Мета: ознайомити учнів з граматичними ознаками дієслів минулого часу; вчити змінювати дієслова минулого часу за родами з опорою на навчальну таблицю та за зразком; ставити дієслова минулого часу в потрібну родову форму за питанням (що робив? (-ла, – ло), що зробив? (-ла, – ло)); розвивати навички грамотного письма; виховувати інтерес до вивчення мови.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Каліграфічна хвилинка
Мі іл ль йон мільйон
– Зробіть звуко-буквений аналіз слова. Провідміняйте його.
–
– Мільйони людей знаходять у собі сили відмовитися від шкідливих звичок.
Скажіть, як ви ставитеся до подібних учинків?
2. Словникова робота
Гра “Загадки Діда-Буквоїда”
Тр л йб с
Г рд р б
Б бл т к
3. Робота над прислів’ями
– Прочитайте, поясніть зміст. Випишіть дієслова, визначте їх особу, число. Виділіть закінчення, поясніть написання.
1) Що маєш робить, то зроби сьогодні, а що маєш з’їсти, то з’їж завтра. 2) Будеш учиться – завжди пригодиться. 3) Хочеш їсти калачі, не сиди на печі. 4) Любиш кататися – люби і саночки возить.
4.
Дієслово
– Називає…
– Відповідає…
– Виражає дію…
– Змінюється за…
– Як перевірити правопис ненаголошеного голосного в закінченні дієслів?
1) Поставити…
2) Визначити…
3) Вибрати.
– Користуючись алгоритмом, поясніть правопис.
Напиш..ш, нос..те, ма..ш, чит..в.
– Яке слово “зайве”? Чому? (Читав, бо воно – минулого часу.)
– Визначте час перших трьох дієслів.
– Як змінюються дієслова майбутнього і теперішнього часу?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як змінюються дієслова минулого часу.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження за мовним матеріалом
Робота в групах
1-ша група. Поставте дієслова у форму минулого часу. Змініть за числами.
Писати –
Малювати –
Шити –
Висновок. Дієслова минулого часу змінюються за числами.
2-га група. Змініть за особами та числами дієслово писав. Виділіть закінчення.
Я писав
Ти…
Він…
Ми…
Ви…
Вони…
Висновок. Дієслова минулого часу не змінюються за особами (про це свідчить закінчення, яке не змінюється). Дієслова минулого часу змінюються за числами.
3-тя група. Поставте дієслова у формі минулого часу, спробуйте змінити їх за родами. Виділіть закінчення.
Писати – він…, вона…, воно…,
Шити – він…, вона…, воно…
Висновок. Дієслова минулого часу змінюються за родами в 3-й особі однини.
2. Складання опорної таблиці
ДІЄСЛОВА МИНУЛОГО ЧАСУ: Змінюються: за числами; за родами (в 3-й особі однини); Не змінюються за особами |
3. Первинне закріплення
– Прочитайте, поясніть зміст. Випишіть дієслово, поставте його в усіх формах минулого часу за зразком.
Око бачить далеко, а розум ще далі.
Зразок. Світити – світив, засвітив; світила, засвітила; світило, засвітило; світили, засвітили.
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота в групах
– Прочитайте вірш. Випишіть дієслова. Визначте число і рід.
– Випишіть синоніми до слова говорити. Запишіть значення кожного із синонімів.
ХТО КРИЧАВ?
Йшов з лікарні Гнат селом,
А дружки й спитали:
– Що, брат, боляче було,
Коли зуба рвали?
– Ні,- хлопчина їм сказав,-
Не дуже боліло…
– А чого ж ти так горлав
В лікаря щосили?
– Та то ж лікар заволав,
Бо я став брикаться,
Йому щипці поламав
І… вкусив за пальця!
Г. Бойко
Довідка: голосно кричати, голосно покликати, звертатися до когось із запитанням, передати думки.
З народної мудрості
Таке говорить, що й собака з маслом не з’їсть. Розказав Мирон рябої кобили сон. Верзе, що й купи не тримається. Язиком молоти – не ціпом махати. Набалакав – і в торбу не вбере. Говори з другом по-менше, а з собою побільше. Товче воду в ступі (пусті балачки).
2. Творчий диктант
Учитель диктує приказки, вживаючи дієслова теперішнього часу, а учні їх записують у потрібній формі минулого часу.
Сонце гріє, сонце сяє – вся природа воскресає. Березень у зими кожуха купує, а на третій день – продає.
Перевірка
Сонце гріло, сонце сяяло – вся природа воскресала. Березень у зими кожуха купив, а на третій день – продав.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Які відкриття ви зробили на уроці?
– Як змінюються дієслова минулого часу за числами? (Можуть бути у формі однини та множини)
– Як змінюються дієслова минулого часу в однині? (За родами)
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ