Цілі уроку:
– освітня: розглянути поняття вродженої та набутої поведінки, інстинкту та його особливостей, біологічне значення научання в житті тварин;
– розвивальна: розвивати вміння аналізувати та систематизувати інформацію та використовувати здобуті раніше знання;
– виховна: виховувати бережливе ставлення до всієї природи взагалі та світу тварин зокрема.
Обладнання й матеріали: фото й малюнки тварин у різних життєвих ситуаціях, фрагменти відеофільмів.
Базові поняття і терміни уроку: рефлекси, інстинкти, поведінка,
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Питання для бесіди
– Що таке етологія?
– Яких вчених-етологів ви знаєте?
– Які методи використовують під час етологічних досліджень?
– У яких випадках під час проведення етологічних досліджень раціональним є застосування спостереження?
– У яких випадках під час проведення етологічних досліджень раціональним є застосування моделювання?
– У яких випадках під час проведення
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя з елементами бесіди
– Інстинкт – спадковий комплекс реакцій на певні дії, певні зміни умов зовнішнього і внутрішнього середовища, однаковий у всіх особин виду.
Інстинкти – прояви поведінкових актів, обумовлені закріпленими еволюцією складними зв’язками структур і процесів організму.
Реалізація інстинкту – це задоволення біологічних потреб.
– Біологічна потреба – специфічна сила живих організмів, що забезпечує їхній зв’язок із навколишнім середовищем для самозбереження і саморозвитку, джерело активності живих систем.
Потребу інакше називають “спонуканням”, “мотивацією”. Потреба виявляється і посилюється в разі відчуття нестачі чого-небудь, набуває домінантного характеру та спричиняє дію, спрямовану на її задоволення. Задоволення потреби й відновлення біологічних констант називають “підкріплення”.
Приклади інстинктивної поведінки
Аутопрофілактика – попередження хвороб, аутосанація – самолікування як форми поведінки тварин.
Аутопрофілактика й аутосанація проявляються в поведінкових реакціях тварин із метою підтримання здоров’я. Після сну тварини напружено потягуються, обтрушуються, здригаються, валяються, масажують деякі ділянки тіла, сприяючи відновленню нормального кровопостачання.
Багато тварин, яких утримують у стійлах, підтримують у них чистоту, роблячи дефекацію й сечовипускання в певному місці. Навесні під час линяння для рятування від волосся тварини чешуться об забори, стовпи, загороди.
Тварини відшукують і поїдають лікувальні трави; можуть відрізняти будь – яку отруйну траву від їстівної. Інформація про користь і шкоду різних рослин, накопичена видом протягом еволюційного розвитку, закріпилася в пам’яті тварин і стала їхньою спадковою ознакою.
– Научання – процес набуття нових умінь, формування нових форм поведінки тварин протягом життя.
Научання може проявлятися у сприйнятті дій інших тварин виду. Особливо це стосується молодих тварин, які шляхом наслідування навчаються виконувати деякі життєво необхідні дії звичайного поведінкового “репертуару” свого виду. Так, у молоді зграйних риб захисна реакція на появу хижака (втеча) формується в результаті наслідування поведінки інших риб за одного лише вигляду поїдання хижаком членів зграї або шляхом “проб і помилок”. Наприклад, молоді лисенята, уколовши носа або лапу об голки їжака, більше його не турбують. Якщо тварина виховується серед тварин іншого виду, вона переймає його звички. Кошеня, вигодуване собакою, навчилося гавкати, а не нявчати.
Біологічне значення научання
Переваги вродженої поведінки в тому, що дії реалізуються дуже швидко й завжди без помилок (відсмикування носа лисенят у разі уколу об голки їжака, колючок). Це суттєво зменшує ймовірність фатальних помилок.
Методом “проб і помилок” молоді птахи і ссавці удосконалюють мисливські навички.
Цей метод навчання відносять до асоціативного навчання. Для нього важливий фактор підкріплення умовного рефлексу умовним подразником (повторення, тренування).
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ, СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й КОНТРОЛЬ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Дати відповіді на питання.
– Які форми поведінки є вродженими?
– Які форми поведінки є набутими?
– Що таке інстинкт? Наведіть приклади інстинктивної поведінки.
– Що таке научання? Наведіть приклади.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити відповідний матеріал з підручника.