8 КЛАС
II семестр
Тема. Музика в діалозі з сучасністю
Урок 24
Тема уроку. Класична оперета. Слухання музики. І. Дунаєвський. Оперета “Вільний вітер”, “Пісня про Одесу”. Виклад теми. Робота над піснею “Заповіт” Г. Гладкого
Мета уроку: закріпити з дітьми знання про оперету, її значення у музичному мистецтві; розвивати вокально-хорові навички та музичну пам’ять; виховувати інтерес до класичної оперети.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: магнітофон, аудіо-записи, портрет І. Дунаєвського.
Хід
I. Організація класу до уроку.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми уроку.
II. Розспівування
Спів по півтону вверх.
III. Виклад теми композитором.
– Слухаючи музичні твори, ви знаєте, що крім музичних засобів, які використовує кожен композитор, особливого значення набуває головна тема. Певною темою композитори у своїх творах характеризують музичний образ. Кожна тема у творі викладається за допомогою елементів музичної мови та засобів виразності, вона оновлюється і постійно розвивається.
Так, наприклад, російський композитор Григорій
Композитор створив власний яскравий стиль у музиці – це простота у поєднанні з новими інтонаціями.
Поетичною, образно точною є його музика до кінофільму “Заметіль” за повістю О. Пушкіна. Навіть не бачачи фільму, а тільки слухаючи музику, можна “побачити” картини природи, жанрові сцени. І зразу став популярним “Романс”, який нагадує романси пушкінської пори, але наповненість якимись передчуттями наближає романс до симфонічної поеми. (Слухання фрагменту і характеристика).
IV. Робота над піснею “Заповіт” Г. Гладкого.
Опрацьовую чистоту інтонування двоголосся. Звертаю увагу на змінний розмір, тривалості нот, динамічні відтінки.
V. Слухання музики.
1. Вступна бесіда.
На минулих уроках ми познайомилися з оперетою і дійшли висновку, що це також класичний твір, бо він відповідає найвищим художнім вимогам, поєднуючи глибину, змістовність, ідейність, досконалість. Оперета також витримала “перевірку часом” і увійшла до скарбниці музичного мистецтва.
Значне місце зайняла оперета у творчості українського композитора Ісаака Дунаєвського. Поряд з піснями, які стали популярними, набули популярності і його оперети: “Женихи”, “Золота долина”, “Дорога до щастя”, “Вільний вітер”, “Біла акація”.
До цього жанру зверталися і інші українські композитори: Кос-Анатольський (оперета “Весняні грози”), В. Мураделі (“Дівчина з блакитними очима”). Сьогодні ви послухаєте фрагменти оперети І. Дунаєвського “Вільний вітер” та “Пісню про Одесу”, які він написав у 1947 р. Саме в цій опереті композитор використав джерела нового напряму, що дало можливість вважати оперету як велику форму, що виражала визначні явища епохи.
Оперета написана на сюжет В. Віннікова, В. Крахта, В. Тіхота і зображує події, які пов’язані з боротьбою за національне визволення малих народів проти імперіалізму і колоніалізму.
В наш час ці проблеми видаються застарілими, але за духом, характером оперета несе в собі героїчний настрій.
2. Слухання творів.
3. Характеристика прослуханого.
– Що можна сказати про характер твору?
– Що таке оперета?
– Чи можемо ми сказати, що це розважальна музика?
VI. Підсумок уроку.