Мета : Ознайомити з особливостями жанру концерту, його різновидами та особливостями композиційної будови, ознайомити учнів з історією розвитку жанру в симфонічній музиці протягом століть, з авторами та виконавцями концертів.
Розвивати вміння школярів уважно слухати симфонічну музику – жанр концерту та надавати характеристику засобам виразності твору, знаходити жанрові особливості, вміння знаходити на слух характерні ознаки концертів, розвивати вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати
Виховувати інтерес до слухання класичної симфонічної музики та жанру концерту і виконання дитячих пісень сучасних українських композиторів.
Тип уроку: Комбінований, урок заглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет композитора К. Сен-Санса.
Основні поняття для засвоєння: характерні ознаки жанру концерту, види концерту,
Твори, що вивчаються на уроці:
· К. Сен-Санс. Концерт №2 для фортепіано з оркестром соль-мінор (III частина).
· “Цвіт землі” (слова М. Сингаївського, музика О. Злотника).
Хід уроку
1. Вхід під музику К. Сен-Санса. Організаційний момент. Мотивація до навчання.
2. Новий матеріал для засвоєння. Бесіда з учнями про історію створення концерту.
Чи можна дуже швидко створити шедевр? Історія знає безліч таких прикладів. А коли цей твір пишеш для друга, то музика сама ллється з-під пера. Ось послухай. . .
Це було у XIX столітті: французький композитор Сен-Санс 1867 року познайомився з російським композитором і піаністом Антоном Рубінштейном. Саме для виступівдруга в Парижі Сен-Санс написав свій знаменитий фортепіанний концерт №2 усього. . . за 17 днів!
3 роками він став одним з найвідоміших творів композитора і залишається таким і донині. П. Чайковський так відгукувався про цей концерт: “Твір надзвичайно красивий, свіжий, витончений і багатий чарівними деталями; вельми самобутня творча індивідуальність.
У ньому проявилися риси його національності: щирість, захоплення, тепла сердечність, розум”.
3. Музичне сприймання. К. Сен-Санс. Концерт №2 для фортепіано з оркестром соль-мінор (частина 3).
4. Аналіз музичного твору.
1. Яке враження справила на вас музика концерту?
2. Хто виконував твір? Скільки образів виникло у вашій уяві?
3. У якій формі написано третю частину концерту? Охарактеризуйте темп, ритм та динаміку твору.
4. Розкажіть про сюжети, які ви уявляєте під цю музику.
5. Бесіда з учнями про особливості жанру концерту.
Музичний словничок
Концерт (від лат. concerto – змагаюсь) – 1) прилюдне виконання музичних творів; 2) жанр великого, віртуозного за характером музичного твору для соліста (інколи двох-трьох) з оркестром у формі тричастинного сонатного циклу; 3) твір, в основі якого лежить принцип протиставлення звучання окремих груп виконавців або виконавського колективу і соліста.
6. Робота зі схемою.
Існують два види концерту.
ВИДИ КОНЦЕРТІВ | |
Хоровий | Інструментальний |
В інструментальному концерті сольним інструментом може бути фортепіано, духовий інструмент, струнний інструмент, орган та інші.
А. Вівальді започаткував у музиці тричастинну структуру концертів (швидко – повільно – швидко). Й. С. Бах та Г. Ф. Гендель визначили розвиток фортепіанного концерту, а Гендель створив також органний концерт. Класична структура концерту остаточно затвердилася у творчості композиторів віденської класичної школи (И. Гайдна, В. А. Моцарта, Л. ван Бетховена). На межі ХУІП-ХІХ ст. концерт мав три частини (без менуету або скерцо).
У XIX столітті з’явилися одночастинні (Ф. Ліст) та чотиричастинні (Й. Брамс) концерти. У XX столітті до жанру концертів зверталися найвідоміші композитори – М. Равель, Б. Барток, І. Ф. Стравинський, С. Прокоф’єв, Д. Шостакович, А. Шенберг, А. Берг, А. Веберн, В. Лютославський; з українських композиторів – Б. Лятошинський, Л. Ревуцький, І. Карабиць, М. Скорик.
7. Відомості про композитора – автора концерту.
Шарль Камінь СЕН-САНС (1835-1921)
Французький композитор, органіст і піаніст, музичний критик та суспільний діяч, почесний доктор Кембриджського університету та член Петербурзького відділення Російського музичного товариства (1909). Багато гастролював як піаніст і диригент, виконуючи переважно власні твори. Автор творів різних музичних жанрів, зокрема 13 опер, З симфоній, ораторій, численних камерних ансамблів.
8. Виконання творчого завдання.
Візьміть фарби та пензлик. Послухайте музику композитора ще раз та створіть візуальний образ або картину природи, які ви уявляєте під музику Сен-Санса.
9. Фізкультхвилинка “Пластична імпровізація – прийшла весна”.
10. Бесіда про весняні настрої та подібні музичні мотиви в музиці.
Надворі справжня весна. Незабаром усі сади вберуться в розкішний цвіт. Ліричний твір про красу весняної природи дарує для тебе і твоїх друзів український композитор Олександр Злотник, котрий багато пісень написав для дітей. Ці пісні швидко поширюються всією Україною та стають справжніми хітами. Ось одна із них – пісня “Цвіт землі”.
11. Розспівування. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).
12. Розучування пісні. “Цвіт землі” (слова М. Сингаївського, музика О. Злотника).
Знайомство з піснею та її змістом, розучування мелодії першого куплету та приспіву. Виконання першого куплету, приспіву під акомпанемент інструмента.
13. Виконання творчого завдання до виконання пісні.
Розгляньте ілюстрації. Які з них найповніше розкривають зміст пісні? (Споглядання ілюстрацій, на яких зображено цвітіння природи навесні).
За допомогою поданих слів висловіть власне ставлення до квітучої землі: співаю, пролітають, квіточки, сяють, птахи, пісні, збираю, наче зорі та ін.
14. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
· Розкажіть про жанр концерту. Твори яких композиторів належать до цього жанру?
· У чому особливість жанру концерту?
· Що ви знаєте про концерт К. Сен-Санса? Які засоби його виразності пам’ятаєте?
· Яку пісню ми вивчали на уроці? Хто її автор?
15. Домашнє завдання.
Послухайте музику, яка звучить у вас вдома. Чиє серед прослуханих творів концерти?
Заспівайте вивчену пісню та виконайте до неї малюнок.
16. Вихід з класу під музику К. Сен-Санса.
17. Для допитливих – виконання музичного проекту.
Проект “Концерт для друга”
Мета: навчитися робити коментарі до музичних творів та спробувати застосовувати професійні навички конферансьє на практиці.
Очікуваний результат: коментарі до концерту.
План створення проекту:
Чи доводилось вам бачити колись на сцені конферансьє? Він оголошує номери програми під час концерту та розважає присутніх між номерами.
1. Зберіть відеофрагменти жанру концерту та зробіть відеоколекцію найкращих виступів, збережіть їх у форматі WAV.
2. Перед початком трансляції відео дізнайтеся інформацію про виконавців та зробіть нотатки. Складіть програму концерту.
3. Вмикайте по черзі фрагменти та оголошуйте номери: назва твору, виконавці, відомості про них.
Запросіть на концерт своїх друзів, родичів чи знайомих.