МОРФОЛОГІЯ. ОРФОГРАФІЯ
& 8. ЧАСИ ДІЄСЛОВА
123. Прочитайте, визначте дієслова. Які з них називають дію, що відбувається під час розмови про неї? Після розмови? До розмови?
Хто з нас не замислювався над тим, що таке успіх? Хто про нього не мріяв? Стати успішним, радіти життю хоче кожен.
У різних культурах успіх і щастя сприймають дещо по-різному. У європейських країнах вважають, що людина успішна, якщо вона вільна й має можливості задовольнити свої потреби трьох рівнів:
– первинні матеріальні потреби – їжа, житло, здоров’я,
– соціальні потреби – кар’єра, бізнес, суспільне визнання, влада;
– духовні потреби – творчість, благодійність, корисні для суспільства поривання.
Україна обов’язково стане успішною європейською країною. Громадяни нашої держави матимуть гарантоване задоволення первинних потреб, а також можливості підніматися до кар’єрних вершин і задовольняти духовні потреби.
За матеріалами сайту “Успішна Україна”
– Визначте форму дієслова, яка називає дію, стан або процес, не вказуючи на час, особу, число чи рід. Поставте
– Що вам відомо про часи дієслова? Визначте час кожного з дієслів. Звіртеся з таблицею.
ЧАС ДІЄСЛОВА | КОЛИ ВІДБУВАЄТЬСЯ ДІЯ | НА ЯКІ ПИТАННЯ ВІДПОВІДАЄ |
ТЕПЕРІШНІЙ | У момент повідомлення про неї | Що роблю? Що робиш? |
МИНУЛИЙ | До моменту повідомлення про неї | Що робив? Що зробила? |
МАЙБУТНІЙ | Після моменту повідомлення про неї | Що зроблю? Що робитиме? |
ПОРІВНЯТЕ:
ТЕПЕРІШНІЙ | МИНУЛИЙ | МАЙБУТНІЙ |
Кожна стежка додому веде (Г. Чубач). | Потім нас стежка додому вела (І. Драч). | Дорога з хутора вестиме (І. Сенченко). |
1 шумлять ліси все тихше (0. Маковей). | Тополі шуміли за вікном все тривожніше (3. Тулуб). | А в Києві шумітимуть Каштани (Є. Маланюк). |
124. Перепишіть речення. Визначте дієслова, з’ясуйте час кожного, запишіть у дужках.
1. І виріс я на чужині, і сивію в чужому краї… (Т. Шевченко). 2. І піднявся Тарас над ревучим Дніпром на своїй молодій Україні (М. Сом). 3. Не скаржився, мовчав, не плакав ні від чого. Нічого, якось жив і якось не вмирав (Л. Костенко). 4. Наша дума, наша пісня не вмре, не загине… А буде син, і буде мати, і будуть люди на землі (Т. Шевченко).
– Журналіст Юрій Макаров вважає, що молодий поет Тарас Шевченко був людиною успішною. Чи згодні ви з таким твердженням? Відповідь побудуйте у формі роздуму. Уживайте дієслова теперішнього, минулого й майбутнього часу.
Роздивіться репродукції художніх робіт сучасного художника Андрія Єрмоленка. Чи згодні ви з таким зображенням Кобзаря? Свою думку обгрунтуйте.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Дієслова недоконаного виду можуть уживатися в формах будь-якого часу.
Дієслова доконаного виду можуть уживатися тільки формах минулого та майбутнього часу.
125. Перепишіть речення, ставлячи подані в дужках дієслова у формі теперішнього часу, особу й число узгоджуючи з підметами. Уставте пропущені літери.
1. “(P..віти) та (стогнати) Дніпр ш..рокий, с..рдитий вітер (зав..вати)”, – (співати) Тарас не од..нокий, із ним увесь народ (співати) (І. Хоменко). 2. А серце… серце в грудях (битися), у рідний край (л..тіти), як птах. І ось Тарасові (здаватися), що вже він (ходити) по ланах (О. Журлива). 3. Шевченкове слово (звучати) у віках, воно (жити) й сьогодні. Тарас Григорович і нині разом з тими українцями, що (бер..гти) і (зах..щати) рідну мову, культуру, (шанувати) нашу в..лику історію (За І. Михайлиним).
– Визначте вид ужитих в уривку дієслів.
– Позначте в словах орфограми. Написання слів обгрунтуйте відповідними правилами.
126. Прочитайте. Визначте дієслова, з’ясуйте вид і час кожного. Перепишіть, замінюючи усі дієслова теперішнього часу формами минулого часу.
Пісні, легенди, повір’я дістаються нам у спадок від минулих поколінь. Усна народна творчість завжди відбиває прагнення людини до краси, правди, фізичного й духовного здоров’я. Прислів’я прославляють працьовитість, скромність, кмітливість, воюють проти ледарів, зазнайок, брехунів і базік.
За Н. Шумадою
Поясніть значення виразу духовне здоров’я. У відповіді вживайте дієслова минулого часу.
127. Прочитайте поезію. Визначте в її тексті дієслова, з’ясуйте час кожного.
Пам’ять дерев
Ці дуби, що небо підпирають,
Певне, ще Батия пам’ятають.
Сосни у спокійному величчі
Не забули про козацькі січі.
Свідками ворожої навали
Явори і осокори стали.
Саджанці, що нині виростають,
Що вони через віки згадають?
Микола Луків
– Дайте розгорнуту відповідь на висловлене поетом запитання. У відповіді вживайте дієслова минулого, теперішнього та майбутнього часів.
128. Усно складіть фантастичну розповідь “Із минулого – у майбутнє” про подорож за допомогою машини часу Україною в різні епохи. Вживайте дієслова у формах минулого, теперішнього та майбутнього часу.
– Поясніть, чому категорія часу властива саме такій частині мови, як дієслово.
129. Перепишіть речення, уставляючи на місці крапок пропущені літери. Визначте дієслова, з’ясуйте час кожного.
1. У самісінькім центрі Європи ми ж..ли, ж..вемо й будем ж..ть (B. Мордань). 2. Народ мій є! В його г..рячих жилах козацька кров пульсує і гуде! (В. Симоненко). 3. Народ свою м..нувшину повік не забуде. Ми були, ми є під небом, і ми далі будем (Б. Колодій). 4. Ми є, були, і будем ми. Й Ві..чизна наша з нами (І. Багряний). 5. Що без нас було, ми чули, а що при нас буде, побач..мо (Народна творчість). 6. Те, що м..нуло і що буде, навік залиш..ться в мені (О. Савченко-Гнатюк). 7. Дніпро р..ве й р..втиме, поки віку, і плакати він буде, і квилити (5. Грінченко).
– Яка з подій, що її вивчали на уроках історії цього року, захопила вас найбільше? У відповіді вживайте дієслова різних часових форм.
Як ви розумієте вислів письменника М. Сарма-Соколовського “Що таке пам’ять? Це вікно в минуле. Його ні відчинити, ні розбити”? Пригадайте або придумайте історію, яка проілюструвала б ці слова.