Урок 57
Тема. Аналіз контрольної роботи. Відмінювання прикметників. Таблиця відмінювання прикметників в однині
Мета: ознайомити дітей з відмінюванням прикметників в однині та множині, вчити визначати відмінок прикметника, правильно вибирати закінчення при відмінюванні прикметника залежно від кінцевого приголосного основи; розвивати уміння зіставляти мовні явища, робити висновки на основі спостережень; виховувати повагу до рідної землі й мови.
ХІД УРОКУ
I. Аналіз контрольної роботи
II. Актуалізація опорних знань
– Визначте закономірність у кожній групі.
Земля – землі – землі – землю – землею – на землі.
Стіл – стола – столу – стіл – столом – на столі.
– Розкажіть, що ви знаєте про відмінювання іменників.
III. Оголошення теми і мети уроку
– Спрогнозуйте тему нашого уроку, виходячи з того, що ми зараз вивчаємо тему “Прикметник”.
– Які питання ми можемо поставити? (Чи відмінюються прикметники? Якщо відмінюються, то як? Як можна визначити відмінок прикметника?)
IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1. Самостійна
– На яке з поставлених нами питань дає відповідь ця вправа?
– Зробіть висновок. (Прикметники, як і іменники, відмінюються за тими ж відмінками, крім кличної форми.)
2. Робота у групах (вправа 219)
Спочатку колективно розглянути таблиці, з’ясувати принципи їх укладання (відмінювання за родами, залежно від приналежності до м’якої чи твердої групи, відмінювання у множині).
Далі у групах опрацювати завдання 2 (а, б), 3, 4.
Потім кожна група розповідає про результати спостережень. (Іменники чоловічого і середнього роду відмінюються однаково, крім знахідного відмінка; жіночий рід має закінчення, відмінні від закінчень прикметників чоловічого і жіночого роду, і т. ін.).
Результати спостережень можна зафіксувати на дошці.
V. Закріплення та систематизація знань
1. Робота в парах (за вправою 220)
– Давайте перевіримо свої спостереження за допомогою вправи 229.
– Які закінчення прикметників твердої групи в називному відмінку?
– А м’яка група які закінчення має?
– Виберіть із правила на с. 111 рядки, які підтверджують наші спостереження.
– А що нового ви знайшли у правилі?
– Як, на вашу думку, можна визначити відмінок прикметника?
2. Робота з таблицею
– Давайте на основі власних спостережень складемо таблицю, яка стане нам у пригоді під час виконання наступного завдання.
Прикметники | |||||
Група | Відмінкові закінчення | ||||
Н. в. | Р. в. | Д. в. | З. в. | О. в. | М. в. |
Тверда | |||||
М’яка |
3. Самостійна робота за варіантами
Вчитель пропонує учням самостійно вибрати 3 прикметники з різними ознаками і провідміняти їх, спираючись на складену таблицю.
– Чи важко було відмінювати?
– Що допомагало у роботі?
4. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
VI. Підсумок уроку
– Що нового ви сьогодні відкрили для себе?
– Від чого залежить відмінкове закінчення прикметника в однині? А у множині?
VII. Домашнє завдання
Правило на с. 111; вправа 222.