабуть, років з тридцять, а й досі всі, хто буває тепер на квартирі у цього видатного, посивілого, але вічно юного поета, затамувавши подих, дивляться на портрет його першої вчительки. Він і досі висить над його робочим столом.

І якщо не в кожного з нас є такий портрет під склом, то, я певен, кожен з нас носить дорогий образ у своєму серці. І повік носитиме, повік його згадуватиме як у найрадісніші, так і в найтяжчі хвилини свого життя. Чому? А тому, що цей світлий образ завжди кликав нас і кликатиме, як і колись у дитинстві, до світла, до праці (За В. Кучером).

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Коментарі

> Прокоментуйте види робіт на уроці і їхнє значення для поглиблення знань, умінь і навичок відносно тексту.

Рефлексія

Як робота на уроці сприяла удосконаленню моїх комунікативних умінь?

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

> Підібрати текст-роздум. Записати його і проаналізувати відповідно до таблиці, заповненої вами на уроці.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4,50 out of 5)


УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 3. ТЕКСТ, ЙОГО ОСНОВНІ ОЗНАКИ. СТРУКТУРНІ ОСОБЛИВОСТІ ТЕКСТУ. ВИДИ ЗВ’ЯЗКУ РЕЧЕНЬ У ТЕКСТІ. НАВЧАЛЬНЕ ЧИТАННЯ МОВЧКИ ТЕКСТУ-РОЗДУМУ ХУДОЖНЬОГО стилю - Плани-конспекти уроків по українській мові


УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 3. ТЕКСТ, ЙОГО ОСНОВНІ ОЗНАКИ. СТРУКТУРНІ ОСОБЛИВОСТІ ТЕКСТУ. ВИДИ ЗВ’ЯЗКУ РЕЧЕНЬ У ТЕКСТІ. НАВЧАЛЬНЕ ЧИТАННЯ МОВЧКИ ТЕКСТУ-РОЗДУМУ ХУДОЖНЬОГО стилю