Мета: ознайомити учнів з чергуванням голосних звуків в окремих іменниках жіночого і чоловічого роду з основою на приголосний; розвивати фонематичний слух; виховувати любов до рідної мови.
XIД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Стій, друже, зупинись,
Ти у класі не крутись,
Дзвоник кличе всіх за парти
Знання міцні здобувати!
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Пояснювальний диктант
Ой, у лузі червона калина похилилася. По дорозі в білий світ вируша поважний кіт. Зайчик сонячний іскриться на лататті у ріці, на піску і на
– Підкресліть іменники, що стоять у місцевому відмінку.
– У яких із них відбулося чергування?
– Чому в інших іменниках у місцевому відмінку чергування не відбулося?
– У яких іменниках відбувається чергування приголосних?
2. Каліграфічна хвилинка
– Доповніть прислів’я.
– Запишіть каліграфічно.
Осінь багата снопами, а зима… (пирогами).
– Виконайте звуко-буквений аналіз слова осінь.
– Поставте слово осінь у родовий відмінок однини.
– Що ви помітили?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні на уроці ви
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Підготовча вправа
– Запишіть подані іменники в родовому відмінку однини.
– Поряд запишіть звуки, які чергуються.
Зразок: ніч – ночі ([і] – [о]).
Сіль – …
Ніжність – …
Ячмінь – …
Сік – ….
Лід – …
Вечір – ….
2. Пояснення вчителя
– У деяких іменниках жіночого і чоловічого роду, що в початковій формі мають нульове закінчення зі зміною форми слова в корені відбувається чергування звуків [і] з [о] або [е].
3. Первинне закріплення
– Спишіть текст, вставивши пропущені букви.
– Доберіть до нього заголовок.
– Виділені слова запишіть у називному відмінку однини.
Листопад – старший син Ос..ні. Чомусь він завжди приходить до нас похмурий і сумний. Може, від того, що робити йому в цю пору р..ку нічого? Блукає старий Листопад без рад..сті, веселості та бадьор..сті полями, луками, аж поки не дійде до лісу.
4. Хвилинка-цікавинка
Коли “І” кінчає слово,
“Е” чи “О” завжди готові
“І” в основі замінити
І за нього послужити.
Порівняй: в печі, до печі,
Слово, сказане до речі,
Солі, осені і кості,
Від хоробрості і злості…
5. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота з деформованими реченнями
– Зі слів кожного рядка складіть і запишіть речення.
Тихесенько, річка, жебоніти, під, лід.
Діти, побачити, на, озеро, великий, білий, лебідь, з довга, шия, і, могутній, дзьоб.
На, небо, безліч, зірка, нічне, з’явитися.
Словник
Жебоніти – це синонім до слів балакати, гомоніти, базікати, патякати, верзти, теревенити, мимрити, плести, молоти, бовкати, бубоніти, белькотати, джеркотіти.
– Випишіть парами слова, у яких відбулося чергування.
2. Письмо з пам’яті
– Запишіть вірш з пам’яті.
– Визначте рід, число, відмінок іменників.
– Підкресліть звертання.
Друже! Люби життя,
Люби людей, природу,
А кривду кинь у забуття,
Мов камінь в тиху воду.
3. Взаємоперевірка робіт
4. Робота над загадками
– Відгадайте загадки.
– Запишіть відгадки у початковій формі та в родовому відмінку однини.
Має вуса, пишний хвіст
І негарну звичку:
Спершу добре він поїсть,
Після вмиє личко. (Кіт)
Листячко зелене їсть,
А пташки її куштують,
І город, і сад рятують. (Гусінь)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
– Що нового дізналися на уроці?
– За поданими моделями визначте відмінок іменників жіночого роду, що в початковій формі мають нульове закінчення.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ