Мета: навчати учнів розуміти залежність результату множення і ділення від зміни одного з компонентів при сталому іншому; вдосконалювати навички обчислення табличних випадків множення і ділення; розвивати самостійність, навички самоконтролю, математичне мовлення; виховувати інтерес до точних наук.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 138, завдання 863; 864)
2. Хвилинка каліграфії
– Установіть закономірність і запишіть числа, вставляючи пропущені.
11; 22; 33;
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як результат множення і ділення залежить від зміни одного з компонентів при сталому іншому.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 138-139)
Завдання 867-875. Колективне коментоване опрацювання матеріалу
2. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Самостійна робота. Тестування
1 варіант
1) Познач правильний варіант значення виразу: 25 : 5 + 19.
А) 5;
Б) 24;
В) 23.
2) Устав пропущене число:
А) 3;
6) 4;
В) 7.
3) Знайди
7; 14; 21; 28; 35; 38; 42; 49; 56; 63.
4) У якому прикладі припустилися помилки?
А) 65 – 40 : 5 = 5;
Б) (80 – 66): 2 = 7;
В) 70 – 24 : 6 = 66.
5) Розв’яжи приклад, в якому невідомий множник.
6) Не обчислюючи, порівняй вирази.
А) >;
Б) = ;
В) <.
7) Братові 7 років, а сестра в три рази старша. Скільки років сестрі?
А) 21;
Б) 10;
В) 17.
8) Щоб перестилати підлогу, привезли 42 соснових дошки, а дубових – у 7 разів менше. Скільки всього дощок привезли?
А) 42 : 7;
Б) 42 : 7 + 42;
В) 42 : 7 + 7.
9) Маса капусти 3 кг, а маса гарбуза – у 5 разів більша. На скільки кілограмів капуста легша за гарбуз?
А) 3 • 5;
Б) 3 + 5;
В) 3 • 5 – 3.
10) Котру годину показує годинник?
А) 9 год 55 хв;
Б) 8 год 55 хв;
В) 9 год 05 хв.
11) Маса відра з сіллю 27 кг, а маса відра зі снігом – 3 кг. У скільки разів маса відра із сіллю більша, ніж маса відра зі снігом?
А) у 24;
Б) у 9;
В) у 30.
12) На спортмайданчику було 7 хлопчиків, а дівчаток – на 7 більше. У скільки разів дівчаток було більше?
А) (7 + 7): 7;
Б) 7 + 7 : 7;
В) 7 • 7 – 7.
2 варіант
1) Познач правильний варіант значення виразу: (32 – 20) : 6.
А) 2;
Б) 4;
В) 6.
2) Встав пропущене число:
А) 5;
Б) 6;
В) 7.
3) Знайди і підкресли “зайве” число.
7; 14; 21; 28; 35; 42; 49; 54; 56; 63.
4) У якому прикладі припустилися помилки?
А) 17 + 3 • 6 = 35;
Б) 54 + 4 • 9 = 100;
В) 80 – 16 : 4 = 76.
5) Розв’яжи приклад, в якому невідомий від’ємник.
6) Не обчислюючи, порівняй вирази.
А) >;
Б) = ;
В) <.
7) На лугу паслися 7 корів, а овець – у 5 разів більше. Скільки овець паслися на лугу?
А) 35;
Б) 12;
В) 42.
8) У саду росте 48 яблунь, а груш – у 6 разів менше. Скільки всього дерев У саду?
А) 48 : 6 + 6;
Б) 48 : 6;
В) 48 : 6 + 48.
9) 3 автобуса вийшли 27 пасажирів, а залишилося – в 3 рази менше. На скільки більше пасажирів вийшло, ніж залишилося?
А) 27 – 27 : 3;
Б) 27 : 3;
В) 27 – 3.
10) Котру годину показує годинник?
А) 10 год 10 хв;
Б) 10 год 50 хв;
В) 11 год 50 хв.
11) Батькові 36 років, а синові – 6 років. У скільки разів син молодший за батька?
А) у 30;
Б) у 6;
В) у 42.
12) Мама спекла 28 пиріжків. Під час сніданку сім’я з’їла 7 пиріжків. У скільки разів менше пиріжків з’їли, ніж залишилося?
А) 28 – (28 – 7);
Б) (28 – 7) : 7;
В) 28 – 28 : 7.
2. Самоперевірка
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 139, завдання 876; 877.