Мета. Розглянути наслідки забруднення довкілля для життя і здоров’я людини. Розвивати вміння учнів визначати способи збереження природного середовища, виховувати бережливе ставлення до природніх багатств.
Обладнання. Картки для роботи в групах, ілюстрації з теми.
Зміст уроку
I. Організація класу.
II. Перевірка домашнього завдання.
– Чому необхідно бережно ставитись до довкілля?
– Які держави працюють у питаннях охорони навколишнього середовища?
– Які міжнародні організації з охорони природи вам відомі?
–
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Актуалізація опорних знань.
– Створіть асоціативний кущ “Що дає людині природа”.
2. Оголошення теми і мети уроку.
– Сьогодні ми поговоримо про те, який вклад у збереження природніх багатств може зробити кожен з нас.
3. Розповідь учителя з елементами бесіди.
– Який негативний вплив на природу має діяльність людей?
– Щодня автомобілі викидають у повітря 800 тис. т оксиду вуглецю, 1 тис. т свинцю. Більшість складників викидів автотранспорту отруйні для людини. Відбувається
26 квітня 1986 р. сталося лихо – аварія на Чорнобильській атомній станції. Радіація омертвила землю, ліс, воду, створивши територію, що отримала сумну й тривожну назву – Чорнобильська зона. Люди змушені були залишити свої домівки й усе, що в них було, та переїхати жити в інші місця.
Ліси зникають з величезною швидкістю. Щороку вони горять в Європі, Азії, Африці. Тайфуни і повені знищують поля, сади, ліси та їх мешканців. Понад 6 млн га врожайних земель, пасовищ, гірських луків щорічно у світі перетворюються на пустелі. Майже 11 млн га вологих тропічних лісів, надзвичайно важливих для життя планети, щорічно вирубується та випалюється.
В атмосферу щорічно викидається понад 120 млн т вугільного пилу, близько 300 млн т промислового та побутового аерозолю (викиди автомобілів, літаків, телевізорів, заводів). У разі спалювання 1 т вугілля витрачається річна норма кисню для дихання десяти осіб. Щорічно на Землі спалюється 8,5 млрд т умовного палива. За 150-160 років кількість вільного кисню може стати критичною для людини.
Хмари несуть кислотні дощі, пилові бурі, а наслідки Чорнобильської катастрофи не знають державних кордонів.
– Як нам захистити природу?
– Кожен з нас може реально сприяти порятунку природи. Якщо кожен з нас кожного року буде висаджувати одне дерево, це буде вагомий вклад у збереження довкілля. Активне використання міськими жителями велосипеда сприяє зменшенню забруднення повітря вихлопними газами. Вимкніть світло, телевізор й інші електроприлади, перш ніж вийти з дому. Не залишайте комп’ютер та інші прилади ввімкнутими, якщо ви їх не використовуєте. Це є
Надійним способом заощадити електроенергію. Однією з найважливіших складових довкілля є вода. Запобігання втрат води є одним з наших обов’язків. Не можна забруднювати водойми під час відпочинку на природі.
– Кожен з нас може зробити крок у напрямку збереження довкілля!
4. Робота з підручником.
Опрацювання статті (с. 158-160).
– Чому людина забруднює довкілля?
– До яких наслідків це може призвести?
Як кожен з нас може допомогти у справі збереження природи?
– Прочитайте, що таке утилізація. Для чого її проводять?
5. Робота з pdf-файлом.
6. Фізкультхвилинка.
IV. Закріплення вивченого.
1. Гра “Вчимося любити природу”.
Учитель промовляє фразу, а учні мають сказати, любить або не любить людина природу, аргументуючи свою думку.
– Дівчинка вийшла з лісу з букетом конвалій.
– Жінка саджає біля будинку дерева.
– Чоловік кинув недопалок па землю.
– Директор заводу поставив очисні фільтри на труби.
– Водій миє машину на березі ріки.
– Дівчинка кинула обгортку від морозива в сміттєвий кошик.
– Діти вішають на дерева шпаківні.
– Після відпочинку в лісі туристи зібрали і закопали сміття.
– Хлопчик б’є пляшки.
2. Робота в зошиті.
3. Опрацювання казки “Час додому” (с. 161-162).
– Як пізнайки турбувались про збереження природніх багатств на острові?
– Чого можна в них навчитись?
– Які обов’язки були в дракона?
– Поміркуйте, як змінилось би життя острова Пізнань, якби на ньому поселились не пізнайки, а жадібні і некультурні мешканці.
– Які заходи по збереженню довкілля ви б запропонували пізнайкам?
V. Підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання.
Підручник, с. 163.