РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА
Тема 11. НЕРВОВА РЕГУЛЯЦІЯ ФУНКЦІЙ ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ
УРОК 68. Будова нервової системи. Центральна і периферична системи людини
Освітня мета: вивчити будову нервової системи людини, розглянути склад центральної і периферичної нервової системи.
Основні поняття і терміни: нервова система, нейрони, нейроглія, регуляції функцій – нервова і гуморальна, види нейронів, функції нейронів.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
I. Актуалізація опорних знань учнів. Розв’язання кросворда.
1 – узаконений державою рівноправний союз двох дорослих людей, здатних створити сім’ю і народити дітей;
2 – статеві залози чоловіка;
3 – секрет придаткових статевих залоз разом із спермотозоїдами;
4 – парні статеві залози, в яких утворюються яйцеклітини;
5 – передміхурова залоза;
6 – розміщені в зовнішньому міхуровому шарі яєчників.
II. Мотивація навчальної діяльності.
Чому в організмі людини всі життєво-важливі функції здійснюються чітко та узгоджено?
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Еволюція нервової системи. (Розповідь
Найбільш давня форма нервової системи – дифузна. Вона зустрічається в сучасних гідр. Вузлова нервова система є у червив, комах. У цьому випадку нервові клітини сконцентровані у вузлах. У хордових утворюється нервова система трубчастого типу.
2. Нейрогуморальна регуляція.
Бесіда:
А) для чого існує нейрогуморальна регуляція?
Для врегулювання фізіологічних процесів залежно від навколишнього середовища і вимог організму існує два механізми: нервовий і гуморальний.
Б) заповнення схеми.
3. Нейрон як структурна і функціональна частка нервової системи. (Розповідь учителя).
– Залежно від кількості відростків нейрони бувають: уніполярні (з одним відростком), біполярні (з двома відростками), мультиполярні (з багатьма). У людини є несправжній уніполярний нейрон – у нього від тіла відходить один відросток, що ділиться на два.
– За формою нейрони бувають: округлі, овальні, зірчасті, пітрамідальні.
Здебільшого чим довші відростки, тим більші тіла нейронів. Місце контакту нейронів називають синапсами (англ. – застібка). В синапсі міститься тонка щілина, куди надходить біологічно активна речовина, яку називають медіатором. Медіатори сприяють чи перешкоджають рухові імпульсів від нейрона до нейрона. Сьогодні відомо понад 20 медіаторів. У середньому нейрон отримує інформацію через свої синаптичні контакти від 1 тис. інших нейронів. Тіло нейрона і відростки вкриті мембраною. Відростки покриті мієліновими оболонками. Місця, у яких відсутні мієлінові оболонки – перехвати Ранв’є.
4. Нейроглія, функція. (Розповідь учителя).
Нейроглія оточує нейрони у нервовій системі.
Нейроглія, що є у мозку людини, налічує близько 140 млрд. клітин.
5. Типи нейронів. (Заповнення схеми. Розповідь учителя).
За виконуваними функціями:
По чутливих нейронах нервів імпульси передаються до центральної нервової системи, по рухових – від ЦНС, по вставних – всередині нервової системи.
5. Будова нервової системи. (Розповідь учителя. Заповнення схеми).
Нервові вузли (ганглії) – скупчення тіл нейронів за межами ЦНС. Нерви – скупчення довгих відростків нейронів, що зв’язують центральну нервову систему з усіма органами.
Цікаво знати. (Повідомлення учнів.)
1. Доведено, що при дії на організм різних токсичних речовин змінюються синаптичні зв’язки, уражаються дендрити.
2. До моменту народження у дитини уже є вся кількість нейронів.
3. Пірамідальні нейрони головного мозку людини продовжують рости після 70 років у здорових людей.
IV. Закріплення знань учнів.
Гра “Коректор”
Учні виправляють помилки у тексті.
Способами регуляції функцій в організмі людини є нервова і гуморальна. Гуморальна регуляція здійснюється з допомогою нейронів (гормонів і продуктів обміну). Нейрон складається з тіла (і аксонів, і дендритів). Довгі відростки – це аксони, короткі – нейроглія (дендрити).
По аксонах імпульс проходить до нервової системи від органів по дендритах – навпаки (по аксонах – від нервової системи, по дендритах – до). Периферична нервова система складається з нейроглії (з нервів і нервових вузлів). Центральна нервова система складається із головного і спинного мозку.
V. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника.