Розділ I ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА УКРАЇНИ ВІД НАЙДАВНІШИХ ЧАСІВ ДО КІНЦЯ XVI СТ.
ТЕМА 1. ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО
§3. Образотворче мистецтво Галицько-Волинського князівства
Іконопис та книжкова мініатюра
Чимало пам’яток книжкового живопису загинули у вихорі стрімких історичних змін. До наших часів збереглося лише кілька рукописів, прикрашених чудовими мініатюрами місцевих майстрів.
Сторінка “Пандектів Антіоха”
Заставка Холмського Євангелія
Рукописи західноукраїнського
Яскравим прикладом галицько-волинського художнього стилю є мініатюри Галицького Євангелія, надзвичайно вишукані витвори образотворчого мистецтва. Дивлячись на зображення, можна зробити висновок про обізнаність художника з романським та готичним мистецтвом.
Мініатюри Галицького Євангелія
У музеї Волинської ікони м. Луцька зберігається унікальне творіння візантійських іконописців – Холмська чудотворна ікона. Як вона потрапила в Холм, невідомо, але з XIII ст. її долю пов’язують з іменем Данила Галицького. За однією з версій істориків, ікону привезла з Візантії дружина князя. Уже в давнину чудотворний святий образ був прикрашений коштовними ризами. У 1261 році татарська навала пограбувала Холм. Вороги зірвали з ікони ризи й зруйнували храм, де вона зберігалася. На образі досі видно сліди меча та стріл.
До видатних пам’яток живопису часів Галицько-Волинського князівства належать ікони. Як і витворів книжкового образотворчого мистецтва, іконописних творів збереглося небагато. Серед них найвідомішими є Богоматір-Одигітрія Луцької Покровської церкви, ікона Юрія Змієборця, Холмська Богородиця.
У 1962 році в Покровській церкві Луцька вчені звернули увагу на стару ікону, на якій було зображено Богоматір із немовлям. Згодом з’ясувалося, що це – перлина волинського іконописного мистецтва XIII ст. У цьому творі вже добре помітні риси, характерні для творчості саме волинських майстрів, що відобразилися в моделюванні об’ємності облич Богоматері і Христа, відході від схематичності зображення й наданні образам життєвості за допомогою тіней. Цікавим є й кольорове рішення ікони. Біла сорочка Ісуса символізує його небесне походження, коричневий мафорій* Богородиці – ознака Божої ласки до неї.
Ікона Волинської Богоматері належить до найцінніших скарбів мистецтва України. Нині витвір зберігається в Національному художньому музеї Києва.
Галицько-волинське мистецтво є однією з найяскравіших сторінок історії давньоруського мистецтва. Розпочавши свій шлях від києво-візантійської художньої культури, воно збагатилося спілкуванням із мистецтвом західних країн. Нові ідеї були органічно засвоєні галицькими майстрами, які створили високохудожні пам’ятки мистецтва.
* Мафорій – широка хустина, що вкриває голову й плечі Богоматері.
Ікона Волинської Божої Матері