Розділ 2 ЦИВІЛІЗАЦІЇ ДАВНЬОГО СХОДУ
ЦИВІЛІЗАЦІЇ ПЕРЕДНЬОЇ ТА ЦЕНТРАЛЬНОЇ АЗІЇ. КІМЕРІЙСЬКО-СКІФСЬКИЙ СВІТ
§ 18. ІСТОРИЧНІ ДЖЕРЕЛА ПРО СКІФІВ ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ 4
1. Що розповідають пам’ятки про життя скіфів?
– Уявіть, що вам потрібно створити експозицію, присвячену історії скіфів. Які пам’ятки використаєте? Стисло схарактеризуйте відібрані експонати.
Працюймо самостійно.
Завдання 1. Підготуйте за відібраними експонатами розповідь про життя скіфів. Кожну з пам’яток описуйте за зразком:
2. Що відомо про спосіб життя, побут і вірування скіфів з писемних джерел?
Проаналізуйте документи за запитаннями:
1. Про які заняття скіфів повідомляють джерела? 2. Який висновок можна зробити на основі уривка про спосіб життя скіфів? 3. Що ви дізналися про поховальні обряди скіфів? 4. У чому цінність фрагментів джерел? Що в розповідях вразило найбільше?
“…Так звана Скіфська пустеля є рівниною, багатою на траву, але позбавленою дерев і помірно зрошеною. Скіфи… живуть у кибитках, з яких найменші
* Повсть – цупкий матеріал, виготовлений з грубої кінської або коров’ячої шерсті.
“Могили їхніх царів розташовано в місцевості Геррів, у тому місці, до якого Борисфен судноплавний, пливучи від моря… Помістивши покійника на підстилку в могильному склепі, встромлюють у землю з усіх боків від покійника списи, а над ними кладуть деревини та вкривають його очеретяними матами. У просторому приміщенні склепу ховають одну з його наложниць, його чашника й куховара, конюха, особистого слугу, вісника і його коней, а також певну частину його речей і так само золоті чаші. Коли вони все це зроблять, то насипають землю й споруджують великий курган, намагаючись зробити його найвищим. Так вони ховають своїх царів…” (Геродот).
Працюймо самостійно.
Завдання 2. На основі історичних джерел доведіть, що скіфи були кочовиками та вірили в потойбічне життя.
3. Про які подробиці походу персів проти скіфів довідуємося з розповіді Геродота?
– Проаналізуйте документи за запитаннями:
1. Про яку подію йдеться у фрагменті джерела? 2. Поміркуйте, чому скіфи не вступали у відкритий бій з персами. 3. У чому цінність фрагмента джерела?
“Після здобуття Вавилона Дарій вирушив у похід на скіфів… Швидко просуваючись із військом, скоро Дарій прибув до Скіфії, він натрапив там на обидві об’єднані частини скіфського війська і почав їх переслідувати, а вони уникали зустрічі з ним, тримаючись від нього на відстані одного дня шляху.
…Нарешті Дарій опинився у великій скруті. Скіфські царі довідалися про це й послали вісника з дарами до Дарія: птахом, мишею, жабою і п’ятьма стрілами. Перси спитали людину, що принесла ці дари, яке значення вони мають, але той відповів, що він одержав доручення лише передати їх і якнайшвидше повернутися. “Хай самі перси, – сказав він їм, – якщо вони розумні, зрозуміють, що означають ці дари”.
Коли перси про це почули, вони почали міркувати. На думку Дарія, це означало, що скіфи піддаються й приносять землю і воду, і такий висновок він робив із того, що миша народжується із землі й годується тими самими плодами, що й людина, жаба перебуває у воді, птах дуже схожий на коня, а стріли означають, що скіфи складають зброю. Таку думку висловив Дарій, але зовсім протилежна до неї була думка Гобрія… Він зробив висновок про те, що дари означали таке: “Якщо, перси, ви не станете птахами і не полетите високо в небо, або мишами і не сховаєтеся в землю, або жабами і не пострибаєте в болота, то ви не повернетеся до себе, вас загублять оці стріли”. Так перси витлумачили ці дари”.
Працюймо самостійно.
Завдання 3. Чи мали перси шанс перемогти скіфів у Причорноморських степах? Відповідь обгрунтуйте, спираючись на джерело. Запропонуйте своє тлумачення “дарунків” Дарію.
Поставте собі оцінку за урок, зарахувавши за різні етапи роботи відповідні бали: за кожне із завдань (завдання 1-3) – від 1 до 3 балів; так само від 1 до 3 балів оцініть свою участь в обговоренні в парах (максимальна оцінка за урок -12 балів).
Як ви вважаєте, чи залишили скіфи, які жили набагато раніше від часів, коли на історичній арені з’явилися українці, слід в українській культурі? У чому він виявляється?