ЗВУКИ І БУКВИ. СКЛАД. НАГОЛОС
§3 Голосні звуки. Позначення їх буквами
50. Попрацюйте разом! 1. Вимовте різні голосні звуки.
2. Поміркуйте, чому вони мають таку назву.
3. Порівняйте свої міркування з правилом.
Звуки [a], [о], [у], [а], [и], [і] – голосні, тому що: утворюються за допомогою голосу; під час їх вимови повітря через рот проходить вільно, на натрапляє на перешкоди; ці звуки утворюють склад.
51 . Попрацюйте в групах! 1. Прочитайте текст.
Хмаринки пливуть у небесній блакиті. Он – схожа на білу троянду. Там он – як корабель
2. Розкажіть, що ви бачили, коли спостерігали за хмарами.
3. Прочитайте і спишіть виділені слова. Вимовте в них голосні звуки.
52. 1. Прочитай вірш.
Хмарини, хмарини,
Небесні кораблі,
За ними я піснею лину.
Безсмертя достойний
лиш той на землі,
Хто любить свою Батьківщину.
Володимир Сосюра
2. Побудуй звукові моделі виділених слів.
3. Назви голосні і приголосні звуки у слові любить.
53.1.
Весна, сім’я, село, несу, стою, іде, в’є, шпаки, журавлі, гаї.
2. Назви різні голосні звуки, які ти вимовив. Полічи, скільки їх. А скільки букв ти записав? Перевір свої записи за правилом.
В українській мові шість голосних звуків. Вони позначаються на письмі десятьма буквами.
Звуки: [а] [о] [у] [е] [и] [і]
Букви: а я о у ю е є и ії
54. 1. Пригадай осінні місяці. Поспілкуйся з батьками і з’ясуй, чому вони мають такі назви. Розкажи про це в класі.
2. Запиши назви осінніх місяців. Назви голосні звуки і букви, які їх позначають.
55. 1. Прочитай слова.
Яків, ялина, Рая, Юрко, шию, Єва, читає, їжак, їде, Київ.
2. Спиши слова і поділи їх дужками знизу на склади за зразком. Вимов склади з буквами я, ю, є, ї. Назви звуки, які ми чуємо і вимовляємо в цих складах.
Букви я, ю, є можуть позначати по два звуки: [йа], [йу], [йе]. Буква ї завжди позначає два звуки – [йі].
56. 1. Попрацюйте разом! Прочитайте вірш спочатку мовчки. Подумайте, які слова треба виділяти голосом. Потім прочитайте його виразно вголос.
Любіть Україну у сні й наяву,
Вишневу свою Україну,
Красу її, вічно живу і нову,
І мову її солов’їну.
Володимир Сосюра
2. Розкажіть, до чого закликає нас поет. Як він говорить про українську мову?
3. Вимовте голосні звуки, які найчастіше трапляються у словах вірша. Назвіть букви, якими вони позначені.
4. Спишіть вірш. Підкресліть букви, які позначають по два звуки.
Пам’ятайте! Під час переносу сполучення букв йо не можна розривати. Переносити треба так: pa-йон, га-йок.
57. 1. Прочитай слова і знайди ті, які можна пов’язати за змістом. Запиши утворені сполучення слів за зразком.
Майорить | Квіти |
Бойова | Розмова |
Гайові | Медаль |
Серйозна | Прапор |
2. Підкресли буквосполучення йо.
3. Вимов звуки і назви букви у словах майорить і гайові, Поділи їх для переносу.