Мета:
- навчальна: поглибити знання учнів про іменник, його граматичні категорії; узагальнити знання учнів про велику букву і лапки у власних назвах; формувати навики розпізнання іменників у текстах; розвивальна: розвивати вміння школярів виділяти головне в темі, що вивчається; уміння використовувати іменники у власних висловлюваннях; виховна: виховувати відповідальне ставлення до вивчення української мови.
Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис, орфографія, лексикологія.
Міжпредметні зв’язки: мова, література, українознавство.
Тип
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Попереджувальний диктант
> Запишіть текст під диктовку, знайдіть іменники, підкресліть їх у відповідності з тим, яку синтаксичну функцію виконують. Зробіть висновок про те, яким членом речення може бути іменник. Шевченкова мова – зразок найпильнішої уваги творця до народного слова. Саме тому Кобзар став основоположником нової української мови, предтечею її сучасного
Мова для Шевченка – це найвищий дар людини й народу, талісман їхньої долі, таланту, безсмертя.
Ну що б, здавалося, слова…
Слова та голос – більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!
З журналу
Комунікативний практикум
> Дайте відповіді на запитання.
- Що вивчає морфологія? Що вивчає орфографія? Що таке іменник? Чим відрізняються власні назви від загальних? Наведіть приклади збірних іменників. Наведіть приклади іменників, що означають абстрактні назви.
ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Робота з підручником
> Вивчення орфограми “Велика буква і лапки у власних назвах”.
Робота з таблицею
> Заповніть другу частину таблиці, навівши власні приклади до кожного правила.
Імена, по батькові, прізвища, прізвиська |
Назви дійових осіб та міфологічних героїв |
Назви держав, посадових осіб |
Географічні та астрономічні назви |
Назви історичних подій, знаменних дат |
Назви орденів, відзнак |
Назви творів, картин |
Абревіатури |
Творча робота
> Доберіть власні іменники до запропонованих загальних. Складіть 2-3 речення. Поясніть правопис власних назв.
Письменник…, поет…, артист…, поема…, картина…, місто…, художній твір…, річка…, країна…, співак…
Робота з текстом
> Прослухайте уважно текст. Визначте головну думку, тип мовлення, стиль.
ШАНУЙ УКРАЇНСЬКУ МОВУ!
Кожен народ має свою мову, своє письменство, а кожна мова – притаманні лише їй риси. Відомо, що українська мова за мелодійністю посідає друге місце між європейськими мовами, поступаючись лише італійській. Отож, пишайтеся, що ця співуча солов’їна мова є вашою рідною.
Українською мовою в Києві видано першу у світі “Енциклопедію кібернетики”. Один із перших космонавтів світу українець Павло Попович брав твори Тараса Шевченка й Остапа Вишні з собою в космос.
Коштовними діамантами висяює наша мова в приказках та прислів’ях, у піснях і думах (За Д. Білоусом).
> 3 другого абзацу тексту випишіть власні назви, поясніть правопис.
ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Словниковий диктант
> Запишіть слова під диктовку, поясніть їхній правопис.
Місто Херсон, Тарасова гора, річка Дніпро, Преображенська церква, Красногірський монастир, Іван Валерійович, історія України, батьки, Тарас, Ольга, газета “Зірка”, сузір’я Великої Ведмедиці.
Лінгвістична задача
> Складіть пари речень так, щоб в одному вживалася власна назва, а в іншому – загальна. Поясніть уживання великої і малої літери. Роман – роман, Барвінок – барвінок, Кривий Ріг – кривий ріг, Колобок – колобок.
СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Практична робота
> Доповніть рядки прикладами.
- Назви релігійних свят: Різдво,… Назви світських свят: Новий рік,… Назви історичних подій: Столітня війна,… Назви міст: Київ,… Назви медалей та орденів: орден “Мати-героїня”,… Назви художніх творів: “Кобзар”,…
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Лінгвістична гра “Хто більше”
> Назвіть і запишіть назви літературних казок та їхніх авторів.
Рефлексія
> Оцініть свою роботу на уроці.
> Закінчіть речення:
- Мені подобається тема, що вивчається, тим… Я добре розібрався в… У мене виникають труднощі…
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)
> Виконайте вправу з підручника.
> Складіть словниковий диктант на вивчену орфограму.