ЧОМУ ЧОРНЕ Й АЗОВСЬКЕ МОРЯ НЕПОВТОРНІ?

Зустріч 46. ЧОМУ ЧОРНЕ Й АЗОВСЬКЕ МОРЯ НЕПОВТОРНІ?

Мета: розповісти учням, чому Чорне й Азовське моря неповторні; розвивати мислення, комунікативні навички; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Тестування

1. Місце, де починається річка, називається;

А) притокою;

Б) руслом;

В) витоком.

2. Заглиблення, яким тече річка, називається;

А) гирлом;

Б) руслом;

В) притокою.

3. Частиною океану є:

А) річка;

Б) озеро;

В) море

4. Які річки протікають територією України?

А) Нева;

Б) Дністер;

В) Дніпро

5. Які водойми називають штучними?

А) Водосховище;

Б) озеро;

В) море.

6. Морська вода не придатна для пиття, тому що:

А) вона холодна;

Б) у ній розчинено багато солей;

В) вона брудна.

Ключ: 1в; 2б; 3в; 4б-в; 5а; 6б.

2. Відповіді на запитання рубрики “Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу” (с. 139)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся… (Учні читають рубрику “Ти дізнаєшся”.)

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя

– Чорне море – одне із найсвоєрідніших і найцікавіших водойм земної кулі. На відміну від більшості морів, його водна товща складається з двох дуже різних шарів: тонкого поверхневого шару,

населеного рослинами і тваринами, та потужного глибинного шару, позбавленого життя. Солоність води із глибиною збільшується, а починаючи з 150 м з’являються сліди сірководню, тоді як вміст кисню різко зменшується, а із зростанням глибини зовсім зникає. Середня глибина моря становить 1256 м, а найбільша – 2245 м. Верхній шар води Чорного моря багатий на рибу. Її тут налічується близько 180 видів.

Азовське море – це мілководна водойма з плоским дном. Середня глибина його становить 8-10 м, а максимальна – 14 м. Рівень моря під впливом сильних вітрів і припливу річкової води зазнає значних коливань. Вітри іноді відганяють воду від берега, оголюючи дно моря.

Азовське море є унікальним. Це своєрідний рибний розплідник, одна з най – багатших, найпродуктивніших водойм світу. У морі мешкають безліч видів риб.

2. Робота за підручником (с. 140-142)

Вправа “Мікрофон”

Учні відповідають на запитання рубрики “Пригадай”.

– Прочитайте розповідь козака Подорожника.

– Доведіть, що наша Батьківщина – Україна – дійсно морська держава.

– Чому важливо знати про наші моря якомога більше?

– Що ви дізналися про Чорне море?

– Береги яких країн вони омивають?

– Як Азовське море сполучається з Чорним морем?

– У чому полягає особливість Азовського моря?

– Що ви про нього дізналися?

– Прочитайте розповідь рибки Немо.

– Які види риб мають промислове значення?

– Які непромислові риби мешкають у Чорному морі?

– Які види дельфінів живуть у Чорному морі?

– Що може подарувати людям природа узбережжя наших морів для оздоровлення та літнього відпочинку?

– Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці “Сторінками Книги корисних знань про природу України”.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Цікаво знати!

– Усе, що довго пролежить на дні Чорного моря, через деякий час чорніє. Це відбувається тому, що у придонній товщі води міститься сірководень – газ із неприємним запахом. Він і забарвлює всі предмети у чорний колір.

Чорне море у північно-західній частині синьо-бузкове, у центральній і східній – зеленувато-синє. Там, де впадають річки, вода майже жовта.

2. Гра “Так чи ні?”

– Вода – найбільш поширена речовина на землі. (+)

– Вода є всюди: в морях, океанах, грунті, річках, повітрі. (+)

– Вода може перебувати лише в двох станах. (-)

– Життя на Землі можливе без води. (-)

– Вода входить до складу живих організмів. (+)

– Водойми бувають природними і штучними. (+)

– Водосховище, ставок – це природні водойми. (-)

– Річка Дніпро бере свій початок в Україні. (-)

– Дунай – “інтернаціональна” річка. (+)

– Найбільшим прісним озером України є озеро Ялпуг. (+)

– Азовське море глибше за Чорне. (-)

– Водойми не потребують охорони. (-)

3. Гра “П’ять речень”

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Що нового ви дізналися на уроці?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 140-142.



1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Біотичний чинник середовища
ЧОМУ ЧОРНЕ Й АЗОВСЬКЕ МОРЯ НЕПОВТОРНІ?