Мета: узагальнити знання учнів про лексичне значення слова; розвивати вміння визначати значення слова в контексті; виховувати любов до рідного слова.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
От і все, дзвенить дзвінок.
В гості йде до нас урок.
Спішіть, поспішайте,
За парти сідайте.
II. АНАЛІЗ ПЕРЕВІРНОЇ РОБОТИ
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми подорожуватимемо країною Слова. Повторимо, які значення можуть мати слова, а також будемо вчитися визначати значення слова в контексті.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ
1. Робота за таблицею
2. Зупинка “Слова з прямим і переносним значенням”
Загадка
Насупилось небо, плаче хмаринка,
А поле сміється щасливо і дзвінко,
Бо сльози хмаринки несуть урожай.
Як сльози ці звуться? Ану, відгадай. (Дощ)
– Прочитайте слова, вжиті в переносному значенні.
– Назвіть виконавців цих дій.
– Хто може насупитися, плакати, сміятися?
– Чому ці дії, властиві людям, приписуються неживим предметам?
– Прочитайте речення.
У віконце постукала зима.
Повіяв сердитий вітер.
Затанцювали
– У якому значенні вжиті виділені слова?
– Складіть речення, де б виділені слова були вжиті в прямому значенні.
– Які слова роблять наше мовлення образним – з прямим чи переносним значенням?
– Доведіть свою думку.
3. Зупинка “Слова, що мають кілька значень”
– Прочитайте виразно вірш.
Носить півник-співунець
На голівці гребінець.
Гребінцем тим, знає кожний,
Причесатися не можна.
А у мене, а у мене
Гребінець новий, зелений.
– Скільки значень має слово гребінець?
– Яке це слово? (Багатозначне)
Гра “Закінчи ланцюжок”
Музичний ключ, …
Дерев’яна лінійка, …
Гострий меч, …
Іде хлопець, …
4. Фізкультхвилинка
5. Зупинка “Слова, які звучать і пишуться однаково”
Гра “Шукачі”
– Відшукайте у вірші слова-близнюки.
Я візьму легенький прут,
Пожену гусят на Прут.
Хоч купатиму не в милі,
Стануть чисті всі та милі.
– Назвіть слова, які пишуться однаково.
– Що спільного у значеннях цих слів?
– Чи можна назвати їх багатозначними? Чому?
– Яка відмінність між багатозначними і цими словами?
6. Зупинка “Слова, близькі за значенням (синоніми)”
– Мова наша мелодійна, співуча, солов’їна. Є слова, що можуть мати багато значень, але є й слова, близькі за значенням.
– Як називаються такі слова? (Синоніми)
Гра “Я – тобі, ти – мені”
Учитель називає слова, а учні до них добирають синоніми та записують їх у зошити.
Відважний – …
Іти – …
Завірюха – …
Веселий – …
Хата – …
– До яких частин мови можуть належати синоніми?
7. Зупинка “Слова, протилежні за значенням (антоніми)”
– Які слова називаються антонімами?
– До виділених слів доберіть антоніми. Запишіть їх у зошити.
Легка сумка – …
Міцний мороз – …
Старий дуб – …
Повне відро – …
Гра “Скажи без затримки”
Учні “ланцюжком” швидко називають відповідний антонім. Хто затримався, поступається відповіддю наступному учневі.
Білий – …, великий – …. верхній – …, голосно – …, весело – …, цікаво – …, сміятися – …, мороз – …, вітатися – …, чисто – …, радість – … .
V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Які значення можуть мати слова?
– Як ви розумієте “переносне значення слова”? Наведіть приклади.
– Які слова є синонімами?
– Які слова є антонімами?
– Наведіть приклади багатозначних слів.
– Чим багатозначні слова відрізняються від слів, які звучать і пишуться однаково?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ