Знаки альтерації. Дієз, спів вправи. Робота над піснею “Голубий вагон” В. Шаїнського. Слухання музики. Хор “Гей, не дивуйте” з опери М Лисенка “Тарас Бульба”

5 КЛАС

Тема 4. Музика та візуальні образи

Урок 22

Тема уроку. Знаки альтерації. Дієз, спів вправи. Робота над піснею “Голубий вагон” В. Шаїнського.

Слухання музики. Хор “Гей, не дивуйте” з опери М Лисенка “Тарас Бульба”

Мета уроку: закріпити з учнями поняття “дієз” та вміти визначати на слух; розвивати музично-ритмічний слух та вокально-хорові навички; виховувати інтерес до опери.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: магнітофон, фортепіано, фонозаписи, портрет М. Лисенка, репродукція

картини М. Дерегуса “Тарас Бульба на чолі війська”.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку.

1. Музичне вітання.

2. Оголошення теми уроку.

II. Розспівування та актуалізація опорних знань учнів.

1. Спів мажорного звукоряду та тонічного тризвуку.

2. Сольфеджування вправи з дошки.

– Давайте просольфеджуємо вправу, діти, але без дієза. Другий раз виконаємо з діезом. Яка роль дієза у вправі?

 Знаки альтерації. Дієз, спів вправи. Робота над піснею Голубий вагон В. Шаїнського. Слухання музики. Хор Гей, не дивуйте з опери М Лисенка Тарас Бульба

(Дієз підвищує ноту на півтону, тобто звук фа дієз буде

звучати вище фа). (Діти сольфеджують).

– Які знаки альтерації ви пам’ятаєте?

– Що таке альтерація?

(Це підвищення або пониження будь-якого ступеня ладу на півтону).

– Перепишіть вправу у зошити, визначте між ними тон і півтон.

III. Роботу над піснею “Голубий вагон” продовжую вивченням всіх куплетів. Звертаю увагу дітей на чистоту інтонування, дикцію, дихання, характер виконання.

(Бажаючих учнів опитую на оцінку).

IV. Слухання музики.

1. Бесіда.

– Погляньте, діти на портрет. З творчістю цього композитора ви знайомі. Це Микола Лисенко. Які твори ви слухали цього композитора? (Увертюру до опери “Тарас Бульба”, кантату “Радуйся, ниво неполитая”).

– Що таке опера?

– Хто написав літературний сюжет до опери “Тарас Бульба”?

(Тарас Бульба – це символ національного героя визвольної боротьби українського народу).

2. – Сьогодні ви послухаєте сцену із третьої дії, яка є центром героїчної лінії опери. Тут розгортається сцена довкола виборів Кошового. На початку звучить хор “Гей, не дивуйте, добрії люди”, вводячи нас у сувору атмосферу тодішніх історичних подій. Урочистий настрій виборів Кошового раптово переривається приходом гінця, який приносить трагічну звістку про важкі втрати козаків. Заключний хор “В похід скоріше” має на меті стрімко і динамічно завершити сцену. Слухаючи одночасно два ці хори, погляньте на репродукцію картини українського художника Михайла Дерегуса “Тарас Бульба на чолі війська”, яка допоможе відшукати ті риси в музиці, що споріднюють її з образом Тараса на картині, з’ясувати, як кожний вид мистецтва передає характер людини.

3. Бесіда за запитаннями:

– Чи відповідає музика настрою козаків, зображених на малюнку?

– Що зближує музику М. Лисенка з картиною М. Дерегуса?

(Діти дають відповіді).

V. Підсумок уроку.




Знаки альтерації. Дієз, спів вправи. Робота над піснею “Голубий вагон” В. Шаїнського. Слухання музики. Хор “Гей, не дивуйте” з опери М Лисенка “Тарас Бульба”