РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА
Тема 12. СПРИЙНЯТТЯ ІНФОРМАЦІЇ НЕРВОВОЮ СИСТЕМОЮ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ
УРОК 81. Гігієна слуху. Запобігання захворюванням органу слуху
Освітня мета: дати уявлення про причини порушення слуху, виникнення захворювань органу слуху, їх профілактику; пояснити шкідливість шуму.
Основні поняття і терміни: вушна сірка, запалення середнього вуха.
Обладнання: модель вуха, таблиця “Орган слуху”.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Актуалізація знань учнів.
Шифровий диктант.
У
А) слухові кісточки;
Б) слуховий прохід;
В) слуховий нерв;
Г) слухова труба;
Д) рецептор;
Е) завитка, звукочутливі клітини в ній;
Є) лабіринт (напівколові канали);
Ж) слухова зона кори;
З) барабанна перетинка; і) вушна раковина.
Вчитель задає запитання і пропонує вибрати правильні відповіді:
1. Частина слухового аналізатора (записати послідовно)…
2. Звукові подразнення сприймають…
3. Збудження в мозок передається…
4. Розрізнення звукових подразнень здійснює…
5. До зовнішнього вуха належить…
6. У середньому вусі
7. У внутрішньому вусі знаходиться…
8. Частина середнього вуха, що з’єднує його з носоглоткою, називається…
9. Коливання барабанної перетинки передаються на…
10. Від звукових подразнень збуджується…
Відповіді:
1 – д, в, ж; 2 – д, е; 3 – в; 4 – ж; 5 – в, з, і; 6 – а; 7 – в, д, е, є; 8 – г; 9 – а; 10 – е.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Кожному знайома сцена появи тіні батька Гамлета. Привид розповідає про здійснене вбивство: коли він відпочивав у саду, до нього підкрався вбивця із соком блекоти у флязі і вилив отруту в вухо. Так рукою брата він був убитий під час сну.
– Чи правий був Шекспір, описуючи сцену отруєння батька Гамлета?
– В якому випадку це можливо?
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Запальні процеси в порожнині середнього вуха, їхня профілактика. (Розповідь учителя з елементами бесіди).
2. Наслідки пошкодження барабанної перетинки.
А) хто такий “копуха”?
Розповідь вчителя з елементами бесіди про скупчення сірки в слухових проходах, про значення сірки, небезпеку чищення вух гострими предметами. Розповідь про те, що в давні часи люди носили спеціальні палички для туалету слухових проходів, їх називали “коповушечками”.
Б) Отвори у барабанній перетинці.
– Чи достовірно, з точки зору лікаря, сцена смерті батька Гамлета, описана Вільямом Шекспіром?
– Чи могло таке бути?
Розповідь про оперування в 1860 р. ртуттю, влитою в вуха, еміра Насрулли Баходура. Ртуть проникла через отвір в барабанній перетинці, який утворився у результаті перенесення хвороби золотухи.
Повідомлення вчителя про лікування таких хвороб. У наш час розроблена пластика барабанної перетинки.
В) Розрив барабанної перетинки, як його уникнути. (Бесіда).
– Чому артилеристи під час пострілу відкривають рот, кричать “Ура!”?
Для з’ясування ролі євстахієвої труби учні проводять самоспостереження і затискають ніс, закриваючи рот і ковтають слину, при цьому відчувають рух барабанної перетинки. Розповідь вчителя про відновлення прохідності євстахієвої труби отоларингологом.
3. Шкідливий вплив шуму на слух і нервову систему. Заходи боротьби із шумом на підприємствах, у містах.
А) Повідомлення про те, що гармонійні ритмічні звукові коливання – маршова, танцювальна музика – рефлекторно підвищують тонус м’язів і поліпшують рухи, гучні різкі звуки і шуми негативно діють на організм, спричиняють втому нервової системи.
Б) Бесіда.
– Які заходи боротьби із шумом проводять у транспорті, на підприємстві?
– Як використовуються на підприємствах звукопоглинаючі та ізоляційні матеріали?
– Як використовується на підприємстві музика з метою стимуляції трудової діяльності?
4. Успіхи фізіології і медицини в боротьбі з глухотою. Створення “штучного вуха”. (Розповідь вчителя з елементами бесіди.)
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Обгрунтуйте правила гігієни слуху.
– Чистити вуха гострими предметами – заборонено!
– Різкі та сильні звуки – небезпечні!
– Шум – ворог слуху!
– Забороняється діставати предмети, що випадково потрапили до вушного проходу, самостійно!
– Шкідливо слухати дуже голосну музику!
– Забороняється при сильному вітрі й мінусовій й температурі ходити без головного убору!
V. Домашнє завдання.
Вивчити відповідну тему із підручника.
Підготувати повідомлення про аромотерапію.