Повторення вивченого в початкових класах
§ 5. ДІЄСЛОВО
ПРИГАДАЙМО. 1. Яку частину мови називають дієсловом? 2. Як змінюються дієслова? 3. Які є часові форми дієслова?
39 І. Прочитайте текст. Визначте його тему. Чому свято Димитрія шанують у народі?
ОСІННІЙ ДИМИТРІЙ
Зі свят осіннього циклу для мене особливо пам’ятний день Святого великомученика Димитрія. Це свято припадає на 8 листопада. Воно здавна шанується в народі, бо завершує хліборобський рік. В останню напередодні Димитрія суботу поминають предків.
За народними уявленнями,
Яка погода на Димитрія, така й на Великдень (За В. Скуратівським).
II. Випишіть дієслова, у дужках скорочено зазначте їхній час, особу та число або вкажіть, що це неозначена форма.
ЗРАЗОК Припадає (теп. час, 3 ос., одн.).
С. Улько. Урожай
III. Розгляньте ілюстрацію. Що спільного між нею та текстом вправи? Чи можна було б обидва твори опублікувати в книжці з назвою
Особливості дієслів
Дієслова означають дію предмета і відповідають на питання що робити? що зробити?
Дієвідміни
Щоб визначити дієвідміну, треба дієслово поставити в 3-тю особу множини.
Дієвідміна | Закінчення у формі 3-ї особи множини | Приклади |
І | -уть, – ють | Пишуть, Співають |
II | -ать, – ять | Бачать, Люблять |
Букви е, и в закінченнях
У закінченнях дієслів першої дієвідміни пишемо букви е, є. Наприклад: пишеш, співаєш. У закінченнях дієслів другої дієвідміни пишемо букви и, ї. Наприклад: бачиш, любиш.
Е, и в закінченнях дієслів
І дієвідміна | II дієвідміна |
Е -еш (-єш) – емо (-ємо) -ете (-єте) | И Иш (-їш) -имо (-їмо) -ите (-їте) |
40 І. Прочитайте байку. Поясніть, як ви розумієте її зміст. Яких людей викриває автор?
СОЛОВЕЙ У КЛІТЦІ
Із клітки Соловей озвався до Мисливця:
– Навіщо зачинив мене, немов злочинця?
– Мій дорогий, – Мисливець відповів, – Боюсь, щоб Котик наш тебе не з’їв.
– Ти про мою, як видно, дбаєш долю, – Промовив Соловей. – Похвальна доброта!
Якщо це так, пусти мене на волю,
А в клітці зачини Кота.
Павло Ключина
II. Випишіть дієслова, поставте їх у формі 3-ї та 1-ї особи множини теперішнього часу, позначте закінчення. Визначте дієвідміну.
Зразок. Гуляю – гуля|ють|, гуля |ємо| (І дієв.).
III. Перекажіть усно зміст байки своїми словами, користуючись виписаними дієсловами.
41 Поспілкуйтесь. про кого в народі кажуть: “На язиці медок, а на думці льодок”? Як, на вашу думку, розпізнати справжню щирість?
42 І. Спишіть дієслова, уставляючи пропущені букви е(є) або и(ї). Скористайтеся поданим вище правилом і опорною таблицею.
Стан..ш, сто..м6, люб..ш, люб..те, каж..мо, скаж..ш, сі..мо, поміт..ш, вирост..ш, перемож..мо, крут..те, вивч..мо, говор..мо, переход..ш, пиш..ш.
II. Складіть речення з одним дієсловом (на вибір).
43 І. Спишіть речення, розкриваючи дужки. Поясніть написання. Прочитайте вголос виділені слова і запишіть їх у транскрипції.
1. Не все теє зробит(ь)ся, що на думці зродит(ь)ся. 2. На годину епізниш(ь)ся, за рік (не)доженеш.
Пишемо | Вимовляємо |
-ться -шся | [ц/:а] [с/:а] |
3. (Не)хвали коня, поки з дороги (не)вернеш(ь)ся (Нар. творчість). 4. Осі(н, нн)ій вечір жовтим листом хмурит(ь)ея… (В. Тарасенко).
II. Підкресліть дієслова як головні члени речення (присудки).