СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ
Урок 31
Тема. Кімнатні рослини. Практична робота. Догляд за кімнатними рослинами
Мета: ознайомити учнів із різноманітністю кімнатних рослин; виховувати прагнення доглядати за кімнатними рослинами.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
>> Вправа “Погода”
– Яка зараз пора року?
– Який місяць?
– Яке число?
– Тепло чи холодно надворі?
– Який стан неба?
– Яка температура повітря?
– Чи були сьогодні протягом дня опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
>>
КІМНАТНІ КВІТИ
Кімнатні квіти я люблю
То пещу їх, то поливаю,
То з ними тихо говорю,
То їм пісні на сон співаю.
Вони всміхаються мені –
Вони – живі, красиві…
– Сьогодні на уроці ми ознайомимося із кімнатними рослинами і поговоримо про догляд за ними.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда про кімнатні рослини
– Що у нас на підвіконні росте, дихає і живиться? (Кімнатні рослини)
– Назвіть відомі вам кімнатні рослини.
– Як ви вважаєте, чи не замалий горщик для нашої герані?
– Можливо, якщо її більше поливати, то й не потрібно
– Можна поставити герань на тумбочку в темний кут?
– Отже, які умови потрібні для життя рослин? (Тепло, світло, вода, земля)
– Чому все це необхідно кімнатним рослинам? (Вони дихають, живляться, ростуть.)
– До якої природи належать кімнатні рослини? (До живої природи)
2. Ознайомлення з кімнатними рослинами: кактусом, бегонією, фіалкою, сансев’єрою
Учитель називає рослину, пропонує розглянути її зовнішній вигляд – будову стебла, форму й забарвлення листя, квітів, розповісти, як доглядати, куди поставити, щоб рослина добре росла.
– Який колір листя? (Світло-темно-зелений)
– Які листочки? (Гладенькі, пухнасті, блискучі)
– Чи є гілочки? Які вони? (Короткі, довгі)
Називаючи наукові назви рослин, доцільно розповісти дітям про те, що одну й ту саму рослину називають по-різному, наприклад, алое – столітник, аспідістра – дружна сімейка, бальзамін – вогник тощо.
– Зазвичай, народні назви дуже влучні. Наприклад, аспідістру називають “дружною сімейкою” тому, що її листя з’являється і росте водночас, рослина швидко розвивається. Бальзамін називають “вогником” за яскравий колір квітів.
Спеціально вчити з дітьми назви кімнатних рослин не потрібно. Але під час спостережень або догляду за рослиною слід завжди називати її правильно. Так діти зможуть запам’ятати найскладніші назви.
На уроці можна виготовити таблички з написами назв кімнатних квітів і повісити на гілочки розглянутих рослин.
3. Гра “Що на що схоже?”
– На що схожий кактус?
– На що схожі листочки бегонії, сансев’єри?
4. Практична робота. Догляд за кімнатними рослинами
1) Поливання квітів.
2) Розпушування грунту.
3) Видалення пилу з листя.
5. Чи знаєш ти?
– Кімнатні рослини розподілені на дві групи: листяні рослини, за якими легко доглядати, і квіткові рослини – вимогливі пестунки, що можуть загинути від невеличкого протягу.
– Усім кімнатним рослинам корисно іноді опинитися під теплим дощем, але не всі рослини можна мити під душем.
– Запилені рослини з ворсистим листям (наприклад, фіалку) краще чистити м’якою щіточкою.
– Якщо ви забули полити рослину і земля зовсім висохла, поставте горщик із квіткою у воду і тримайте до зникнення пухирців повітря: земля повинна стати вогкою.
– Поливаючи рослини, пам’ятайте, що краще добре полити квітку раз на тиждень, ніж потроху щодня.
– Навесні та влітку, під час цвітіння кімнатну рослину потрібно поливати дещо більше, ніж зазвичай: рослину слід підживлювати.
– Кімнатні рослини необхідно пересаджувати кожні два-три роки, і краще це робити навесні.
– Коріння рослини може дуже розростися, і, незважаючи на часте поливання, рослина може засохнути.
>> Інформація для вчителя
Ознайомлюючи дітей із рослинами, розкажіть про життя цих рослин у природних умовах, про їх використання у промисловості. Усе це розширює уявлення дітей про рослинний світ і підвищує інтерес до спостережень.
Дітям цікаво буде дізнатися, що один із видів фікуса в себе на батьківщині, в Індії, досягає 30 м заввишки, з листям до 1 м завдовжки. Зарослі фікуса утворюють цілі гаї. Із соку фікуса виготовляють каучук, з якого роблять гумові іграшки тощо.
>> Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Ліплення з пластиліну кактуса, на якому “зацвіла” квітка
2. Тестування
– Яку користь приносять кімнатні рослини? Позначте правильну відповідь.
А) Очищують повітря;
Б) заповнюють порожні місця на підвіконні;
В) зволожують повітря;
Г) знищують шкідливих комах;
Д) збагачують повітря киснем;
Е) прикрашають кімнату;
Ж) лікують.
V. Підсумок уроку
– Які кімнатні рослини ви запам’ятали?
– Як слід доглядати за кімнатними рослинами?
– Яку користь приносять кімнатні рослини?