Мета:
– навчальна: поглибити знання семикласників щодо правопису особових закінчень дієслів І і ІІ дієвідмін; сприяти зміцненню навичок визначення дієвідміни дієслів, правильно писати й пояснювати орфограми в особових закінченнях дієслів;
– розвивальна: розвивати творчі вміння використовувати дієслова І і ІІ дієвідмін у власних висловлюваннях;
– виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу виховувати бережливе ставлення до флори і фауни.
Внутрішньопредметні зв’язки:
– Лексикологія і фразеологія:
– Фонетика. Орфоепія: правильна вимова дієслів І, ІІ дієвідмін.
– Культура мовлення і стилістика: використання в мовленні слів-синонімів. Міжпредметні зв’язки: метафора, уособлення, література.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Перебіг уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАННЯ УРОКУ
ІІІ. ВИКОНАННЯ СИСТЕМИ ТВОРЧИХ ЗАВДАНЬ, СПРЯМОВАНИХ
НА ПОВТОРЕННЯ Й ПОГЛИБЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Пояснювальний диктант
Прослухати текст. Записати його під диктовку. Знайти орфограму “Букви
Вибіркова робота
> Продовжити зміст прислів’їв і приказок, дібравши їх продовження з довідки. Замість крапок поставити пропущені голосні е, и. Пояснити свій вибір за допомогою правил.
1. Як дбат..м..м, …. 2. Тим прихильнішою буде тобі земля, …. 3. Яким плугом ор..т.., … 4. Бит..м..мо того, … 5. Будуватимемо – …
Довідка: чим нижче уклон..шся; таким і жать буд..те; хто не пильнує свого; так і мат..м..м; велику мороку мат..м..мо.
Творча робота
> Утворити від наведених дієслів складну і складену форми майбутнього часу в III особі множини. Знайти слово, від якого утворюється лише проста форма майбутнього часу.
Ходити, оберігати, збудувати, створювати, доглядати, виготовляти.
> Утворити від інфінітивів дієслова у складній формі майбутнього часу в III особі однини.
Саджати, зберігати, пропагувати, примножувати, захищати.
Гра “Четвертий зайвий”
> Прочитати наведені рядки слів. Перевірити правильність написання особових закінчень у дієсловах. Знайти четверте зайве. Записати правильний варіант слова.
1. Мовчете, лежите, кажеш, сваришся.
2. Мрієте, аплодуєте, ловете, чистите.
3. Лежиш, мовчиш, славеш, багрієте.
4. Пишите, робите, читаєш, працюємо.
Творче конструювання
> Наведені дієслова записати у формі II особи однини. Увести їх у словосполучення “дієслово + іменник”.
Полити, знаходити, тріснути, деренчати, казати, цокотіти.
> Використовуючи виділені слова з попередньої вправи, скласти усне міні – висловлювання на тему “Збереження природних багатств – наш обов’язок”.
Лексична п’ятихвилинка
> З’ясувати лексичне значення наведених дієслів, увести їх у прості речення. Обшукувати, ошукувати; підсумовувати, сумувати; плутати, путати.
Довідка
– обшукувати – робити обшук, шукати кого-небудь, що-небудь; ошукувати – обманювати, обдурювати;
– підсумовувати – підраховувати що-небудь, робити висновки, узагальнювати, сумувати – журитися;
– плутати – безладно переплітати нитки, волосся тощо; помилятися чи свідомо вводити в обман; путати – стягувати путами ноги якої-небудь тварини, щоб обмежити її рух.
Тестове завдання
1. Позначте рядок слів, які у 2-й особі однини будуть мати закінчення – еш.
А Чистити, мріяти.
Б Волокти, кликати.
В Гуркотіти, стукотіти.
Г Гуркотати, волочити.
2. Позначте рядок слів, у яких допущені помилки в особових закінченнях.
А Втратиш, сяють, стрічаєш.
Б Будять, згаїш, біднієш.
В Вийдеш, вабиш, виміряєш.
Г Голосить, вкривається, радується.
Ключ: 1-Б, 2-Б.
IV. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
Подумати і дати відповідь на запитання
– Які закінчення мають дієслова І дієвідміни в теперішньому й майбутньому часі?
– Які закінчення мають дієслова II дієвідміни в теперішньому й майбутньому часі?
– У якій особі дієслова І і II дієвідмін мають однакові закінчення? (У першій особі однини)
V. ПІДСУМОК УРОКУ
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
> Виписати 5-6 фразеологічних зворотів, у яких уживаються дієслова у формі II особи однини теперішнього часу.
> Скласти ігрове завдання “Третє зайве”, використовуючи дієслова з орфограмою “Букви е (є), и (ї) в особових закінченнях дієслів”.