Мета: проаналізувати результати контрольної роботи, виявити типові помилки, організувати роботу над помилками; систематизувати знання учнів про основні одиниці вимірювання довжини; формувати обчислювальні й графічні навички, вміння розв’язувати задачі на знаходження четвертого пропорційного; розвивати мислення; виховувати інтерес до предмета.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. КОНТРОЛЬ, КОРЕКЦІЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
1. Аналіз контрольної роботи
2. Усні обчислення
– Збільшити число 350 в 3 рази. (1050)
– Збільшити
– Збільшити число 520 в 2 рази. (1040)
– Зменшити число 520 на 20. (500)
– Перший доданок 630, другий 290. Знайти суму. (920)
– Зменшуване 840, від’ємник 360. Знайти різницю. (480)
– Ділене 5300, дільник 100. Знайти частку. (53)
– Перший множник 17, другий 4. Знайти добуток. (63)
– Назвіть число, яке містить усього 17 836 десятків і 5 одиниць. (178 365)
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І ЦІЛЕЙ УРОКУ
– Сьогодні ми повторимо одиниці вимірювання довжини, їх утворення.
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
– Які одиниці довжини вам відомі? Назвіть їх.
Завдання 315 (1; 2)
– Прочитайте
– Одиниці вимірювання довжини з’явилися в процесі трудової діяльності людини. У давнину люди могли вимірювати і порівнювати довжини, не користуючись жодними предметами. Мірками довжини були частини тіла людини (пряма сажень – відстань між кінцями середніх пальців витягнутих горизонтально рук людини, лікоть – відстань від кінця середнього пальця до згину руки, чверть – найбільша відстань між кінцями розчепірених указівного і великого пальців і т. ін.). Різні народи мали свої одиниці вимірювання довжини. Але у зв’язку з розвитком торгівлі різні одиниці гальмували торговельні відносини між країнами, і природно виникла необхідність у якійсь спільній одиниці.
У 1792 році комісія Паризької академії наук запропонувала взяти за основу розміри Земної кулі. Нову одиницю довжини вона визначила як – частина меридіана від полюса до екватора – та назвала її метр (від грецького слова metro – “міра”). На основі вимірювання довжини меридіана французькими вченими Т. Мешеном і Ж. Д’Аламбером була виготовлена лінійка з платини – архівний метр. Число 10 було взято за основу підрозділу метра. Ось чому метрична система заходів пов’язана з десятковою системою числення.
У 1889 році було виготовлено кілька зразків, які затвердили як еталон – найточнішу міру метра. Один із них став міжнародним еталоном і зберігається в Міжнародному бюро мір і ваги у містечку Севрі поблизу Парижа. Решта перейшли у власність інших країн. Один з еталонів зберігається в Петербурзі (Росія), у спеціально обладнаному приміщенні.
V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1. Перетворення одиниць вимірювання довжини
Завдання 315 (3)
1 м : 1 см = 100 см : 1 см (у 100 разів);
1 м : 1 дм = 10 дм : 1 дм (у 10 разів);
1 м : 1 мм = 1000 мм : 1 мм (у 1000 разів).
Завдання 316 (колективна робота)
67 250 м = 67 км 250 м
3008 м = 3 км 8 м
5080 м = 5 км 80 м
15 788 м = 15 км 788 м
Завдання 317 (з коментуванням)
Завдання 318 (самостійна робота з наступною взаємоперевіркою)
Троє учнів працюють біля дошки.
20 м 8 дм = 2080 см
20 м 8 дм = 208 дм
20 м 8 дм = 20 800 мм
2. Фізкультхвилинка
3. Робота над задачею (завдання 319)
Учні вивчають задачу за підручником, складають короткий запис умови.
3 кг – 2 кг
12 кг – ?
Колективно складають план розв’язання задачі.
1) У скільки разів 12 кг більше, ніж 3 кг?
2) Скільки кілограмів смажених кавових зерен вийде з 12 кг сирих?
1) 12 : 3 = 4 (рази);
2) 2 • 4 = 8 (кг);
2 • (12 : 3) = 8 (кг)
4. Самостійна робота з наступною взаємоперевіркою
– Знайдіть значення виразів (завдання 320).
5. Колективна робота над задачами
Завдання 321
– Розв’яжіть задачу усно.
100 • 13 = 1300 км – протяжність території України із Заходу на Схід;
100 • 9 = 900 км – з Півночі на Південь.
Завдання 322
Умову задачі доцільно зобразити у вигляді креслення (графічно).
50 + 65 = 115 (км) – більше пролетів другий літак.
6. Гра “Ланцюжок”
Завдання 323
Учні “ланцюжком” читають пропущені числа.
7. Завдання для допитливих “Банк математичних цікавинок”
Завдання 324
1 м = 100 см
1000 : 8 = 125 (см)
700:5 = 140 (см)
Відповідь: частини семиметрової колоди довші.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання 325; 326 (с. 52-53).
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового дізналися сьогодні на уроці?
– Що позначають цими літерами: м, дм, см, мм, км?
– Назвіть загальне поняття для цих величин. (Міри довжини)