УРОК 39. КРАЇНИ АМЕРИКИ (ЗАГАЛЬНИЙ ОГЛЯД). США – НАЙБІЛЬША ЗА ЕКОНОМІЧНИМ ПОТЕНЦІАЛОМ ТА ПОЛІТИЧНИМ ВПЛИВОМ КРАЇНА
Навчальна мета: актуалізувати знання учнів про склад регіону та історію освоєння, нерівномірність економічного розвитку країн; сформувати знання про місце і роль США в регіоні, особливості ЕГП, природи і населення США; розвивати уміння учнів визначати своєрідність ЕГП країни, оцінювати її природно-ресурсний потенціал та демографічну ситуацію.
Обладнання: політична карта світу, політична карта Північної Америки,
Основні поняття: історико-географічний регіон, інтеграційне об’єднання, ЕГП, колонізація, природно-ресурсний потенціал.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і умінь учнів
– До яких історико-географічних регіонів відносять частину світу – Америка?
– Коли й ким була відкрита Америка? Які країни брали участь у колонізації Північної Америки?
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Коли в 1492 р. кораблі Христофора
Через п’ять століть ми можемо оцінити результат діяльності переселенців і їх нащадків – країни Америки розвинені і ті, що розвиваються. Про їх різноманітність, рівні розвитку, національні та інші особливості ви дізнаєтеся на найближчих уроках.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Склад регіону
Завдання 1. За картами атласу визначте склад субрегіонів Англо-Америки та Латинської Америки.
2. Особливості економічного розвитку регіонів Америки
Америка складається з двох історико-географічних регіонів – Англо-Америки (Північної Америки) і Латинської Америки. Головним економічним ядром Америки є дві країни – США та Канада – економічно розвинені країни, члени “Великої сімки”. Англо-Америка посідає 1-е місце у світі як за виробництвом продукції обробної і видобувної промисловості (41 %), так і за виробництвом продукції сільського господарства (близько 40 %), 1-е місце у світі за виробництвом електроенергії і більшості видів найважливішої промислової продукції – автомобілів, літаків, ракет, верстатів, а також за видобутком вугілля, природного газу, залізної руди, руд основних кольорових металів, виплавкою алюмінію тощо. На Англо-Америку припадає понад половини світового експорту пшениці, понад 3/4 кукурудзи і понад 9/10 – сої.
Країни Латинської Америки є такими, що розвиваються, хоч останнім часом тут можна виділити держави з більш високим рівнем розвитку промисловості. Це так звані нові індустріальні країни Латинської Америки – Мексика, Бразилія, Аргентина, Венесуела. Держава, що зберегла соціалістичний лад, – Куба.
Регіон долає важку спадщину багатовікової колонізації – економічну відсталість, латифундизм (велике поміщицьке землеволодіння), підлегле становище в системі міжнародного поділу праці.
Країни Латинської Америки відіграють роль аграрно-сировинних додатків розвинених держав, є важливою сферою вкладення капіталу і ринком збуту готової продукції.
3. Інтеграційні процеси в країнах Америки
Завдання 2. За картами атласу визначте, до складу яких регіональних міжнародних організацій входять країни Америки.
4. Роль США в регіоні
За підтримки держави міжнародні монополії США практично повністю контролюють країни Америки, проникаючи до їх економіки шляхом придбання акцій місцевих фірм, заснування філіалів своїх фірм, перенесення туди частини виробництв багатьох товарів, використання дешевої робочої сили і багатьох сировинних ресурсів.
5. Освоєння регіону та формування території США Виступи учнів з повідомленнями
6. “Візитна картка”
Офіційна назва – Сполучені штати Америки. Площа – 9,4 млн. км2. Населення – 308 млн. осіб (2009 р.). Столиця – Вашингтон. Тип країни – економічно високорозвинена держава, країна “Великої сімки”. Державний устрій – президентська республіка, федеративна держава.
7. ЕГП
Завдання 3. За картами атласу охарактеризуйте ЕГП США.
48 штатів і федеральний округ Колумбія посідають середню частину материка Північна Америка, 49-й штат – Аляска – розташований на північному заході материка, межує з Канадою, а через Берингову протоку – з Росією. Гавайські острови (Тихий океан) здобули статус 50-го штату США в 1959 р. Територія США омивається водами Атлантичного і Тихого океанів, на півночі (Аляска) – Північним Льодовитим океаном. Морські кордони США – близько 8000 км.
8. Природно-ресурсний потенціал
V. Закріплення нових знань і умінь учнів
Завдання 4. За картами атласу, даними підручника, діаграм, таблиць визначте географію мінеральних ресурсів США. Результати занесіть до таблиці.
Завдання 5. Зробіть припущення, які галузі господарства можуть розвиватися в США на власних ресурсах.
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
– Опрацювати § .
– Позначити на контурній карті країни Англо-Америки.
– Випереджальне (окремим учням). Знайти статистичні дані та побудувати в зошитах стовпчикові або кругові діаграми, які відображають частку США у світовому промисловому та сільськогосподарському виробництві.
– Випереджальне (окремим учням). Підготувати повідомлення про економічне партнерство США та України.