УРОК 62. КРАЇНИ ЄВРАЗІЇ. КИТАЙ. ЯПОНІЯ. УКРАЇНА СЕРЕД ДЕРЖАВ ЄВРАЗІЇ
Навчальна мета: формувати загальні уявлення про країни азіатської частини Євразії, особливості їх природи, населення й господарської діяльності; поглибити та систематизувати знання про Україну як одну з держав материка; вдосконалювати практичні уміння та навички характеризувати природу, населення й господарську діяльність окремих країн Євразії, визначати місце України серед держав Євразії.
Обладнання: політична карта Євразії, ілюстративні (відео)матеріали природи,
Основні поняття: держава, географічна характеристика країни, економічно розвинена країна, колонія, господарство, промисловість, сільське господарство, рослинництво, тваринництво, транспорт.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань та вмінь
1. “Так” чи “ні”?
Не дивлячись на географічну карту, дайте відповіді на запитання:
– Річка Рейн протікає в Німеччині чи Великій Британії?
–
– Німеччина чи Польща мають спільний кордон з Україною?
– Лондон розташований на Темзі чи Сені?
– Північне море омиває західні чи східні береги Великої Британії?
– Індія була колонією Великої Британії чи Німеччини?
2. Назвіть і покажіть на карті:
А) найбільші за площею азіатські країни;
Б) країни Азії з найбільшою кількістю населення;
В) країни Азії з найбільшим рівнем економічного розвитку.
III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Продовжимо знайомство з країнами Євразії. Наша робота сьогодні складатиметься з двох етапів. Якщо на попередньому уроці ви дізнавалися про особливості провідних європейських країн – Німеччини, Італії, Великої Британії, Франції, то тепер ми звернемося до країн Азії. В Азії проживає більше половини людства Землі – понад 3,9 млрд. осіб. Тут же знаходиться найбільша за чисельністю населення країна світу – Китай та одна з найбільш розвинених країн світу – Японія. Потім ми повернемося до рідної країни та визначимо її місце серед країн материка.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1. Складання характеристики Японії та Китаю за планом
Самостійна робота з підручником (за варіантами).
Складання таблиці:
Назва країни | Географічне положення | Природні умови та ресурси | Населення | Господарство |
Китай. Китай – найбільша за кількістю населення держава світу, займає величезні простори Центральної та Східної Азії, має різноманітні природні умови. Китай досягнув значних економічних успіхів завдяки найбагатшим ресурсам і численному працьовитому населенню. Посідає перше місце у світі за виробництвом сталі, вугілля, цементу, зерна, бавовни, м’яса, бавовняних тканин і телевізорів, друге – за виробництвом хімічних волокон, третє – за виробництвом мінеральних добрив і електроенергії. Завдяки винятково дешевій робочій силі в Китаї збирають автомобілі, комп’ютери, побутову техніку відомих світових фірм.
Сільське господарство спеціалізується на виробництві зернових культур (рис, пшениця, кукурудза), цукрової тростини та цукрового буряку, чаю, арахісу, тютюну, фруктів і овочів.
Японія. Японія – острівний архіпелаг у західній частині Тихого океану. Вирізняється самобутньою історією та унікальною культурною спадщиною. Розвиток освіти й науки, працьовитість і дисциплінованість народу, застосування сучасних технологій сприяли перетворенню Японії на одну з найрозвиненіших економічно держав світу. Країна посідає перше місце у світі за виробництвом автомобілів, суден, предметів побутової електроніки, промислових роботів, верстатів; одне з провідних місць – за виробництвом сталі, електроенергії, цементу, переробки нафти. Високо розвинена металургія, хімічна, легка, деревообробна галузі. Для землеробства в Японії придатні лише близько 13 % території країни, але жителі цілком забезпечують себе найважливішим продуктом харчування – рисом. Вирощують також картоплю, цукровий буряк, цибулю, огірки, фрукти. Японія посідає одне з перших місць за виловом риби й морепродуктів, що разом із рисом є головною складовою раціону японців. Крім того, японці досягли досконалості в розведенні риби й молюсків.
2. Україна серед держав Євразії
Україна – європейська держава, яка має вигідне географічне положення, сприятливі природні умови й ресурси. Країна відома своїми визначними природними, архітектурними пам’ятками, заповідниками. Україна спеціалізується на виробництві машин і устаткування, сталі й прокату, електроенергії, сільськогосподарської продукції.
V. Закріплення вивченого матеріалу
– Чим пояснюється багатство й розмаїтість природних умов і природних ресурсів Китаю? Які галузі господарства Китаю є найбільш розвиненими?
– У яких сферах господарської діяльності Японія посідає провідні позиції у світі? Що спільного й відмінного в господарстві Японії та Китаю?
– Які проблеми, на вашу думку, існують у Японії та Китаї через інтенсивний розвиток промисловості та сільського господарства? Якими виробами, зробленими в Японії чи в Китаї, ви користуєтеся?
– Яке значення для України мають наявність кордонів із багатьма країнами та вихід до моря? Чому природні умови України вважаються сприятливими для життя й господарської діяльності населення? Чому Україна прагне налагоджувати партнерські відносини з багатьма країнами світу?
VІ. Підсумок уроку
VІі. Домашнє завдання
– Опрацювати параграф…
– Позначити на контурній карті кордони України та підписати назви держав, з якими вони межує.