ЩО ТАКЕ ГІРСЬКІ ПОРОДИ

Мета: формувати в учнів уявлення про гірські породи, значення гірських порід у природі; виробляти вміння розрізняти гірські породи в твердому, рідкому і газоподібному станах; виховувати естетичне сприймання об’єктів природи, пізнавальний інтерес до них.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

– Ми починаємо вивчати нову тему “Гірські породи. Грунти”. У цій темі ви дізнаєтеся:

– Про гірські породи та корисні копалини.

– Про склад і властивості грунтів.

– Як добувають корисні

копалини?

– Яке значення корисних копалин для людей?

– Чому потрібно охороняти грунти?

– Хто будуть вашими помічниками? Прочитайте про це на с. 42.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про різноманітність гірських порід.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 44-46)

– Роздивіться фотографії на с. 44 та пригадайте! Що ви знаєте про гори? Яке значення для життя вони мають? Які гори є в Україні?

– Поміркуйте! З чого складаються гори?

– Про що розповів пан Кріт?

– Запам’ятайте! Гірські породи – це природні

тіла, які знаходяться в глибинах Землі та на її поверхні.

– Пригадайте, які ви знаєте гірські породи.

– Земля складається з 2000 різних гірських порід. Хоча за ними закріпилася назва “гірські”, але розташовані вони скрізь, зокрема й на рівнинах під шаром грунту.

Людину здавна цікавило: звідки посеред поля взялися валуни, що за чудернацькі скелети тварин іноді викопували із землі або знаходили відбитки невідомих рослин на гірських породах, як морські черепашки опинилися високо в горах.

– Про що повідомив пан Кріт? Що означає бурити?

– Гірські породи утворилися в різних умовах. Тому вони відрізняються між собою за будовою, твердістю, кольором і багатьма іншими властивостями. Одні з них зустрічаються в природі у твердому стані, інші – у рідкому та газоподібному. Граніт, вапняк, крейда, кам’яне вугілля – це тверді гірські породи. Нафта міститься в надрах Землі у вигляді маслянистої рідини, а природний газ відповідно має газоподібний стан. Вода – це теж гірська порода.

Робота в парах

– Упізнайте гірські породи, зображені на фотографіях на с. 45.

– Що ви прочитати про ці гірські породи на с. 46?

– Місце, де породи залягають у значній кількості, називають родовищем. Пошук родовищ гірських порід проводять геологи за допомогою різної сучасної техніки.

Геолог – це людина, яка вивчає і шукає гірські породи.

Висновки

– Земля складається з гірських порід, які в природі бувають у трьох станах: твердому, рідкому і газоподібному.

– Гірські породи залягають на різній глибині. Місце їх залягання називають родовищем.

– Пошук гірських порід – справа геологів.

– Гірські породи, які люди використовують для своїх потреб, називають корисними копалинами.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Робота в групах

– Поміркуйте!

– Гірські породи називають природними скарбами. Чому саме скарбами їх називають?

– Отже, що є скарбницею у природі? (Земля, її надра)

– Вулицею мчать машини. З чого виготовлені деталі до них? (З металу, який виплавляють із залізної руди.)

– 3 чого виготовлені гума, бензин, пластмаси? (З нафти)

– Стоять цегляні будинки. А цегла – це… (глина).

– Без неї не може працювати жоден учень, учитель. (Крейда)

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 46.

– Наведіть приклади гірських порід. Які з них є у вашому краї?

– У яких станах зустрічаються гірські породи у природі? Наведіть приклади.

– Наведіть приклади використання гірських порід.

– Підготуйте розповідь про професію геолога. Чому її вважають романтичною?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 44-46.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


ЩО ТАКЕ ГІРСЬКІ ПОРОДИ - Плани-конспекти уроків по натурології


ЩО ТАКЕ ГІРСЬКІ ПОРОДИ