Мета: ознайомити учнів із простими арифметичними задачами на обчислення тривалості, початку або закінчення подій; вдосконалювати вміння виконувати дії з іменованими числами, що виражені одиницями часу; коригувати процеси аналізу, мислення, дрібної моторики; виховувати любов до рідного краю, його історії.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Пролунав уже дзвінок –
Починається урок.
Тож і ми часу не гаймо,
На уроці в подорож вирушаймо!
II. КОНТРОЛЬ, КОРЕКЦІЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
1. Усні обчислення
Гра “Ланцюжок”
Добуток
Відповіді: 350; 700; 810; 9; 3600; 600; 20; 69; 100; 900; 200; 2.
2. Математичний диктант
– Запишіть відповіді.
– Шпак прилітає до гнізда 200 разів на день, що на 130 разів менше, ніж велика синиця. Скільки разів прилітає до гнізда велика синиця?
–
– Туристи йшли 2 години по 4 км, а потім ще 5 км. Скільки кілометрів пройшли туристи?
– Периметр квадрата 32 см. Чому дорівнює його сторона? площа?
– У школі 800 учнів. 1/4 із них – відмінники. Скільки у школі відмінників?
– Вага морської черепахи – 540 кг, а вага сухопутної черепахи дорівнює 1/90 ваги морської черепахи. На скільки вага морської черепахи більше ваги сухопутної черепахи?
– Бамбук за 24 години виріс на 72 см. З якою швидкістю ріс бамбук?
– Катер плив а годин зі швидкістю b км/год. Чому дорівнює шлях катеру?
Відповіді: 330 р., 2 р., 13 км, 8 см, 64 см2, 200 відм., на 534 кг, 3 см/год, а • b км.
3. Аналіз контрольної роботи
– Загальна характеристика виконання контрольної роботи.
– Аналіз помилок.
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Гра “Поясни”
Розв’язування задачі (завдання 448, усно)
Учні пояснюють обчислення, подані в підручнику.
Завдання 449
Учні детально пояснюють розв’язання прикладів. Учитель виправляє та уточнює їх коментування.
2. Фізкультхвилинка
3. Письмові обчислення
Завдання 450
4. Робота над задачами
Завдання 451
Учні ознайомлюються з умовою задачі. Записують коротку умову. Порівнюють текст та коротку умову задачі. Складають план розв’язання задачі.
1 період – 1 корова – 37 кг 1
1/3 періоду – 96 корів – 7 кг
1) 37 • 96 = 3552 (кг) – 96 коровам за 1 період;
2) 3552 : 3 = 1184 (кг) – 96 коровам за третину періоду.
Завдання 452
Діти читають задачу. Повторюють умову за коротким записом.
А | T | V | |
І | 90 кг | 6 хв | ? |
II | 80 кг | 4 хв | ? |
І + II | 7 т = 7000 кг | 7 | ? |
Учні з високим і достатнім рівнем знань можуть розв’язувати задачу самостійно.
1) 90 : 6 = 15 (кг) – очищає 1 машина за 1 хвилину;
2) 80 : 4 = 20 (кг) – очищає 2 машина за 1 хвилину;
3) 15 + 20 = 35 (кг) – очищують 1 і 2 машини разом за 1 хвилину;
4) 7000 : 35 = 200 (хв) = 3 год 20 хв – очистять обидві машини разом.
Робота в парах
Учні складають задачу за коротким записом.
Наш потяг на кінцеву зупинку прибуде о 12 год 40 хв. Подорож триватиме З год 10 хв. О котрій годині потяг вирушить у подорож?
Початок – ?
Тривалість – 3 год 10 хв
Кінець – 12 год 40 хв
О котрій годині потяг вирушить зі станції?
Відповідь: о 9 год 30 хв потяг вирушить зі станції.
5. Гра “Ланцюжок”
Завдання 1 (с. 86)
Виконання завдання “Ланцюжком”
1) 1037 рік; 1934 рік;
2) 3730; 3740; 3780; 3800; 3810; 3820; 3890.
6. Банк математичних цікавинок “Завдання для допитливих”
Завдання 6 (с. 86)
Учні з’ясовують, які цифри потрібно поставити замість зірочок, щоб жодна цифра не повторювалася, одержане число було найбільшим і найменшим.
8 976 345; 8 123 645.
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання 453; 454 (с. 73)
V. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра “Закінчи речення”
– Сьогодні на уроці ми вчилися…
– Мені сподобалось…
– Я хотів(ла)…
– Я зазнав(ла) труднощів під час…
– Знання мені знадобляться, щоб…