ВІДМІННІСТЬ ЄВРАЗІЇ ЗА ГЕОЛОГІЧНОЮ БУДОВОЮ ВІД ІНШИХ МАТЕРИКІВ. ДАВНІ МАТЕРИКОВІ ЗЛЕДЕНІННЯ. СЕЙСМІЧНО АКТИВНІ ЗОНИ

Розділ II

МАТЕРИКИ

Урок № 53 (варіант Б)

Тема. ВІДМІННІСТЬ ЄВРАЗІЇ ЗА ГЕОЛОГІЧНОЮ БУДОВОЮ ВІД ІНШИХ МАТЕРИКІВ. ДАВНІ МАТЕРИКОВІ ЗЛЕДЕНІННЯ. СЕЙСМІЧНО АКТИВНІ ЗОНИ

Мета: порівняти геологічну будову Євразії з іншими материками і визначити відмінності; з’ясувати вплив давнього материкового зледеніння на рельєф материка, визначити розміщення сейсмічно активних зон на материку Євразія, пояснити причини їх існування та розміщення; розвивати навички роботи з різноманітними джерелами географічних знань; формувати

вміння узагальнювати, порівнювати, робити висновки.

Тип уроку: комбінований.

Опорні та базові поняття: тектонічні рухи, сейсмічно активні зони, материкові зледеніння, вулкани, землетруси, літосферна плита, області складчатості, платформа, геологія, геохронологічна таблиця, гірські породи.

Номенклатура: гори: Альпи, Піренеї, Апенніни, Карпати, Кримські, Скандинавські, Уральські, Кавказ, Тянь-Шань, Гімалаї (г. Джомолунгма); рівнини: Східноєвропейська, Західносибірська, Велика Китайська; низовини: Прикаспійська, Індо-Гангська, Месопотамська; Середньоросійська височина; плоскогір’я: Середньосибірське,

Декан; нагір’я: Тібет, Іранське; вулкани: Гекла, Етна, Везувій, Ключевська Сопка, Фудзіяма, Кракатау; літосферні плити: Євразійська, Аравійська, Тихоокеанська, Індо-Австралійська.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент

Визначення мети і завдань уроку відповідно до теми, рівня готовності учнів до уроку

II. Актуалізація опорних знань і умінь учнів

1). Прийом “Інтелектуальна розминка”

– За допомогою тектонічної карти Євразії визначте кількість літосферних плит, з яких складається материк Євразія.

– Знайдіть на карті місця на материку, де найбільше вулканів.

– Згадайте, в яких країнах найчастіше відбуваються землетруси.

2). Прийом “Експрес-тест”

1. Материк Євразія:

А) перетинається екватором і 180-м меридіаном;

Б) перетинається екватором і не перетинається 180-м меридіаном;

В) не перетинається екватором і перетинається 180-м меридіаном;

Г) не перетинається ні екватором, ні 180-м меридіаном.

2. Материки, що розташовані до Євразії ближче за інші:

А) Південна Америка і Північна Америка;

Б) Північна Америка і Африка;

В) Африка і Австралія;

Г) Австралія і Антарктида.

3. Число океанів, що омивають територію Євразії:

А) один; б) два; в) три; г) чотири.

4. Крайні точки материка, що названі на честь російських мандрівників.

А) північна і східна; б) східна і південна; в) південна і західна; г) західна і північна.

5. Російські мандрівники П. Семенов і М. Пржевальській досліджували… Азію.

А) Південну; б) Східну; в) Центральну; г) Західну.

6. “Великим Кам’яним носом” раніше називався мис:

А) Канін Нос; б) Долі; в) Челюськін; г) Дежньова.

7. Країна “льоду і вогню”:

А) Швеція; б) Фінляндія; в) Ісландія; г) Італія.

8. Батьківщиною мандрівників-дослідників Р. Амундсена, Ф. Нансена, Т. Хеєрдала є:

А) Швеція; б) Норвегія; в) Данія; г) Німеччина.

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Учитель. Щорічно сейсмологи реєструють приблизно 500 тисяч землетрусів різної сили. З них 100 тисяч відчуваються людьми і 1000 заподіюють збиток.

Сьогодні на уроці нам треба з’ясувати, в чому полягає відмінність між геологічною будовою Євразії та інших материків, та пояснити, чому на материку так багато вулканів і так часто відбуваються землетруси.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Прийом “географічна лабораторія”

Завдання. Розглядаючи тектонічну карту Євразії, визначте, з яких літосферних плит складається материк.

2. Прийом “Роблю висновок”

За розмірами Євразія – найбільший материк, формування його території відбувалося на протязі тривалого періоду, це, звичайно, вплинуло на тектонічну структуру. Отже, це материк який складається з найбільшої кількості літосферних плит у порівнянні з іншими материками.

3. Прийом “Географічна мозаїка”

Запитання. Згадайте, які тектонічні структури ви знаєте. Назвіть визначення цих термінів.

4. Розповідь учителя про геологічну історію формування Євразії.

5. Прийом “Мандрівка”

Завдання. Здійсніть подорож материком та за допомогою тектонічної та фізичної карт визначте період горотворення основних гірських систем материка. Заповніть таблицю:

Гірська система

Період горотворення

1

Тянь-Шань

2

Алтай

3

Саяни

4

Верхоянський хребет

5

Хребет Черського

6

Гімалаї

7

Кавказ

8

Памір

9

Гіндукуш

6. Прийом “Картографічна лабораторія”

Завдання. Нанесіть на контурну карту та підпишіть назви найбільш відомих вулканів Євразії. Ключевська Сопка (Камчатка) Фудзіяма (Японія), Апо (Філіппіни), Кракатау (Зондські острови).

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Прийом “Бліцопитування”

– Назвіть літосферні плити, що лежать в основі Євразії.

– Назвіть складчасту споруду, що розташована між Європою та Азією.

– До яких меж території України доходив льодовик?

– На яких островах розташований вулкан Кракатау?

– Назвіть найвищу гірську систему світу.

– Наведіть приклад гір каледонської та герцинської складчастості.

– Як називається стійка порівняно вирівняна ділянка суходолу?

– Яка молода гірська система розташована в Європі?

2. Прийом “Власні приклади”

Учні розповідають про окремі форми рельєфу (випереджувальне домашнє завдання).

VI. Підсумок уроку

Прийом “Роблю висновок”

Учні роблять висновки щодо відмінностей між геологічною будовою Євразії та інших материків. Пояснюють, чому на материку так багато вулканів і так часто відбуваються землетруси.

VII. Домашнє завдання

– Опрацювати відповідний матеріал у підручнику.

– Скласти географічну казку-мандрівку в геологічне минуле Євразії.

– Написати “Листа двійочника”.

– Скласти географічний кросворд з використанням вивченої географічної номенклатури.

Додатковий матеріал до уроку

– Ключевська Сопка – вулкан. На Камчатці “сопка” означає вулкан. Назва Ключевська – за розташуванням поблизу селища Ключі та річки Ключівка в місцевості, де є значна кількість джерел.

– Кракатау – висота 813 м, яванською мовою “Кракатау” означає шумливий.

– Найбільші руйнування заподіяв землетрус Шинсай (тобто Велике), що трапився на рівнині Кванто в Японії 1 вересня 1923 року (сила поштовху досягала 8,2 бала). В результаті морське дно в затоці Сагами опустилося на 400 м! За офіційними повідомленнями, число загиблих перевищило 140 000 чоловік. У містах Токіо і Йокогамі було зруйновано 575 000 будинків, а сума збитку (за сучасним курсом) склала 17 млрд фунтів стерлінгів.

– Імовірно, більше всього людей загинуло в результаті землетрусу влітку 1201 роки на Близькому Сході і Східному Середземномор’ї. Кількість жертв цього страшного стихійного лиха склала понад один мільйон чоловік. Найбільше число жертв у наш час зареєстроване при Тянь – Шаньському землетрусі (силою майже 8 балів за шкалою Ріхтера), що відбувся в Східному Китаї в 1976 р. Тоді загинуло близько 700 тисяч чоловік.

– Слово “вулкан” утворилося від назви середземноморського острова Вулкано. Острів же названий на честь старогрецького бога вогню Вулкана, оскільки утворився із застиглої магми.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4,50 out of 5)


ВІДМІННІСТЬ ЄВРАЗІЇ ЗА ГЕОЛОГІЧНОЮ БУДОВОЮ ВІД ІНШИХ МАТЕРИКІВ. ДАВНІ МАТЕРИКОВІ ЗЛЕДЕНІННЯ. СЕЙСМІЧНО АКТИВНІ ЗОНИ - Плани-конспекти уроків по географії


ВІДМІННІСТЬ ЄВРАЗІЇ ЗА ГЕОЛОГІЧНОЮ БУДОВОЮ ВІД ІНШИХ МАТЕРИКІВ. ДАВНІ МАТЕРИКОВІ ЗЛЕДЕНІННЯ. СЕЙСМІЧНО АКТИВНІ ЗОНИ