5 КЛАС
Тема 1. Музика і мистецтво слова.
Урок 7
Тема уроку. Затакт, сольфеджування вправи. Розучування пісні “Веселкова пісня” О. Янушкевича. Слухання музики. С. Прокофєв. Сцена з балету “Попелюшка”
Мета уроку: на мелодичній вправі та розучуваній пісні закріпити поняття “затакт”; розвивати вокально-хорові навички, ладо-тональний слух; виховувати інтерес до класичної музики.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: нотний текст пісні, музичний інструмент, аудіо-запис, магнітофон, портрет С. Прокоф’єва.
Хід
I. Організація класу.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
II. Розспівування та закріплення вивченого.
Сьогодні у вас, діти, буде цікаве завдання. Розспівування ми проведемо у формі імпровізації: я буду співати мелодію, а ви її повторюйте, закінчення придумаєте своє. Наприклад:
– А тепер погляньте на дошку. (На дошці вправа).
– Скільки тактів у вправі?
– Чому перший такт неповний?
(Бо це затакт).
– Дайте визначення затакту.
(Затакт – це неповний такт, з якого починається
– Давайте просольфеджуємо цю вправу. (Діти сольфеджують).
– А тепер проплескаємо ритмічний рисунок.
III. Розучування пісні О. Янушкевича
1. Художній показ.
2. Після цього бесіда за за запитання ми:
– Як би ви назвали цю пісню?
– Чи сподобалася вона вам?
– У якому характері її потрібно виконувати?
– Гляньте на нотний текст пісні, чи все вам зрозуміло?
– Бачимо, що починається пісня з затакту, є нові позначення тривалостей, які в музиці називаються тріолі, тобто на одну чверть потрібно проспівати три восьмих.
3. Розучую пісню по фразах, звергаючи увагу на правильне відтворення ритму, особливо на тріолях. Домагаюся чистого інтонування, дикції, ланцюгового дихання.
Веселкова пісня
Слова М. Ясакової
Музика О. Янушкевич
2. В чарівній пісні слова чудові,
Всі кольорові, всі веселкові.
Краплини сонця у кожнім слові.
Краплини щастя – теж кольорові.
Приспів:
Над моїм краєм,
Над моїм містом
Пісня лунає
Голосом чистим.
Пісня злітає
У світ широкий.
Веселка грає
На семи нотах.
3. За веселковим, за небокраєм
Срібні дзвіночки хтось розсипає.
На тих дзвіночках веселка грає,
Пісня лунає над рідним краєм.
Приспів.
IV. Музично-ритмічні рухи.
V. Слухання музики.
Щоб послухати з дітьми уривок з балету, спочатку потрібно з’ясувати, що це таке.
1. Бесіда:
– Діти, літературний текст можна передати не тільки вокальною та інструментальною музикою, але й поєднанням музики і танцю.
Музично-хореографічна вистава, в якій думки і почуття дійових осіб розкриваються за допомогою музики і танцю, називається балетом.
Основою для балету, як і опери, є літературний сюжет. Як ще інакше він називається?
– Лібрето.
Сюжетом для балету С. Прокоф’єва “Попелюшка” послужила однойменна казка Шарля Перо.
– Хто коротко розповість нам зміст казки? (Діти розповідають).
– Згадайте, які уривки з цього балету ми слухали?
(“Вальс, “Танець Феї”).
– Сьогодні послухаємо ще два фрагменти “Па-де-шаль” та “Аморозо” “Па-де-шаль” – це танець з шаллю. Дія проходить в будинку батька Попелюшки. Сестри вишивають шаль, а мачуха спостерігає за ними. Попелюшка працює коло печі, але тут сестри почали сваритися, і шаль рветься на дві частини. Сестри танцюють з цими-половинками шалі.
Продумайте відповіді на питання:
– Яку картину ви уявляєте собі, слухаючи твір?
– Чи вдалося автору музичними засобами передати казковий характер балету? (Відповіді).
Повторне слухання.
VI. Підсумок уроку.