РОЗДІЛ 3 ПСИХІЧНА І ДУХОВНА СКЛАДОВІ ЗДОРОВ’Я
§ 14. ЯК РОЗПІЗНАТИ РЕКЛАМНІ ХИТРОЩІ
У цьому параграфі ти:
· дізнаєшся, якими є впливи і що таке маніпуляції;
· оціниш вплив реклами на твої рішення;
· зрозумієш, як працює реклама;
· проаналізуєш деякі рекламні хитрощі.
Впливи
Ми живемо серед людей і постійно перебуваємо під їхнім впливом. На нас, наші рішення і поведінку впливають дорослі, яких ми поважаємо, друзі, вчителі, різні правила і закони, а також засоби масової інформації (ЗМІ).
Деякі з них прямо вказують
Інші впливи є опосередкованими, коли люди чи ЗМІ надають інформацію, на основі якої ми приймаємо рішення. Вирішуючи щось, маємо переконатися, що це в наших інтересах. Тому треба навчитися розрізняти позитивні і негативні впливи, а також маніпуляції – коли хтось намагається змусити нас прийняти рішення під тиском чи обманом, надаючи недостовірну інформацію.
1. Назвіть різні джерела інформації (новини, фільми, розважальні програми, рекламні
2. Які з них найбільше заслуговують на довіру? Чому?
3. Які рекламні джерела мають найбільший вплив?
4. На вашу думку, чому?
Реклама
Рекламу називають рушійною силою торгівлі. її мета забезпечення виробникові прибутку. Інакше навіщо було б витрачатися на неї? Щодня ми бачимо і чуємо величезну кількість реклами: телевізійні ролики, рекламні щити на вулицях, повідомлення по радіо, друкована реклама в газетах і журналах, написи на стінах, автомобілях, упаковках тощо.
1. Пригадайте і по черзі розкажіть про один випадок, коли на ваше рішення вплинула реклама (який мобільний телефон обрати, який йогурт спробувати…).
2. Оцініть ступінь впливу реклами на ваші рішення. Для цього проведіть у класі умовну лінію. З одного кінця стануть ті, хто майже усі свої рішення приймає під впливом реклами, а з іншого ті, хто на неї взагалі не зважає. Решта займають місця ближче до того чи того краю.
Чи завжди варто довіряти рекламі
Щоб спонукати людей придбати товар, рекламодавці нерідко наводять не всі його якості, а лише ті, що показують продукт з кращого боку. Нерідко ці якості перебільшені, іноді – відверто неправдиві.
Найчастіше реклама містить два повідомлення. Одне з них явне (наприклад, купи ці міцні й недорогі колготки), а інше – приховане (у них твої ноги матимуть такий вигляд, як у моделі, що їх рекламує). Яке з цих повідомлень неправдиве?
Однією з корисних навичок є уміння розпізнавати правдиву і неправдиву інформацію, а також рекламні хитрощі. Якщо навчишся цього, то зможеш приймати кращі і самостійніші рішення. В іншому разі постійно купуватимеш те, що тобі не потрібно або не підходить, чи навіть те, що для тебе небезпечне.
Як працює реклама
З метою продажу більшої кількості товарів, фахівці рекламного бізнесу визначають цільову групу, наприклад: пенсіонери, батьки, бізнесмени або підлітки. Відтак намагаються знайти те, що є важливим для цих людей (для пенсіонерів – ціна, для батьків користь для здоров’я дітей, а для підлітків – те, що вважається сучасним, “крутим” і допомагає почуватися дорослішим).
Якщо товар корисний (як пральний порошок чи олія), рекламодавці прагнуть привернути увагу до тих якостей, що вигідно вирізняють саме цю торгову марку (ціна, смак). Коли ж людина не має природної потреби у його вживанні (наприклад, алкоголю чи тютюну), то рекламодавці використовують інші потреби, щоб вона почала вживати цей продукт і стала залежною.
Так, для залучення підлітків до куріння чи вживання алкоголю наголошують, “тиснуть” на їхні потреби у спілкуванні з друзями, належності до групи, самостійності, визнанні. Це видно з реклами пива і тютюну, де найчастіше зображують молодих людей і пропагують характерні для молоді цінності – свободу, незалежність, прагнення бути модним, сучасним, мати дорослий вигляд (мал. 27).
Мал. 27.
Рекламні стратегії тютюнових і алкогольних компаній
Виробники тютюну та алкоголю отримують величезні прибутки і не мають наміру відмовлятися від них, хоч їхня продукція шкодить здоров’ю людей. Головне їх завдання залучити до куріння і вживання алкоголю якомога більше молоді замість тих, хто кинув курити (пити) чи вже помер.
Вони вдаються до різних хитрощів, щоб обійти закон про заборону чи обмеження реклами і переконати всіх у привабливості свого товару. Наприклад, будь-якими способами намагаються довести, що людину з сигаретою неодмінно супроводжує успіх, благополуччя, що ниво – це сучасний стиль життя, а той, хто курить і п’є, належить до особливого світового товариства, кращої частини людства.
Власники тютюнових компаній розраховують (і недаремно!), що молода людина спробує сигарету, звикне розважатися з пляшкою нива. Отже, неодмінно потрапить у нікотинову та алкогольну залежність і поповнить ряди тих, хто примножує їхні прибутки.
Тютюнові та алкогольні компанії борються з тими, хто проводить антинаркотичну пропаганду, називаючи їх порушниками прав і свобод людини. Спеціально виступаючи спонсорами спортивних змагань, особливо з екстремальних видів спорту, вони використовують це, аби лукаво заявляти, що молодь не може існувати без азарту, ризику і зневаги до небезпек.
– Підготуйся до наступного уроку. Обговори з дорослими причини, з яких деякі люди курять, а інші – ні.
Підсумки
Мета реклами – збільшити продаж товарів. Іноді реклама надає неповну і навіть неправдиву інформацію.
Підлітки – головна цільова група для реклами сигарет і алкогольних напоїв.
Тютюнові та алкогольні магнати розраховують на те, що у молодих людей виникне залежність і вони збагачуватимуть їх до кінця свого життя.
У підлітковому віці людина прагне більшої свободи. То чи варто потрапляти у рабство до виробників тютюну і алкоголю, яких нерідко називають торгівцями смертю?