СЛОВО. ЗНАЧЕННЯ СЛОВА
Будова слова. Спільнокореневі слова. Форми слова
88. Прочитайте скоромовку.
Пере-пере-перепеленята в полі з перепелом, з татом. У Перепільськім передмісті перепілка пере листя, пере листя на перинку, перетрушує пір’їнки (За Оленою Полянською).
– Спишіть текст. Підкресліть однорідні члени речення.
– Позначте основу, закінчення й корінь у спільнокореневих словах.
89. Прочитайте казку. Перекажіть.
Десь поталанило Рябкові добути добру кістку. Узяв він її в зуби, несе додому через річку. Зійшов
Рябко пустив свою й скочив до чужої у воду. Що за диво?! Немає ні кістки…
– Складіть кінцівку казки, останнім реченням якої є одне із запропонованих прислів’їв: Що у воду впало, те пропало, У нього і серед зими льоду не випросиш.
– Випишіть виділені слова. Визначте в них основу й закінчення. Які з виписаних слів є спільнокореневими, а які – формами слова кістка?
Спільнокореневі слова й форми того ж самого слова потрібно розрізняти. Наприклад: ліс, лісок, лісник –
90. Прочитайте групи слів.
Вода, водій, водичка, водяний, водяним, у воді; берег, прибережний, на березі, на прибережному; квітка, квітник, у квітнику, заквітчати, на квітці, квітковий; лікар, лікувати, до лікаря, лікоть, лікарня, у лікарні; вулиця, вуличка, на вулиці, вуличний, вулик, вуличкою.
– Спишіть слова, розділивши їх на групи: 1) спільнокореневі слова; 2) однозвучні слова; 3) форми одного зі спільнокореневих слів.
– Позначте будову спільнокореневих слів.
91. Прочитайте текст, уставляючи пропущені букви.
На в..личезному бе..крайому лану гречки пасут..ся бджолята. Як гарно їм тут на просторах, у білому квітучому царстві! Трудяться вони ту і мед носять пудами*.
Порядкує біля бджіл дяд..ко Роман.
Він, кажуть, знає таємну бджолину мову. Ходит.. дЯд..Ко Серед вуликів і щось намовляє бджолятам. Він і вухом прикладетеся до бджолиної хатки, мов лікар до чийогось серця.
Якось він збирав рій у садку. Бджоли геть обліпили його, укрили всуціль, аж навіть білої сорочки не стало на ньому видно. А він у цій живій бджоляній кольчузі тільки усміхається з-під вусів (За Олесем Гончаром).
Пуд – давня міра ваги, яка дорівнює 16,4 кг.
– Спишіть перший і другий абзаци тексту, уставляючи пропущені букви.
– Складіть графічні схеми підкреслених речень. Чим з’єднані однорідні присудки в цих реченнях?
– Випишіть з усього тексту споріднені слова. Запишіть у дужках форми слів, які є в тексті.
92. Спишіть третій абзац вправи 91. Визначте будову виділених слів. Запишіть усі форми слова садочок. Доберіть до нього споріднені слова.