ЧОМУ НА ЗЕМЛІ ЗМІНЮЮТЬСЯ ПОРИ РОКУ?

Зустріч 7. ЧОМУ НА ЗЕМЛІ ЗМІНЮЮТЬСЯ ПОРИ РОКУ?

Мета: розширити уявлення учнів про причини змін пір року на Землі; розвивати вміння спостерігати, порівнювати, аналізувати, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Відповіді на запитання рубрики “Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу” (с. 26)

2. Розповіді учнів “Чи однакова на нашій планеті тривалість дня і ночі протягом року”

3. Природнича розминка “Чи вірите

ви?”

Чи вірите ви в те, що?..

– Глобус – точне відтворення Землі, зменшене у десятки мільйонів разів.

– Вісь глобуса не нахилена.

– Земна вісь – це уявна лінія, навколо якої обертається Земля.

– Земна вісь не проходить через центр Землі та полюси.

– Зверху знаходиться Південний полюс, а знизу – Північний полюс.

– На однаковій відстані від полюсів проходить уявна лінія – екватор.

– Екватор розділяє Землю на дві неоднакові півкулі.

– Від Північного

полюса до екватора – північна півкуля.

– Від Південного полюса до екватора – південна півкуля.

4. Робота з глобусом

– Знайдіть на глобусі Північний і Південний полюси; екватор.

– Покажіть екватор; північну і південну півкулі.

– Як сонячні промені падають на поверхню Землі?

– Чи можуть сонячні промені пройти крізь непрозорий предмет або обігнути його?

– Що утворюється, коли на шляху променів трапляється непрозорий предмет?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся… (Учні читають рубрику “Ти дізнаєшся”.)

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Практична робота

– На попередньому уроці ви розкрили таємницю зміни дня і ночі. А зараз спробуємо розкрити і другу таємницю. Ви вже з’ясували, що Земля обертається навколо Сонця. Що ми спостерігаємо? (Земна вісь нахилена, тому одна частина земної кулі знаходиться ближче до Сонця, а інша – далі. При обертанні Землі навколо Сонця нахил земної осі не змінюється, тому в різний час різні частини земної кулі знаходяться ближче до Сонця і далі від нього.)

– А як рухається Земля навколо Сонця? (Вона рухається повільно.)

– Земля робить один оберт навколо Сонця за 365 діб, або за рік.

– Як ви вважаєте, що відбувається на земній кулі в тій частині, яка ближче до Сонця? (Там буде тепліше, значить, буде літо.)

– А в тій частині, яка далі від Сонця? (Там холодніше, тому там буде зима.)

– Подивіться уважно на малюнок “Чому змінюються пори року?”. Що тут показано? (Тут теж показано, що Земля обертається навколо Сонця, і на тій частині, яка ближче до Сонця,- літо, а на іншій, яка далі від Сонця,- зима.)

– Отже, чому на Землі змінюються пори року? (Це відбувається з-за нахилу земної вісі та обертання Землі навколо Сонця.)

– Так ми відкрили таємницю зміни пір року на Землі.

Висновок. Зміна дня і ночі – обертання Землі навколо своєї осі (доба). Зміна пір року – обертання Землі навколо Сонця (рік).

2. Робота за підручником (с. 27-30)

Вправа “Мікрофон”

Учні відповідають на запитання рубрики “Пригадай”.

– Прочитайте розповідь розумниці Дзвіночки.

– Що називають земною орбітою?

– Чи правда, що вісь Землі розташована під нахилом до площини земної орбіти, а не вертикально?

– Чи має це значення? Чи зберігає Земля цей нахил постійно?

– Чи правда, що північна й південна півкулі освітлюються Сонцем по-різному та отримують неоднакову кількість тепла і світла?

– Що було б, якби земна вісь була розташована вертикально?

– Чи правда, що пори року в південній і північній півкулях настають у різні календарні терміни? Поясніть.

Робота в групах

Учні працюють за завданнями підручника.

Робота в парах

Учні працюють за завданнями підручника.

– За який час Земля робить повний оберт навколо Сонця?

– Який рік називають високосним?

– Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці “Сторінками Книги корисних природничих знань”.

3. Фізкультхвилинка

Раз! Два! Час вставати:

Будемо відпочивати.

Три! Чотири! Присідаймо,

Швидко втому проганяймо.

П’ять! Шість! Засміялись,

Кілька раз понахилялись.

Зайчик сонячний до нас

Завітав у вільний час.

Будем бігати, стрибати,

Щоб нам зайчика впіймати.

Прудко зайчик утікає

І промінчиками грає.

Сім! Вісім! Час настав

Повернутись нам до справ.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота в парах

– Позначте правильну відповідь.

– Рух Землі навколо Сонця спричинює:

А) зміну пір року;

Б) зміну дня і ночі.

– Проміжок часу, за який Земля робить повний оберт навколо Сонця, називають:

А) місяцем;

Б) добою;

В) роком.

– Що називають земною орбітою?

А) Шлях, яким Земля рухається навколо Сонця;

Б) шлях, яким Земля рухається навколо своєї осі;

В) шлях, яким Сонце рухається навколо Землі.

– Від чого залежить зміна пір року?

А) Від того, що вісь Землі не вертикальна, а похила;

Б) від того, що Земля рухається навколо Сонця;

В) від того, що Земля рухається навколо своєї осі.

– Що таке рік?

А) Час, за який Земля робить повний оберт навколо своєї осі;

Б) час, за який Сонце робить повний оберт навколо Землі;

В) час, за який Земля робить повний оберт навколо Сонця.

2. Робота над загадками про час

– У місті – дванадцять ринків, на кожному ринку – по тридцять людей, у кожного – по двадцять чотири дитини. (Рік)

– Сім братів, літами всі рівні, а іменами різні. Відгадай, хто ми? (Дні тижня)

– Виходило дванадцять молодців, випускало п’ятдесят два соколи та триста шістдесят п’ять лебедів. (Місяці, тижні, дні року)

– Стоїть дуб, а на нім дванадцять гілок, а на кожній гілці – по чотири гнізда, а в кожному гнізді – по семеро пташенят. (Рік, місяць, тижні, дні)

– Що то за гість, що темряву їсть? (День)

– Чорна корова весь світ поборола. (Ніч)

3. Вікторина

– Які рухи Землі вам відомі? (Рух навколо своєї осі; рух навколо Сонця)

– До чого призводить рух навколо своєї осі? (До зміни дня і ночі)

– За який період станеться повне обертання Землі навколо Сонця? (За рік)

– Скільки триває рік? (12 місяців)

– Що відбувається при обертанні Землі навколо Сонця? (Зміна пір року)

– Яка головна причина зміни пір року? (Нахил земної осі і рух Землі навколо Сонця)

– Чому влітку день триває довше? (Сонце піднімається високо над горизонтом.)

– Чому взимку холодно? (Сонце низько над горизонтом.)

4. Гра “П’ять речень”

Учні у п’яти реченнях формулюють засвоєні знання про добовий і річний рух Землі.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Які рухи здійснює планета Земля?

– До чого призводить рух Землі навколо Сонця?

– Які є пори року?

– Скільки днів триває рік?

– Чому Земля отримує від Сонця в різні пори року неоднакову кількість тепла і світла?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 27-30.




ЧОМУ НА ЗЕМЛІ ЗМІНЮЮТЬСЯ ПОРИ РОКУ?