ГОВОРІННЯ, ПИСЬМО. ЗАМІТКА В ГАЗЕТУ (ІНФОРМАЦІЙНА, ДИСКУСІЙНА)

Розвиток мислення і мовлення

& 51. ГОВОРІННЯ, ПИСЬМО. ЗАМІТКА В ГАЗЕТУ (ІНФОРМАЦІЙНА, ДИСКУСІЙНА)

У слова свої закони вічно мінливого руху,

У слова свої ознаки світла, тепла, ваги.

Слово – клітина мисліt артерія сили духу.

Тільки воно єднає різні людські береги.

П. Воронько

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ

Ви вже ознайомлювались з газетою в попередніх класах. Проте, давайте пригадаємо, що, власне, означає “газета” та її найпоширеніші види.

Отже, газета – це періодичне, щоденне або щотижневе видання, друковане на великих

аркушах паперу, яке повідомляє про поточні події суспільно-політичного, культурного, економічного життя або про історичні події минулого, пам’ятні дати тощо. Газети можуть бути не лише друкованими, але й звуковими (радіогазета, “газета зі сцени” і т. п.), рукописними (стінна), проекційними (для читання на екрані) та ін. Стиль газетних матеріалів – публіцистичний.

Неодмінними ознаками публіцистичного стилю є логічність і емоційність висловлювання. У газетних та журнальних статтях такого

стилю використовують суспільно-політичну лексику (парламент, уряд, партії, конституційні права та свободи, декларації, спілки, громадські організації, мирне співіснування, люстрація тощо), іншомовні слова (альтернатива, паритет), афоризми, сталі словесні формули (за вашу і нашу свободу, факти – вперта річ, тернистий шлях, берегти як зіницю ока, біла ворона, хамелеон, я мислю, отже я існую, золота середина, жереб кинуто, тюрма народів та ін.), звертання (Шановна громадо!, Високодостойний пане президенте!), спонукальні речення (Будьмо європейцями на грунті українському!), повтори, заклики (Слава Україні! – Героям слава!).

Один із газетних жанрів – інформація. Вона може бути написана у формі “замітки” (допису). Це невеликий за обсягом текст публіцистичного стилю. Стислість, влучність вислову, гострота поставленої проблеми, оперативність відгуку на якусь важливу подію є головним рисами цього жанру.

Замітка (допис) може мати й дискусійний характер. Дискусійний – тобто спірний, такий, що підлягає обговоренню з висловленням різних, нерідко протилежних, поглядів на один і той же предмет чи явище.

Замітку (допис) треба писати на окремому аркуші з одного боку, залишаючи поля 2,5-3 см. Для виділення основних думок необхідно робити абзаци, вирізняти (підкреслювати) власні назви, цифри. У кінці замітки (допису) слід ставити дату її підпис.

Дуже важливо вдало сформулювати заголовок до замітки (допису). Він повинен концентрувати основну думку вашого матеріалу, приваблювати яскравістю, точністю, оригінальністю. У заголовку можна використати коротку цитату, сталий вислів (тоді заголовок треба писати в лапках).

І наостанок. Авторами газетних повідомлень є не тільки штатні журналісти, але й позаштатні дописувачі. А тому, опанувавши тонкощі жанру та попрактикувавшись на уроках української мови, ви сміливо можете йти до редакції будь-якої газети зі своїми дописами й стати авторами по-спражньому цікавих, хвилюючих заміток.

Але пам’ятаймо:

Хто поважає і цінує рідну мову,

Вживає всі її слова безпомилково.

Українське радіо

290. Прочитайте інформаційну замітку. Сформулюйте заголовок. Обговоріть варіанти заголовку, виберіть найбільш вдалий.

Вчора в нашій школі відбувся конкурс на кращого читця. Участь у ньому брали учні 9-х класів. А присутніми були учні різних класів – від 5-х до 11-х. Хто з читців стали переможцями? Це не головне, бо, як говорять, більш важливо взяти участь у змаганні, аніж перемогти.

Ми відкрили нові для нас імена письменників. Багатьох вразили поезії Богдана-Ігора Антонича, прочитані учнем 9-А Пав люком Андрієм. Поет Антонич тонко відчував красу, любив усе живе на землі, умів дивовижно точно передати словом свої почуття, створити яскраві малюнки живої природи.

Ми слухали вірші Василя Стуса, Ліни Костенко, Василя Симоненка та ін. Які великі таланти були і є в Україні!

Вони вчать нас бути патріотами, бути українцями, вчать боронити свою національну гідність і честь (Учень 7-го Б класу Гринько Роман).

291. Напишіть замітку про цікаву екскурсію. Використайте опорні слова.

Історія краю, минула доба, героїчні події, експонати, фотодокументи тощо.

292. Напишіть замітку про відзначення дати…ліття з дня народження відомого композитора.

293. Напишіть замітку про відвідування художнього (літературно-меморіального) музею.

294. Прочитайте замітку дискусійного характеру. Висловіть свої міркування та аргументи на користь тої чи тої точки зору. Сформулюйте заголовок до замітки.

Людство має у XXI столітті чимало не розв’язаних ще проблем, а число їх зростає. Це – проблеми і питної води, і здорового харчування, і паливних ресурсів, і проблема глобального потепління на Землі, розтоплювання велетенських крижаних масивів у районах Північного й Південного полюсів та багато інших. А люди хочуть літати у міжзоряні простори, в Космос, що вимагає великих витрат.

– Спершу треба вирішити проблеми на Землі, а тоді вже літати в Космос! – говорять одні.

– Але освоєння Космосу допомагає вирішувати проблеми на Землі! – заперечують їм інші.

– Як же саме допомагає?- питають треті (М. Сенченко).

295. Напишіть замітку на тему “Великих слів велика сила…”

296. Напишіть замітку, використавши вислів “Буря в склянці води”.

297. Напишіть замітку з афоризмом “Платон мій друг, а істина – ще більший друг”.

298. Продовжте цю дискусійну замітку. Сформулюйте заголовок.

– Я не робитиму шпаківень! – рішуче сказав Василько.

– А то чому?

– Бо шпаки нищать черешні. Зернята забирають, а ягоди всі на землі.

– Та не всі ягоди вони псують. Залишать і тобі. А зате скільки гусіні вони зберуть, скільки дерев порятують!

– Ні, не згоден! – стояв на своєму Василь.

Як же його переконати?

299. Розпочніть записник “Скарбничка культури мовлення”. Записуйте туди сталі вислови, звороти, синонімічні ряди.




ГОВОРІННЯ, ПИСЬМО. ЗАМІТКА В ГАЗЕТУ (ІНФОРМАЦІЙНА, ДИСКУСІЙНА)