РЕЧЕННЯ
Головні та другорядні члени речення
54. Прочитайте текст. Перекажіть.
Стомлене сонечко повільно зачиняє за собою золоту браму. Його ще бачать пташки з верховіть дерев. А це що за щебетання у дворі? Це ластів’ята повертаються до свого гнізда. Двоє сіло на вишневій гілці, сидять і тріпочуть крильцями.
Прилітає ластівка. Вона віддає поживу одному, потім – другому. Раптом старшеньке з них кинулося назустріч матері. Воно з’їло не свою порцію.
Удруге й утретє ластівка віддає поживу меншому,
– Установіть за допомогою питань зв’язок слів у першому реченні. Запишіть.
– Спишіть другий абзац тексту. Підкресліть головні та другорядні члени речення. Визначте, якою частиною мови вони виражені. Поясніть правопис виділених слів.
55. Прочитайте текст. Визначте його тему. Назвіть зачин, основну частину й кінцівку тексту. Доберіть заголовок.
Уперше я побачив цю дику кізоньку увечері пізньої осені. Уже давно люди помітили її на Лісовому масиві в Києві. Я подумки називав кізку Зірочкою.
Настали холоди. Кізка з’являлася все
Потім прийшов грудень. Лісова гостя не з’являлася ні на клумбі, ні біля будинків.
Де ти, Зірочко? (За Іваном Складаним).
– Випишіть ті речення, що відповідають схемам. Підкресліть головні та другорядні члени речення.
56. Прочитайте прислів’я. Поясніть їх зміст.
1. Ластівка весну починає й осінь накликає. 2. Зайця ноги носять. 3. Полохливий заєць і пенька боїться. 4. Бджола летить на всякий цвіт. 5. Бджола у два вулики мед не носить.
– Спишіть перше й друге прислів’я. Підкресліть підмет і присудок.
– Випишіть словосполучення з виділених прислів’їв за зразком. Пам’ятайте, що підмет і присудок не є словосполученням.
Зразок
57. Складіть текст-розповідь “Як звірі готуються до зими”. Підкресліть у реченнях підмет і присудок.