5 КЛАС
Тема 4. Музика та візуальні образи
Урок 20
Тема уроку. Лад, мажорний лад, спів вправ. Робота над піснею “В Чорне море наш Дніпро тече”.
Слухання музики. О. Бородін. І частина Другої симфонії (“Богатирської”)
Мета уроку: закріплювати з учнями поняття “лад” на знайомих музичних творах, вчити визначати їх на слух; розвивати ладо-тональний слух, вокально-хорові навички; виховувати інтерес до класичної музики та живопису.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фортепіано, магнітофон, фонозапис,
Хід уроку
I. Організація класу до уроку.
1. Музичне вітання.
2. Оголошення теми.
II. Розспівування.
1) спів звукоряду до мажор, визначення стійких ступенів;
2) спів тонічного тризвуку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Ми щойно розспівалися з вами у мажорному звукоряді. Крім звукоряду, ви знаєте, що мажорним може називатися лад.
Лад – це постійний взаємозв’язок звуків між собою
(Награю мажорний і мінорний лади).
– Чи є різниця між двома музичними прикладами?
(Є, бо у мажорному ладі
Лад, у якому відстань між III – IV ст. та VII – VIII становить півтон, а між усіма іншими тон, називається мажорним.
Давайте на прикладі позначимо тони і півтони, проспівавши мажорний звукоряд.
(Спів поспівки “Лад мажор”).
Лад мажор
ІV. Роботу над піснею продовжую, вивчаючи наступні куплети. Слідкую за стриманим, наспівним виконанням пісні. Визначаю характер, у якому потрібно її виконувати.
(Бажаючих опитую на оцінку).
V. Слухання музики варто продовжити бесідою про тісний взаємозв’язок кількох видів мистецтва, зокрема живопису, літератури та музики.
Хоча кожен митець у своєму творінні змальовує душевні переживання, почуття, зображує красу природи, але якщо їх поєднати, то всі вони мають єдине ціле – довершеність.
Музика може створюватися композитором як за сюжетом, так і без нього.
Музика, створена за певним сюжетом, називається програмною музикою.
Саме до таких творів належать “Зима” А. Вівальді, “Після перегляду Куїнджі” Ю. Щуровського. Сьогодні ви познайомитесь ще з одним програмним твором. Це Друга симфонія О. Бородіна, яка має назву “Богатирська”. Зараз ви, діти, послухаєте І частину цієї симфонії і одночасно розглянете репродукцію картини російського художника Віктора Васнєцова “Богатирі”.
Цими творами митці переносять нас у глибину віків, змальовуючи образи руських богатирів, їхню силу, відвагу, могутність. Ми чуємо, ніби старий співець Боян веде розповідь про них і переносить нас у минуле.
(Діти слухають і міркують над питанням).
– Чи допомагає музика “Богатирської” симфонії зрозуміти дух епічних героїв-богатирів, що зображені на картині Васнєцова?
VI. Підсумок уроку.